Gå til innhold

Hvor langt kan vi egentlig se for oss at myndighetene er villige til å gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til slutt koker alt ned til økonomi.

Ja, vi kan stenge ned «alt» i to uker. Kanskje til og med en måned. Ingen butikker, ingen skoler/barnehager, hjemmekontor, ingen offentlig transport, ingen arrangementer - ingenting annet enn det som absolutt må gå sin gang.

.. Men er det egentlig realistisk? Er det gjennomførbart uten å barbere halve oljefondet? Hvordan ser egentlig økonomien vår ut etterpå? Har man arbeidsplasser? Lever butikkene eller må de stenge pga konkurs? Har egentlig Norge RÅD til å stenge alt? Hjelper det egentlig å sette flere titalls tusen i karantene, når flere andre titalls tusen går rundt som mørketall? 

.. Eller kommer det er punkt hvor det rett og slett bare må briste og bære? 

Anonymkode: 5cb79...c62

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Har man lov til å holde barn hjemme fra skolen nå? Uten at de er smittet altså. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Chroma skrev:

Jeg holder barnet mitt hjemme nå. Har fått legeerklæring på det også.

Helt vilt at de nå nekter ansamlinger på mer enn 500 personer og det må søkes om tillatelse om det er mer enn 100 mens det samtidig er hundrevis av barn som samles på skoler over hele landet hver dag.

Anonymkode: fa840...18b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gode spørsmål. Først må det kartlegges også må beredskapen testes. Blir det for dyrt slipper myndighetene oss ut og da får det briste å bære. De sterkeste overlever jo mindre ikke syke får god vaksine.

Anonymkode: 2dc3b...c67

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Chroma said:

Akkurat prøvd å søke opp dette, og kan ikke finne noe info som tyder på at man kan det. Det er påvist ett tilfelle på skolen her, og de har ikke tenkt å stenge. Jeg er i risikogruppe og har lite lyst til at barnet mitt skal ta med seg smitte hjem.

Tenker jeg holder ham hjemme uansett...

Anonymkode: 5aad1...18d

Gjest Chroma
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder barnet mitt hjemme nå. Har fått legeerklæring på det også.

Helt vilt at de nå nekter ansamlinger på mer enn 500 personer og det må søkes om tillatelse om det er mer enn 100 mens det samtidig er hundrevis av barn som samles på skoler over hele landet hver dag.

Ja, det er ganske rart. Hvor lenge tenker du å holde barnet hjemme? Er dere i risikogruppen? Underviser du selv? Vet du om man må ha legeerklæring? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til slutt koker alt ned til økonomi.

Ja, vi kan stenge ned «alt» i to uker. Kanskje til og med en måned. Ingen butikker, ingen skoler/barnehager, hjemmekontor, ingen offentlig transport, ingen arrangementer - ingenting annet enn det som absolutt må gå sin gang.

.. Men er det egentlig realistisk? Er det gjennomførbart uten å barbere halve oljefondet? Hvordan ser egentlig økonomien vår ut etterpå? Har man arbeidsplasser? Lever butikkene eller må de stenge pga konkurs? Har egentlig Norge RÅD til å stenge alt? Hjelper det egentlig å sette flere titalls tusen i karantene, når flere andre titalls tusen går rundt som mørketall? 

.. Eller kommer det er punkt hvor det rett og slett bare må briste og bære? 

Om man ser til Italia så er det godt mulig at det til slutt må bare briste og bære her også. Spørsmålet blir vel om det i lengden blir dyrere å vente lengst mulig istedenfor gjøre det nå og håpe man radikalt kan bremse antall smittede,

Gjest Chroma
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat prøvd å søke opp dette, og kan ikke finne noe info som tyder på at man kan det. Det er påvist ett tilfelle på skolen her, og de har ikke tenkt å stenge. Jeg er i risikogruppe og har lite lyst til at barnet mitt skal ta med seg smitte hjem.

Tenker jeg holder ham hjemme uansett...

Hvis det er påvist på skolen så har vel antakeligvis den smittede rukket å smitte andre før han/hun fikk symptomer? 
Fordtår at du holder barnet hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Chroma said:

Hvis det er påvist på skolen så har vel antakeligvis den smittede rukket å smitte andre før han/hun fikk symptomer? 
Fordtår at du holder barnet hjemme. 

Regner med det ja, håper bare mitt barn ikke er en av dem.

Jeg forstår delvis at de ikke vil stenge helt siden det vil skape problemer for mange, men de kunne jo gitt klarsignal til at de som har muligheten kan holde barna hjemme når det faktisk er påvist smitte. De som er store nok til å være alene og de som uansett har en forelder hjemme kunne jo vært hjemme for å begrense smitteomfanget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Chroma skrev:

Ja, det er ganske rart. Hvor lenge tenker du å holde barnet hjemme? Er dere i risikogruppen? Underviser du selv? Vet du om man må ha legeerklæring? 

Resten av skoleåret om dette fortsetter.

Barnet mitt har sterk astma og får lett lungeinfeksjoner når h*n blir syk.

Jeg regner med at man må ha legeerklæring om man bare har tenkt å ikke sende dem i det hele tatt, gjorde det først og fremst fordi barnet skal over på videregående neste år og fikk erklæring slik at opptak ikke skal bli ett problem.

Med det sagt, tror jeg man kan snarlig forvente at skoler osv uansett blir stengt og vi har fått anmodning om å holde barna hjemme uansett ved minste tegn til sykdom så jeg hadde gjort det selv om vi ikke hadde hatt legeerklæring.

Jeg underviser ikke selv nei.

Gjest Chroma
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resten av skoleåret om dette fortsetter.

Barnet mitt har sterk astma og får lett lungeinfeksjoner når h*n blir syk.

Jeg regner med at man må ha legeerklæring om man bare har tenkt å ikke sende dem i det hele tatt, gjorde det først og fremst fordi barnet skal over på videregående neste år og fikk erklæring slik at opptak ikke skal bli ett problem.

Med det sagt, tror jeg man kan snarlig forvente at skoler osv uansett blir stengt og vi har fått anmodning om å holde barna hjemme uansett ved minste tegn til sykdom så jeg hadde gjort det selv om vi ikke hadde hatt legeerklæring.

Jeg underviser ikke selv nei.

Okei. Jeg har en del år yngre barn enn deg og tenker jeg må undervise de selv hvis de må være hjemme over lengre tid, ellers vil de jo gå glipp av veldig mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi stenger jo ned veldig mye ila fellesferien på 4 uker, så hvorfor skulle ikke det gå nå? 

Selvfølgelig må det høyst nødvendige holdes i gang, men mange ting kan stenges. Gjør vi det nå så slipper vi kanskje unna med færre smittede og en smittetopp som er uhåndterbar. 

Avventer vi, blir vi nok senere tvunget til å stenge ned pga unntakstilstand siden så mange blir syke samtidig. 

Anonymkode: 55dc8...f00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange tror du kommer til å bruke disse tjenestene mens avisene er fulle av skriverier om alle som dør på makabert vis eller er svært syke men ikke får plass på sykehus fordi det er fullt? Hvor mange turister kommer til å reise til Norge?

Hele Norge kunne levd utelukkende på oljefondet i ca 5 år, men det er ikke snakk om det. Veldig mange kan jobbe hjemmefra, og da vil de som må gå på jobb kunne gjøre det med mye mindre smittefare.

Anonymkode: ea992...76f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Chroma skrev:

Okei. Jeg har en del år yngre barn enn deg og tenker jeg må undervise de selv hvis de må være hjemme over lengre tid, ellers vil de jo gå glipp av veldig mye. 

Var litt uklar her ser jeg nå.

Barnet får tilsendt oppgaver/prøver og leser på alle fag hjemme flere timer hver dag og er strukturert ifht til å komme seg gjennom pensumet dette året og jeg hjelper selvfølgelig til med alt det jeg kan.

• Opprett ny...