Gå til innhold

Hva tenker dere som jobber innen helsevesenet nå? Føler dere frykt for å dra på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Italia forteller sykepleierne at de er stolte av å dra på jobb, trass i at de jobber mange timer i strekk uten drikke, uten å kunne gå på do.

Sjuksköterskorna berättar: Jag är stolt över mitt jobb
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskorna-berattar-jag-ar-stolt-over-mitt-jobb/

Hvordan er det her i Norge? Dere som jobber innen helse her, føler dere på angst for å dra på jobb? Ønsker dere at dere hadde valgt et annet yrke?

Anonymkode: 5c6a9...061

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Nå jobber jeg i psykiatrien da, men ser at vi en etter en blir tatt ut av tjeneste og flyttet til forskjellige tiltak relatert til korona-smitten. Så venter vell egentlig bare på at det blir min tur. Kommer til å gjøre det jeg kan som Sykepleier for å bidra til bekjempelsen av korona😊

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske ekkelt å gå og vente på at «helvete skal bryte løs» på arbeidsplassen din. Samtidig er det godt å kunne hjelpe i en fortvilt situasjon for dem som er syke.

Anonymkode: c6c95...b27

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har jobbet med svært mye tuberkulose blant annet, så er ikke særlig bekymret for smittsomme sykdommer og stoler på at smittevernutstyr og ellers gode smittevernrutiner og håndhygiene beskytter meg godt. Faktisk er jeg mer redd for å ta fly om noen har corona enn om jeg skulle inn på et isolat til noen med corona. Sistnevnte er jeg ikke redd i det hele tatt. 

Anonymkode: 6a94d...4fd

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig alvorstunget stemning på jobb. Mye usikkerhet og mange spørsmål. Alt dreier seg om Corona og nye tiltak og regler gjelder fra dag til dag. Jeg kjenner at det tærer på humører. Vår avdeling er i en slags lockdown for øyeblikket da vi er på en kreftavdeling.

Jeg går på jobb og gjør jobben min. Ikke redd for å bli smittet men redd for følgene ved en eventuell smittesituasjon. Oppstår smitte på vår avdeling så vil det gå mange liv tapt og man vil nok foreta en vurdering av hvem som skal få helsehjelp og hvem som ikke skal få det.

Anonymkode: 8834e...7ba

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg føler ingen angst for å gå på jobb. Smittefaren er nok større på bussen til jobb, eller på butikken.

På jobb har vi gode rutiner for hygiene og smitteisolering for de pasientene som behøver det (ikke Corona). Besøkstider er innskrenket, og hver pasient kan ha maks 1-2 pårørende på besøk. Det er også økt bevisstgjøring rundt hygiene for de pårørende som er på besøk. Ettersom jeg jobber på en kreftavdeling med mange immunsupprimerte pasienter var vi allerede "forberedt" - hvis det kan sies. Det jeg kan være litt redd for er om vi kommer til å gå tom for smittevernsutstyr tidlig i Corona-forløpet. 

Med tanke på at man skal jobbe med det man gjør potensielt sett et helt liv så angrer jeg på ingen måte på valg av jobb. Likevel føler jeg et snev av misunnelse når jeg ser andre briljere med at de nå kan ha hjemmekontor. Antageligvis blir det behov for å trå til mer på jobb, og jeg gruer meg litt til den økte arbeidsmengden. Men totalt sett så vil jeg bidra der jeg kan, og kommer også til å jobbe overtidstimer hvis det er nødvendig. 

Endret av Nuttery
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke angst for å dra på jobb. Arbeider på OUS med direkte pasientkontakt, men følger rutinene. Jeg er vel mest utsatt for smitte til og fra jobb, grunnet bruk av kollektivtransport. 

Anonymkode: 9a6c4...83d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke. Jeg elsker jobben min og syntes det er fint å kunne være en del av hjelpeapparatet. Jeg er redd for å få korona og uten å vite det, smitte noen som kan bli alvorlig syk av det. Det er det eneste jeg er redd for, men jeg følger alle retningslinjene og gjør alt jeg kan for at det ikke skal skje. 

Anonymkode: d4964...95a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er lite trivelig på jobb. Jobber på legevakt og det er fult kaos. Vi får nye retningslinjer hele tiden, og det er stort preg av at folk er usikre og redde for smitte. Ikke fordi vi er redde for oss selv, men for å ta med smitte hjem til våre kjære. Det renner inn med mennesker som har luftveissymptomer men som ikke oppfyller vilkår for testing. Frem til i går fikk vi ikke bruke smitteutstyr rundt disse pasientene.

Anonymkode: f1440...01e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med både svært syke eldre og svært syke fys og psyk utvikl.hemmede. Den dagen en av de blir smittet et løpet kjørt og jeg får bare håpe ambulansen kan hente de på minuttet og kjøre de på isolat.  Vi har ikke smittevernutsyr til å forhindre smitte verken videre til oss selv eller resten av pasientene.    Hjelper ikke med løst munnbind, sprit, stellefrakk og hansker da.  Har heller ikke spesielt lyst til å jobbe døgnet rundt fordi folk er hjemme med barn de ikke vil ha i barnehage eller fordi de er i karantene.  Håper vi kan sende alle pasientene fra oss og legge ned for noen uker.   Kommunen jeg bor i har ikke engang ilagt besøksforbud så det renner inn besøkende/pårørende vi ikke har kontroll på. 

Anonymkode: bf198...231

• Liker 6
Skrevet

Nei. Overhodet ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for meg selv. Men frykter dagen en av oss, enten tar med oss smitte, eller smittes av en pas./pårørende. Da blir det krise i hjemmesykepleien. Over 400 pas. kan ikke få tilstrekkelig helsehjelp, og sannsynligheten for at mange liv går tapt; er stor. 

Anonymkode: 6c2ef...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tenker jeg ikke på en gang. Det er ganske mye som er farligere enn dette en kan bli eksponert for ved å jobbe på sykehus.

Anonymkode: 3aaa9...bee

• Liker 5
Skrevet

Jobber på akuttmottak. Må jo innrømme at det er en guffen stemning på jobb. Mye sykdom blant personalet, vakter som ikke er dekket, og stor arbeidsmengde. Det går ikke en dag uten at en av oss sykepleiere er borti smittepasienter uten smittevernsutstyr. Grunn? Fordi man ikke trodde pasienten var smittepositiv i utgangspunktet. Vil ikke akkurat si jeg har angst for å gå på jobb, men er bare temmelig irritert og paff over måten regjeringen håndterer covid-19 på. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Wilma89 skrev:

Absolutt ikke. Nå jobber jeg i psykiatrien da, men ser at vi en etter en blir tatt ut av tjeneste og flyttet til forskjellige tiltak relatert til korona-smitten. Så venter vell egentlig bare på at det blir min tur. Kommer til å gjøre det jeg kan som Sykepleier for å bidra til bekjempelsen av korona😊

😳 Kan man bli flyttet på sånn uten videre??

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, ja jeg er redd. Men må trå til med alle krefter, for min avdeling kunne vi alle lese om i media på søndag. Det er ikke enkelt, men det er liksom ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6596f...bdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Italia forteller sykepleierne at de er stolte av å dra på jobb, trass i at de jobber mange timer i strekk uten drikke, uten å kunne gå på do.

Sjuksköterskorna berättar: Jag är stolt över mitt jobb
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskorna-berattar-jag-ar-stolt-over-mitt-jobb/

Hvordan er det her i Norge? Dere som jobber innen helse her, føler dere på angst for å dra på jobb? Ønsker dere at dere hadde valgt et annet yrke?

Anonymkode: 5c6a9...061

Jobber som vernepleier innen psykiatri/privat sektor. Jeg er ikke engstelig nei, da jeg jobber rundt svært få beboere/ansatte. Dog er jeg bekymret hvordan dette vil ramme min arbeidsplass (sykdom hos personalet). 

Anonymkode: f931d...840

AnonymBruker
Skrevet

Engster meg mest for  den store arbeidsmengden jeg kan stå foran. Er alene med en 9-åring, men ansatte med barn i barnehagealder blir prioritert om skoler og barnehager stenger.  Han kan klare seg fint alene på dagtid, værre med kvelden. Besteforeldre i risikosonen.

Men på en annen side, jeg slipper å bli permittert  og gå i økonomisk ruin.

Blir jeg smittet skjer det vell på bussen eller på jobb. 

Anonymkode: 9277c...537

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Ludovica- skrev:

😳 Kan man bli flyttet på sånn uten videre??

I teorien ja. Jeg mener å ha lest at en kommune (Bergen?) samler inn info over ansatt helsepersonell for å ha klar en oversikt ved behov for mobilisering.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tenker jeg ikke på en gang. Det er ganske mye som er farligere enn dette en kan bli eksponert for ved å jobbe på sykehus.

Farligere direkte for oss som jobber der ja. Men er ikke mye som trumfer Covid-19 om dagen mtp smittespredning og samfunnsansvar. Jeg kjenner i hvert fall veldig på at jeg ikke ønsker å feks smitte mine foreldre med dette. Eller sårbare pasientgrupper. Når arbeidsgiver ikke klarer å sørge for riktig utstyr for å minimere smitte så blir mange bekymret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien ja. Jeg mener å ha lest at en kommune (Bergen?) samler inn info over ansatt helsepersonell for å ha klar en oversikt ved behov for mobilisering.

Farligere direkte for oss som jobber der ja. Men er ikke mye som trumfer Covid-19 om dagen mtp smittespredning og samfunnsansvar. Jeg kjenner i hvert fall veldig på at jeg ikke ønsker å feks smitte mine foreldre med dette. Eller sårbare pasientgrupper. Når arbeidsgiver ikke klarer å sørge for riktig utstyr for å minimere smitte så blir mange bekymret.

Ja men spørsmålet her var om jeg var redd for å dra på jobb, jeg tolket det da som om jeg var redd for meg selv☺️

ønsker selvsagt ikke å smitte andre Og tar samfunnsansvar så godt det lar seg gjøre. har selv 2 i nær familie som lite trolig overlever en slik infeksjon og det er tøft å tenke på nå!

• Opprett ny...