Gå til innhold

Gruppeoppgave med dumme folk - blir så irritert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går siste året på VGS og har en gruppeoppgave med noen andre og jeg irriterer meg så sinnsykt over hvor dumme de er. Må bare lufte litt ut nå.

Vi begynte med et tema for oppgaven. Jeg fant noen gode grunner til at vi burde bytte tema og prøvde å forklare det til de, men dette ble bare umiddelbart slått ned på og ikke tatt opp for vurdering engang. Jeg måtte få læreren (som var helt enig med meg) til å backe meg på at det var et dårlig valg for at det skulle trenge inn i hodet deres at vi burde bytte.

Så skulle vi lage en spørreundersøkelse. Denne brukte vi veldig lite tid på og bare skrev inn de spørsmålene vi tenkte var relevante. Jeg trodde vi skulle bruke mer tid på den, men nei, de ville bare sende den avgårde fortest mulig for å få det gjort. Jeg prøvde å forklare hvorfor flere spørsmål dårlig formulert og misvisende, uten at jeg klarte å komme på en bedre formulering i farten, men de klarte ikke å skjønne hva jeg mente og insisterte på at vi ikke skulle endre. Først når jeg klarte å tenke ut en bedre måte å formulere så de poenget mitt og var enige med meg. Irriterende, men greit nok. Det som virkelig irriterte meg var når jeg gikk inn i spørreundersøkelsen og gjorde litt småendringer, bl.a. legge til litt flere svaralternativer. Også mente de at jeg skulle endre det tilbake som det var før! For vi hadde jo uansett et alternativ hvor man kunne skrive inn sitt eget svar...

Nå har vi fått tilbake en del svar på spørreundersøkelsen, og gjett hva? 2 av svarene har krysset av annet (vi hadde et annet-alternativ på hvert spørsmål hvor man kunne formulere sitt eget svar), og selv skrevet inn nesten nøyaktig det samme som jeg ville legge til som svaralternativ, men som de andre på gruppen mente var en "teit formulering" eller "unødvendig alternativ å ha med." I tillegg har flere av de potensielle utfordringene jeg prøvde å forklare til de vist seg å bli faktiske problemer.

Åååååå jeg blir så himla irritert!!! Problemet er liksom ikke selve spørreundersøkelsen (det er en helt grei spørreundersøkelse som gir svar på det vi lurer på til tross), eller at de ikke jobber (for dette er oppegående folk som gjør sin del av gruppearbeidet.) Problemet mitt er at de er dummere enn meg og ikke klarer å se det som for meg er helt åpenbart, selv ikke når jeg forklarer det til de. Istedet bare benekter de de problemstillingene jeg forsøker å opp og overkjører meg. Å få denne bekreftelsen på at jeg hadde rett hele tiden ang spørreundersøkelsen når jeg ble så fullstendig overkjørt av gruppa når jeg prøvde å forklare det til de burde kanskje gjøre meg tilfreds, men det gjør meg bare mer irritert faktisk.

Hater gruppearbeid med folk som er dummere enn meg! Vet at det ikke er deres feil men fortsatt! Er det noen som relaterer?

Anonymkode: f79d1...e5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så frustrerende! Jeg synes du bør prate mer med læreren. Hvis dere får en dårlig karakter på prosjektet så er det jo urettferdig for deg, som sikkert ville fått en bedre karakter hvis du gjorde oppgaven alene.

Men dessverre er det ofte slik i arbeidslivet også. Så det er jo en fin "øving" for deg å samarbeide med andre type folk. 😅

Anonymkode: 52a6c...034

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I gruppearbeid må man bare gi og ta litt, én person kan ikke få viljen sin på alt når alle de andre på gruppa er enige om noe annet. Og hvis du ser tilbake på det, hvor viktig var det egentlig å ha de svaralternativene når man allikevel kunne skrive inn et eget alternativ? Med tanke på at det bare var 2 stk som hadde krysset av for «annet». Det gjelder å velge sine kamper, og ikke fyre seg opp over småting, formålet med gruppearbeid er å samarbeide, ikke at alle skal få alt nøyaktig som de vil. 

Anonymkode: b6d23...6b6

Skrevet (endret)

Vel, jeg ser hvordan du kan være frustrert, men kan det hende at måten du kommuniserte til de andre på gjorde at de følte for å avvise deg? Om man skal ta kontroll over et gruppearbeid, så må man opptre på en måte viser at man er respektfull og forståelsesfull over andres perspektiver, og at man ikke vil dominere gruppa. Pluss, det at du kontinuerlig kaller de andre "dumme"/"dummere enn meg" er bare.......dumt. Det høres arrogant ut.

Jeg er sikker på at du hadde ideer som ville ha løftet karakteren til arbeidet, men prøv å ha litt forståelse for de som er "dummere enn deg". Med mindre de er totalt respektløse, ofc. Men mest sannsynlig handler det om måten du kommuniserte ideene dine på.

Endret av simsmachop
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så frustrerende! Jeg synes du bør prate mer med læreren. Hvis dere får en dårlig karakter på prosjektet så er det jo urettferdig for deg, som sikkert ville fått en bedre karakter hvis du gjorde oppgaven alene.

Men dessverre er det ofte slik i arbeidslivet også. Så det er jo en fin "øving" for deg å samarbeide med andre type folk. 😅

Anonymkode: 52a6c...034

Kan liksom ikke si det til læreren heller siden disse folka er liksom vennene mine da, samme grunn til at jeg har "latt meg litt overkjøre" vil ikke skape dårlig stemning. Men tror strengt tatt dette ikke kommer til å gå nevneverdig utover karakteren heller så er vel ikke egentlig noe vits å irritere meg, men det gjør jeg nå likevel :P

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I gruppearbeid må man bare gi og ta litt, én person kan ikke få viljen sin på alt når alle de andre på gruppa er enige om noe annet. Og hvis du ser tilbake på det, hvor viktig var det egentlig å ha de svaralternativene når man allikevel kunne skrive inn et eget alternativ? Med tanke på at det bare var 2 stk som hadde krysset av for «annet». Det gjelder å velge sine kamper, og ikke fyre seg opp over småting, formålet med gruppearbeid er å samarbeide, ikke at alle skal få alt nøyaktig som de vil. 

Anonymkode: b6d23...6b6

Ja er klar over det, og jeg prøver å ikke fyre meg opp over det. Det som irriterer meg mest her er bare at jeg vet at hvis de hadde vært smartere så hadde de vært enige med meg. Og nei var ikke superviktig med de svaralternativene, den detaljen har nok ikke noe å si for sluttresultatet, det er mer at de mente det var unødvendig å ha med og at ingen kom til å krysse av for det uansett, men når noen krysset av for det var det åpenbart ikke det. Så sitter med en sånn told-you-so følelse.

TS

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, simsmachop skrev:

Vel, jeg ser hvordan du kan være frustrert, men kan det hende at måten du kommuniserte til de andre på gjorde at de følte for å avvise deg? Om man skal ta kontroll over et gruppearbeid, så må man opptre på en måte viser at man er respektfull og forståelsesfull over andres perspektiver, og at man ikke vil dominere gruppa. Pluss, det at du kontinuerlig kaller de andre "dumme"/"dummere enn meg" er bare.......dumt. Det høres arrogant ut.

Jeg er sikker på at du hadde ideer som ville ha løftet karakteren til arbeidet, men prøv å ha litt forståelse for de som er "dummere enn deg". Med mindre de er totalt respektløse, ofc. Men mest sannsynlig handler det om måten du kommuniserte ideene dine på.

Jeg skjønner at jeg kan virke arrogant i dette innlegget haha, tenkte på det når jeg skrev det, men det får bare være. Jeg er ikke arrogant, er bare smartere enn mange. Det høres arrogant ut men hvordan skal jeg formulere meg da?

I virkeligheten hadde jeg aldri snakket så rett fra levra som i dette innlegget og aldri funnet på å kalle noen dummere enn meg. Er veldig opptatt av å ikke fremstå som om jeg tar kontroll over gruppearbeid (dette er noe jeg har fått tilbakemelding på før og forbedret meg på), så jeg legger alltid frem idéene og argumentene mine ganske forsiktig. Derfor jeg blir så sinnsykt irriert når de ikke engang prøver å forstå, de bare overkjører meg. Når jeg i tillegg vet at jeg har rett øker det irritasjonsmomentet så til de grader!

Vil og legge til at jeg tåler at folk er uenige med meg, det er ikke det. Hvis de hadde skjønt argumentene mine men forklart på en god måte hvorfor de var uenige hadde det vært noe annet. Men det er altså ikke tilfelle

TS

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, hater det. Det verste er at det ikke ligner på arbeidslivet i det hele tatt, som jo er hele grunnen til at man har dette "gruppearbeidet".

Anonymkode: 76fa9...730

Gjest Katarina441
Skrevet

Beklager å måtte fortelle deg dette men det fins dumme folk i arbeidslivet også🤣 mange faktisk🤣

AnonymBruker
Skrevet

Gå videre! Dumme mennesker finnes overalt, i alle aldere! 

Anonymkode: f56be...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...