Gjest qq Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Det vokser masse rabarbra i hagen min, og jeg har lyst til å lage gammeldags suppe sånn som moren min gjorde. Er det noen som har en god oppskrift?
Lia Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Å ja, takk! Det vil gjerne jeg ha også. Har en diiiiiiiger rabarbraplante i hagen.
Nella Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Har ingen oppskrift akkurat,men gjør sånn: Deler opp rabarbraen i biter (tar av det ytterste laget først). Ha det i en kjele og hell vann over så det akkurat dekker. Kok opp og la det koke. Tilsett sukker etter smak. Det skal endel sukker til. Kok videre til alle bitene "løser" seg opp. Pleier også å tilsette litt vaniljesukker oppi. Og tilslutt jukser jeg litt og bruker en liten skvett husholdningssaft (ikke utblandet) oppi for fargen sin skyld (og litt smak). Liker den best kald som en tørstedrikk nærmest. Men litt lunk og en kremklatt eller vaniljeis oppi er også godt
Charmina Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Her er oppskrift på både grøt og suppe : 4-5 pers. GRØT Skyll rabarbraen og kutt den i mindre biter. Kok opp 4 dl vann med 1 dl sukker. legg i rabarbraen og la koke under lokk til den er mør (ca 4 min.) Rør ut 3 SS potetmel i litt kaldt vann. Trekk grøten fra varmen.Hell jevningen i en tynn stråle opp i grøten under omrøring.Deretter skal bare grøten kokes opp! Hell den i en bolle og strø på sukker for å unngå snerk. Settes til kjøling! Deilig med sukker og fløte på SUPPE Gjør som ovenfor,men med 7 dl vann og 1,1/4 dl sukker.Jevn suppen som ovenfor men med 1 1/2 SS potetmel Jeg tar ikke av det ytterste på rabarbraen for det gir jo så fin farge og smak på grøten/ suppen!Tar bare av om det er stygt.
ashera Skrevet 13. juni 2005 #5 Skrevet 13. juni 2005 Hvis du har i en ordentlig vaniljestang (skrap også frøene i suppa) eller en kanelstang og erstatter litt av vannet med portvin eller søt sherry, blir suppa en flott festdessert! Server lun med en kule god vaniljeis i!
Gjest espen Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Hvis du har i en ordentlig vaniljestang (skrap også frøene i suppa) eller en kanelstang og erstatter litt av vannet med portvin eller søt sherry, blir suppa en flott festdessert! Server lun med en kule god vaniljeis i! Aha, "portvin eller søt sherry", det har jeg aldri prøvet før. Laget rabarbradessert med kanelstang igår. Mange år siden sist da jeg ikke har egen rabarbra for tiden. Smakte bedre enn det jeg husket. Tror jeg må satse på reprise neste helg men da med litt hetvin oppi. Til dere som leter etter oppskrifter. Søk etter rabarbra og begrens det til "Mat og drikke" forumet. Det samme spørsmålet dukker opp hvert år omtrent på denne tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå