Gå til innhold

Hvorfor går så mange på feil side, og hvorfor så sure?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det stadig. Trodde alle visste at det er venstre side for forgjenger, og høyre for syklister. I går da jeg gikk tur, dulta en sur møkkamann borti meg med vilje, fordi jeg ikke flyttet meg. Det var han som gikk på feil side. I dag fikk jeg kjeft av ei sur kjerring da hun «måtte ut i grøfta» siden hun ikke ville gå på rett side. Er da ingen grunn til at jeg skal flytte på meg, når begge har god tid til å flytte seg, og det faktisk var hun som gikk på feil side? 

Hva er det i det hele tatt som gjør at folk har begynt å gå på feil side? Er det fordi de er lei kjeft fra sure syklister de møter, som blir sure når de må senke farta kanskje? Og så utrolig sure folk som er ute og går. Er det virkelig nødvendig?

Anonymkode: cc045...44e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fotgjenger*

AnonymBruker
Skrevet

Gå på feil side? Kan da gå hvor man vil, aldri hørt om. Syklister skal vike for fotgjengere, gå av sykkelen om nødvendig.

Anonymkode: fa0ed...ad0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i syklistenes verden. De har tydeligvis lisens til å renne ned folk, bare de får holde ønsket fart hele distansen. Skikkelig ufine er de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hæ, er det ikke høyreside for fotgjengere? 

Anonymkode: 5d356...58c

Skrevet

Gå mot trafikken

Sykle med trafikken

Går man på fortau kan man velge om man vil gå med eller mot trafikken. 

Dette lærte vi på barneskolen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på det samme, og mannen foreslo at det kunne ha med ski å gjøre. Da skal man jo holde til høyre.

Jeg vet ikke, men det irriterer meg litt også. Gå til venstre, kjøre til høyre!

Anonymkode: cdf0a...ce3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på feil side? Kan da gå hvor man vil, aldri hørt om. Syklister skal vike for fotgjengere, gå av sykkelen om nødvendig.

Anonymkode: fa0ed...ad0

Man har gang- og sykkelveier. Hvis alle hadde fulgt normale trafikkregler der også, så hadde ting gått litt smidigere.

Anonymkode: cdf0a...ce3

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ikke hørt at du skal gå på venstre side (på vei)?  
Høres like utrolig ut som at du ikke vet at du skal kjøre på høyre..

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loven: Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet.

Anonymkode: 0c14d...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre råd: Vær spesielt oppmerksom når du passerer inn- og utkjørsler til eiendommer, eller kjøreporter inn til bygårder. Som syklist kan du komme brått på bilister her. Du bør ikke bruke ringeklokka for å be de gående slippe deg frem på fortau, i og med at dette arealet først og fremst er for de gående.

Anonymkode: 0c14d...3b3

AnonymBruker
Skrevet

På fortau skal man få på høyre side av fortauet.

På vei uten fortau skal man gå på venstre side av veien.

Anonymkode: 93a02...d6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd det for ikke lenge siden . Gikk på venstre, ei eldre dame går meg i møte og slenger noe ut av seg «at det går an». 
tok ikke opp plass heller, bare at jeg ikke viket for henne

Anonymkode: d5b80...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...