Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

samboer og jeg har veldig lyst på barn. Vi har ikke brukt prevensjon siden sommeren 2018, og har hatt sex som normalt, med et gjennomsnitt på 1-2 ganger i uka. I februar 2019 hadde jeg en spontanabort. I juli 2019 begynte vi å prøve aktivt, noe som førte til graviditet i november 2019. Denne graviditeten endte dessverre med en missed abortion. Etter det har vi fortsatt å prøve i hver syklus, og er nå i PP 4 etter MA. Til sammen har vi vært aktive prøvere i 10-11 måneder. 
Jeg lurer på om det nå bør være naturlig å oppsøke fastlege for vurdering av fertilitetsutredning, eller om det eneste riktige er å fortsette og prøve noen måneder til? Når skal vi oppsøke hjelp? Vi har jo klart å bli gravide to ganger, selv om det har endt i negativt utfall. Jeg vil ikke risikere at det går enda et år uten en vellykket graviditet, og at vi deretter må stå i kø for utredning osv. Jeg vil gjerne vite alt om hva dere tenker.

Til opplysning er vi unge, ingen av oss har fylt 30 år. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få time hos en gynekolog og få en utredning. Du har som sagt klart å bli gravid 2 ganger på egenhånd. Tror ikke du trenger ivf,  men å kanskje få noen råd til hvordan å beholde?

Noen kvinner blir satt på blodfortynnende når dem blir gravide hvis dem har hatt flere spontanaborter. 

Men som sagt, du har klart å bli gravid 2 ganger, og det er slettes ikke unormalt å prøve i 6-12 mnd før man blir gravid.

Ivf er sinnsykt tungt psykisk så jeg råder deg heller å fortsette å prøve men å ta kontakt med en gynekolog.

Har selv prøvd å bli gravid i 4 år hvor vi har hatt 9 insemineringer og 2 ivf forsøk.

Prosessen med assistert befruktning er jævli tung psykisk. Jeg har vært sykemeldt i så store deler av prøvetiden at jeg nå står i fare for å ikke lengre ha rettigheten til sykepenger og da må over på aap.

Lykke til!

Anonymkode: 51007...393

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få time hos en gynekolog og få en utredning. Du har som sagt klart å bli gravid 2 ganger på egenhånd. Tror ikke du trenger ivf,  men å kanskje få noen råd til hvordan å beholde?

Noen kvinner blir satt på blodfortynnende når dem blir gravide hvis dem har hatt flere spontanaborter. 

Men som sagt, du har klart å bli gravid 2 ganger, og det er slettes ikke unormalt å prøve i 6-12 mnd før man blir gravid.

Ivf er sinnsykt tungt psykisk så jeg råder deg heller å fortsette å prøve men å ta kontakt med en gynekolog.

Har selv prøvd å bli gravid i 4 år hvor vi har hatt 9 insemineringer og 2 ivf forsøk.

Prosessen med assistert befruktning er jævli tung psykisk. Jeg har vært sykemeldt i så store deler av prøvetiden at jeg nå står i fare for å ikke lengre ha rettigheten til sykepenger og da må over på aap.

Lykke til!

Anonymkode: 51007...393

Takk for svar. 

Jeg har vært hos gynekolog i forbindelse med oppfølging av MA, og en gang rett før graviditeten, bare for å sjekke at alt var OK. Jeg mistenkte endometriose, men på undersøkelse fikk jeg høre at alt var greit. 
Etter MA var jeg på ny undersøkelse for å sjekke at alt var støtet ut, og fikk da høre at det bare var å «kjøre på» og at eggløsning ville være samme dag eller dagen etter, og forsøkte selvfølgelig på nytt, uten hell. 

Ønsker deg lykke til videre! Trist å høre at det enda ikke har gått veien for din del. Håper det sitter snart! 🌟

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...