Gå til innhold

Meldt til barnevern av bhg- politiet ringte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ble jeg og far ringt opp av politiet med bakgrunn av en bekymringsmelding bhg har sendt til barnevernet. Barnet mitt på tre har sagt «pappa slo meg» som svar på hva som har skjedd da hun hadde blåmerke på rumpa. Så da er mannen min mistenkt i en straffesak plutselig. Jeg er overrasket. Jeg trodde barnehagen burde ta kontakt med meg hvis de var redd for at far var voldelig. Og jeg trodde barnevernet tok kontakt med oss før de sendte saken videre til politiet. Er det noen som har erfaring her? Jeg er ikke bekymret for saken, dette kommer til å bli henlagt. Det er ikke vold i huset vårt. Men far føler seg selvsagt veldig stemplet og mistenkeliggjort av bhg og jeg føler meg forbigått i prosessen. Jeg må si at jeg har mistet tilliten til barnehagen i denne situasjonen. Jeg forstår at de meldte, men jeg skulle ønske de informerte ihvertfall meg før politiet ringte to mnd etter meldingen! Hvis noen har vært i samme situasjon blir jeg veldig takknemlig for innspill.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad for at det er politiet som har saken og ikke bv, de gjør grundigere undersøkelser og er mer nyanserte. Skaff deg en god advokat ved behov. Dette går nok bra skal du se, dere har ikke gjort noe galt❤️

Anonymkode: 2bbc1...afa

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

?? To måneder etter at barnehagen meldte? Det var _veldig_ rart!

Anonymkode: f861d...71b

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?? To måneder etter at barnehagen meldte? Det var _veldig_ rart!

Anonymkode: f861d...71b

Ja, jeg også synes det var lang saksgang. Bhg hadde datert første bekymring før jul og hadde sendt skjema til bv i januar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saken vil bli etterforsket, barnet vil muligens bli tatt med på et senter hvor de har etterforskere som er spesielt utdannet til å avhøre barn. Du vil nok bli avhørt separat med mannen. 

Grunnen til at de ikke kontakter deg et at ved misbruk eller vold vil det gå direkte til politiet og ikke igjennom foresatte da bevis kan spilles og dere kan samkjøre svarene deres. Er egentlig overrasket over at dere ikke ble tatt inn til avhør med en gang, i stedet for en tlf samtale.. 

Anonymkode: 8b30f...b48

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Retningslinjer er klar på at foreldre ikke skal varsles hvis det er mistanke om vold. 

Anonymkode: dc359...b35

Men jeg er ikke nevnt i bekymringen. Jeg har heller ikke status som mistenkt i saken. Kun vitne. 
jeg skulle ønske bhg hadde strekt ut en hånd hvis de trodde jeg levde i et voldelig forhold.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken vil bli etterforsket, barnet vil muligens bli tatt med på et senter hvor de har etterforskere som er spesielt utdannet til å avhøre barn. Du vil nok bli avhørt separat med mannen. 

Grunnen til at de ikke kontakter deg et at ved misbruk eller vold vil det gå direkte til politiet og ikke igjennom foresatte da bevis kan spilles og dere kan samkjøre svarene deres. Er egentlig overrasket over at dere ikke ble tatt inn til avhør med en gang, i stedet for en tlf samtale.. 

Anonymkode: 8b30f...b48

Vi ble tatt inn til avhør, men de ringte først da... de har vurdert saken til at det ikke vil bli avholdt barneavhør nå. Og mest sannsynlig ikke sa hun, for da hadde de allerede gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, atropos said:

Jeg må si at jeg har mistet tilliten til barnehagen i denne situasjonen.

Vond og lei situasjon det der, men forsøk å tenke på at det er barnets beste som har stått i fokus.

Flere her kommer med svaret til hvorfor barnehagen ikke har gått direkte til deg. Enkelt sagt, hva om barnet faktisk ble utsatt for vold, og du var en del av det?

Jeg synes dette tvert imot _styrker_ tilliten til barnehagen, det er mange som lar slike ting bare gli videre i stillhet. Barnehagen du bruker tar grep, dette er en god ting!

Dette går over all den tid det ikke er noe galt, lykke til videre med prosessen, håper politiet du har med å gjøre tar tegninga raskt, men husk at de må gjøre det de må - for barnets skyld.

Anonymkode: 9a895...58f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, atropos said:

Men jeg er ikke nevnt i bekymringen. Jeg har heller ikke status som mistenkt i saken. Kun vitne. 
jeg skulle ønske bhg hadde strekt ut en hånd hvis de trodde jeg levde i et voldelig forhold.

Det er ikke barnehagens oppgave å være "sosialarbeider", på godt og vondt.
Dette er rutinebasert, og jeg synes det virker som om barnehagen har gjort en god jobb her, og tatt signalet på alvor.

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke barnehagens oppgave å være "sosialarbeider", på godt og vondt.
Dette er rutinebasert, og jeg synes det virker som om barnehagen har gjort en god jobb her, og tatt signalet på alvor.

Absolutt. Jeg er veldig fornøyd med at barnehagen tok barnet mitt på alvor når hun sier slikt, men når bekymringen ikke omhandler meg mener jeg at jeg burde blitt informert. Barnehagen skal ikke si ifra til foreldre ved mistanke om grov vold, men jeg skulle ønske at de tok kontakt hvis de var bekymret for barnas hjemmesituasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, atropos skrev:

Absolutt. Jeg er veldig fornøyd med at barnehagen tok barnet mitt på alvor når hun sier slikt, men når bekymringen ikke omhandler meg mener jeg at jeg burde blitt informert. Barnehagen skal ikke si ifra til foreldre ved mistanke om grov vold, men jeg skulle ønske at de tok kontakt hvis de var bekymret for barnas hjemmesituasjon.

Jeg forstår deg veldig godt, men samtidig, tenk deg det verste. Mor er et offer hos en sterkt manipulerende og voldelig psykopat, mor blir kontaktet av barnehagen, men er så redd for far at hun forsvarer ham, forteller ham osv.. 

To måneder er veldig lang saksgang ja, særlig hvis dere hadde begge levd under en tyrann, men det at du ikke fikk vite det kan kanskje være til det beste? 

Jeg sier ikke at mannen din har gjort noe galt altså😊 dette ordner seg ❤️

Anonymkode: f6239...f2c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Noe lignende skjedde med oss. Vi ble helt paff og far tok det tungt, men ble fort henlagt fordi de skjønte fort at dette ikke har noe rot i virkeligheten. Veldig ekkelt, men det går over så lenge man har sitt på det rene. 

Anonymkode: 1e4b9...6b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å kontakte deg. Du bor sammen med den mistenkte, du er i et lojalitetsforhold til ham. Du vil informere han og dere to kan da instruere barnet før et barneavhør og samkjøre deres forklaringer og vold blir aldri avdekket. Er jo en svært alvorlig svikt i rutiner om de kontakter deg først!

Anonymkode: 065db...c05

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i samme situasjon, bortsett fra at her var det hold i anklagene. Barnet fortalte samme historie til helsesøster, bv og i avhør med politiet, dermed ble far dømt til både erstatning og tilbringe en kort stund i fengsel. Han mente selv at han var uskyldig, men jeg tror det han gjorde ikke var så alvorlig som det ble fremstilt. Barnet bor fast hos meg, og er bare ikke vant til noe fysisk avstraffelse fra meg, så ett klaps fra far ble tatt veldig alvorlig. (Jeg synes selvfølgelig ikke det han gjorde var greit, men det var langt unna det man kaller "mishandling".) Om barnet ditt står ved historien sin, kan det få alvorlige konsekvenser fra far. Jeg anbefaler han å være reflektert og ydmyk i måten han svarer på, selv om han er uskyldig. Her fikk jeg heller ingen forvarsel. Barnet hadde snakket med helsesøster og hun gikk til bv med saken, og jeg ble varslet av de.

Anonymkode: ccc1f...527

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er lovpålagt å ikke kontakte foreldrene først ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep. 

Selv om det er vanskelig burde dette skape tillit til barnehagen - de har gjort det de skal gjøre for å beskytte barnet. Det er bra! 

Selv om det er en jævlig kjip situasjon å stå i når man er uskyldig.. 

Anonymkode: 01f8a...aad

• Liker 6
Skrevet

Hva har forårsaket blåmerkene?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, mannor skrev:

Hva har forårsaket blåmerkene?

Mest sannsynlig fall. Dette skjedde i samme periode som at barnehagen tok kontakt fordi de ønsket å henvise til fysioterapeut pga dårlig grovmotorikk og vi var hos optiker og fant ut at hun ser veldig dårlig. (Hun har fått briller nå, og sjekket hos fysio)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, atropos said:

Også. Du er fortsatt inhabil. Du kan være redd for far, du kan være enig i volden, dere kan snakke sammen osv. Du skal selvfølgelig ikke involveres.

Anonymkode: 7ccbe...9ca

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, atropos skrev:

Barnehagen må følge gjeldene retningslinjer for barnets beste.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...