Gå til innhold

corona og jobb

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere redd for måneder uten lønn?

Anonymkode: 35139...99a

Ja, mannen min er redd for det. Jeg er så heldig at min arbeidsplass ble lagt ned i fjor og vi har klart å tilpasse oss at jeg er jobbsøker nå. Men dersom mannens jobb går til helvete så har vi et stort problem 😢 

Anonymkode: 4a795...3ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mister jo flere ukers inntekt, er det ikke tre uker det tar? Han er jo ikke blitt sagt opp. Og dagpenger tilsvarer 60% av lønnen? 

Anonymkode: 03fec...0e5

Da melder man seg arbeidsledig og sender inn de papirene alm trengs. Det tar opptil tre uker før søknad er godkjent. Samtidig får han penger fra den dagen søknaden blir sendt. Så bare å gjøre det.  Så får dere inn litt penger hvertfall.  Ellers blir det for dumt å klage at dere har dårlig råd fordi dere ikke gidder å ta dere bryet. 

Anonymkode: d40fa...5a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er full krise for meg. Har mistet nettopp mistet AAP, og ikke fått jobb ennå. Går på tiltak som sannsynligvis blir avlyst. Hvis det nå blir full stopp i rekruttering, og jeg mister tiltakspengene, må jeg sannsynligvis selge leiligheten. Men hvis ingen kommer på visning heller, hva gjør jeg da? Har jo ingenting å betale regningene med.

Anonymkode: cc8fd...d26

AnonymBruker
Skrevet

Nå når bhg stenger, så ja.

Ellers hadde det vært null stress, da jeg kan kobbe på hjemmekontor.

Men det er klin umulig å få jobnet samtidig som jeg skal passe en på 1,5 som ikke kan leke alene.. 

Man har verken rett på omsorgspenger eller sykepenger eller noe som helst, så da må man bruke ferie eller ulønnet perm. Med begrenset antall feriedager, som man trenger til bhg er stengt hele fellesferien, er ulønmet perm eneste alternativ.

Har ikke noen som kan passe småen, så får ikke jobbet..

Anonymkode: 4efc7...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Alle som har en fast jobb er da sikret lønn, uavhengig om du er hjemme i karantene, hjemmekontor eller på jobb. Det er da svært få som har jobber hvor de må skrive timer.

Anonymkode: 605d0...9bf

Nei.

Selv om man får fast lønn, betyr ikke det at man kan la være å jobbe.. om du er vekke fra jobb uten gyldig grunn, blir du trukket i lønn.

Må du passe små barn som ikke kan underholde seg selv, kan du ikke bare si du er på hjemmekontor, mens du bruker dagen på å se på fantorangjævelen. Da må du ta ferie eller ulønnet perm.

• Liker 1
Skrevet

Alle som har en fast jobb er da sikret lønn, uavhengig om du er hjemme i karantene, hjemmekontor eller på jobb. Det er da svært få som har jobber hvor de må skrive timer.

Anonymkode: 605d0...9bf

Nei, ikke hvis du må være hjemme med barn pga stengt skole/bhg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da melder man seg arbeidsledig og sender inn de papirene alm trengs. Det tar opptil tre uker før søknad er godkjent. Samtidig får han penger fra den dagen søknaden blir sendt. Så bare å gjøre det.  Så får dere inn litt penger hvertfall.  Ellers blir det for dumt å klage at dere har dårlig råd fordi dere ikke gidder å ta dere bryet. 

Anonymkode: d40fa...5a4

Har sendt inn i dag, men max i dagpenger var 4750 per uke før skatt. Skjønner ikke dette, han har hatt en bruttoinntekt på over det dobbelte per måned det siste halve året. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, både jeg og mannen jobber med kundeservice (butikk og restaurant). Han er allerede permittert nå. Blir ganske trangt hvis begge må søke dagpenger.

Anonymkode: fb780...65b

AnonymBruker
Skrevet

Har tre «faste» deltidsjobber, den ene er stengt på ubestemt tid, og fikk permitteringsvarsel fra den andre nå. Håper den tredje holder seg stabil. Jobber som freelancer, så taper masse penger på dette, men har heldigvis mye sparepenger og lave utgifter.

Anonymkode: 0ddad...e4f

Skrevet

På en måte er jeg glad for at jeg jobber i helsesektoren. Garantert jobb. Blir mye overtid fremover, da. Trøster meg med en saftig lønnsslipp i april. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor. Jeg og fem-åringen. 

Anonymkode: cba68...6c9

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.

Selv om man får fast lønn, betyr ikke det at man kan la være å jobbe.. om du er vekke fra jobb uten gyldig grunn, blir du trukket i lønn.

Må du passe små barn som ikke kan underholde seg selv, kan du ikke bare si du er på hjemmekontor, mens du bruker dagen på å se på fantorangjævelen. Da må du ta ferie eller ulønnet perm.

7 hours ago, Loff77 said:

Nei, ikke hvis du må være hjemme med barn pga stengt skole/bhg

Man får omsorgspenger nå hvis man må være hjemme med barn grunnet stengt skole/bhg 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/rettigheter-ved-stengte-skoler-og-barnehager/id2693355/

Anonymkode: 6df25...194

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann står nå uten inntekt og jobb. Han er vikar, og får vakter uke for uke. Alle fremtidige vakter er avlyst, og han har fått beskjed om at vikarer ikke blir satt opp før situasjonen er endret. Ikke er det karantene, ikke er det permittering.. Han har jo ingen fast jobb, men har jobbet tilsvarende 100% i over et år. 

Grusom situasjon! Skal man melde seg arbeidsledig da eller, hva gjør man egentlig? 

Slik hadde jeg det som ansatt på xxl. Helt sykt at arbeidsplasser får operere slik. 

Anonymkode: b18bd...1ba

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik hadde jeg det som ansatt på xxl. Helt sykt at arbeidsplasser får operere slik. 

Anonymkode: b18bd...1ba

Det verste er egentlig at han jobber i offentlig sektor.. Det er ikke bare i det private at de behandler arbeidstakere på denne måten 😕 

AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Er dere redd for måneder uten lønn?

Anonymkode: 35139...99a

Ja, jeg er freelancer så rettighetene mine er lik null 

Anonymkode: f2689...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Blir man beordret i karantene, så får man sykemelding og da sykepenger. Går helt fint.

Anonymkode: c92db...0da

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er freelancer så rettighetene mine er lik null 

Anonymkode: f2689...dd8

Samme her. Både jeg og samboer er freelancere, og vi bor i et land med null støtte til freelancere i karantene. Heldigvis jobber jeg hovedsakelig hjemmefra, og jeg har satt av mye sparepenger til alle mulige krisesituasjoner, men det må være mange som får store problemer av dette.

Anonymkode: f54e5...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke stille som vikar i helsesektoren i disse tider da? Det kommer til å bli krise overalt og sikkert mer enn nok å gjøre. Har ikke folk noen form for buffer? Selv har jeg alltid spart og det er mye å gå på ennå. 

Anonymkode: 73c3e...960

AnonymBruker
Skrevet
På 12.3.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Min mann står nå uten inntekt og jobb. Han er vikar, og får vakter uke for uke. Alle fremtidige vakter er avlyst, og han har fått beskjed om at vikarer ikke blir satt opp før situasjonen er endret. Ikke er det karantene, ikke er det permittering.. Han har jo ingen fast jobb, men har jobbet tilsvarende 100% i over et år. 

Grusom situasjon! Skal man melde seg arbeidsledig da eller, hva gjør man egentlig? 

Han skal ha lønn for de vaktene han er satt opp til. Det er også krav om varsel om oppsigelse for et vikariat som har vart mer enn 12 mnd.  

Anonymkode: 25365...7ab

• Opprett ny...