AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #1 Skrevet 11. mars 2020 Jeg tror jeg lider av jernmangel, og det er jævlig vondt psykisk. Merker jeg blir så himla sliten, og det av alt sammen. Jeg sliter ikke bare med å opprettholde meg fysisk sånn sett, men det er så tungt å stå opp osv. Er veldig mye trøtt, og tror forklaringen er jernmangel, og mangel av andre mineraler og Vitaminer. Får man kjøpt slikt uten respet? Kanskje dumt spørsmål, men det tar så lang tid å dra til legen, ta tester og få resultatene tilbake. Anonymkode: 895ec...8ff
tosmåstilker Skrevet 11. mars 2020 #2 Skrevet 11. mars 2020 Du kan kjøpe jerntabletter uten resept på apotek. Ta de med mat og gjerne C-vitamin, håper du føler deg bedre snart. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #3 Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, tosmåstilker skrev: Du kan kjøpe jerntabletter uten resept på apotek. Ta de med mat og gjerne C-vitamin, håper du føler deg bedre snart. Tusen takk!❤️ Anonymkode: 895ec...8ff
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #4 Skrevet 11. mars 2020 Reis uansett til legen og forklar hvor sliten du er sånn at du kan ta blodprøver. Slitenhet kan kommer av mange ulike årsaker. Det skader ikke om du tar jerntilskudd, men sjekk deg i tillegg. En annen ting. Hvordan spiser du? Det virker som om mange undervurderer hvor mye kostholdet har å si for energien. Får du i deg grønnsaker hver dag? Og da mener jeg friske grønnsaker som feks i retter til middag med brokkoli, blomkål, løk, gulrøtter, paprika og ikke parika på pizza eller ketchup på pølse som noen definerer som grønnsaker. Drikker du minst 1,5 liter rent vann? Hvis du sliter psykisk spis for all del fisk og hvis du ikke liker fisk ta tran. Hver dag. Spis frukt om morgenen om du er kvinne for å få mer serotonin til hjernen. Mangel på d-vitamin er også en ekstremt vanlig mangel her i Norge. Kjøpes også i matbutikker i både flytende og fast form, akkurat som jerntilskudd. Anonymkode: 2ca21...e00
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #5 Skrevet 11. mars 2020 Ikke bruk jerntabletter om du ikke har fått påvist mangel. For mye jern kan være skadelig. Symptomene du beskriver kan like gjerne skyldes f.eks. lavt stoffskifte. Ta deg en time hos fastlegen, og få skikkelige svar, ikke velmente råd som kanskje viser seg helt feil for deg. Anonymkode: 67614...e0c
matrobot Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 Det kan være jernmangel, det kan være mangel på D-vitaminer, det kan være noe annet. Du bør ikke gjette deg frem hva du trenger og prøve tilfeldige ting fra apoteket. Kontakt fastlegen din og eventuell ta en blodprøve.
Sunset90 Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 (endret) Kan være lurt dra til fastlegen for se an situasjonen. Det er sjelden man kan tippe seg fram til hva man mangler. En gang hadde jeg For lavt med Vitamin D og Folat, dette ble påvist på blodprøver. Den gang skyltes det trolig for ensidig kosthold, for lite grønt. Jeg følte meg sliten, men hva det skyltes viste jeg ikke. Og dermed ble resept utskrevet på dette fra lege. Endret 14. mars 2020 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 Ikke ta jerntilskudd uten at legen har testetvdeg! For mye jern er ikke bra i det hele tatt. Du får kjøpt jern reseptfritt, men de skal alltid spørre om du har fått beskjed av legen om å ta det. Anonymkode: d9100...737
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå