Gå til innhold

Skal stemor betale dåp/konfirmasjon/bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en vanlig crazy klandre stemor tråd, tror dere vet hvilken

Anonymkode: fa2f6...a59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne vel bare diskutert videre i den andre tråden? Uansett - nei, jeg mener ikke stemor skal betale. 

MEN man skal behandle alle i familien fint, selv om man er stemor. Med andre ord kan man nekte å betale for konfirmasjon, men det er fortsatt ikke være greit å prøve å sabotere så det ikke blir noen konfirmasjon, fortelle at man vil kjøpe billigst mulig pålegg og bruke det billigste lokalet etc. Det trenger ikke konfirmanten få vite! 

Det hadde vært bedre om stemor hadde sagt «nei, dette må DU ordne» og lagt press på faren, enn denne «jeg skal ordne konfirmasjonen fordi jeg må, men jeg skal gjøre den dritkjip fordi jeg ikke har lyst til å gjøre det». Hadde hun nektet MÅTTE faren ha latt søster og tante ordne opp, eller gjort det selv. Det hadde vært bedre, og stemor hadde ikke vært «den onde stemoren».

Far er en dritt som ødelegger datteren sin med sin ikke-eksisterende kjærlighet og omsorg. Men det gir ikke stemor tillatelse til å behandle stedatteren dårlig. Snarere tvert imot, vil jeg si. Som voksenperson i er barns liv har man plikt til å hjelpe når noen blir behandlet dårlig! 

Anonymkode: 08633...2c2

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kunne vel bare diskutert videre i den andre tråden? Uansett - nei, jeg mener ikke stemor skal betale. 

MEN man skal behandle alle i familien fint, selv om man er stemor. Med andre ord kan man nekte å betale for konfirmasjon, men det er fortsatt ikke være greit å prøve å sabotere så det ikke blir noen konfirmasjon, fortelle at man vil kjøpe billigst mulig pålegg og bruke det billigste lokalet etc. Det trenger ikke konfirmanten få vite! 

Det hadde vært bedre om stemor hadde sagt «nei, dette må DU ordne» og lagt press på faren, enn denne «jeg skal ordne konfirmasjonen fordi jeg må, men jeg skal gjøre den dritkjip fordi jeg ikke har lyst til å gjøre det». Hadde hun nektet MÅTTE faren ha latt søster og tante ordne opp, eller gjort det selv. Det hadde vært bedre, og stemor hadde ikke vært «den onde stemoren».

Far er en dritt som ødelegger datteren sin med sin ikke-eksisterende kjærlighet og omsorg. Men det gir ikke stemor tillatelse til å behandle stedatteren dårlig. Snarere tvert imot, vil jeg si. Som voksenperson i er barns liv har man plikt til å hjelpe når noen blir behandlet dårlig! 

Hadde hun nektet kan det hende at det ikke hadde vært noen konfirmasjon i det hele tatt. For øvrig, bunad er ikke menneskerett. 

Skrevet

Tja, skal mannen til stemor bidra  økonomisk til hennes unger? 

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg mener nei hvis han ikke ønsker det selv. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Jeg mener nei hvis han ikke ønsker det selv. 

Jeg mener han ikke sksl bidra overhodet så lenge han har økonomisk ansvar for eiga unger.

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg mener han ikke sksl bidra overhodet så lenge han har økonomisk ansvar for eiga unger.

Nettopp. Alle har det økonomiske ansvaret for sine egne barn. Derfor skal ikke stemor betale konfirmasjon og bunad til mannens datter. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev:

Nettopp. Alle har det økonomiske ansvaret for sine egne barn. Derfor skal ikke stemor betale konfirmasjon og bunad til mannens datter. 

Ingen har sagt noe om at stemor skal betale. Vi snakker om at pappa her skal betale.

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Ingen har sagt noe om at stemor skal betale. Vi snakker om at pappa her skal betale.

Det her er en annen tråd. Ikke identisk med den opprinnelige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Tror ikke du skal regne med det nei

AnonymBruker
Skrevet

Bare om de har felles økonomi.

Anonymkode: 98f15...236

Skrevet

Om de har felles økonomi vil selvfølgelig dette gå av et felles budsjett. Om de har separat økonomi vil jeg si nei, men da har heller ikke stemor noe hun skulle ha sagt i forhold til hvilke kostnader som løper. Det er helt greit å tenke økonomi oppi dette, men da bør man passe på å ikke skille mellom mine og dine barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en vanlig crazy klandre stemor tråd, tror dere vet hvilken

Jeg har ikke lest den tråden du tydeligvis henviser til (jeg vet ikke hvilken tråd du tenker på), så jeg svarer ut fra spørsmåelt du stiller.

Nei, det er ikke fars nye partner som skal betale for hverken konfirmasjonen til fars særkullsbarn, for bryllupet til fars særkullsbarn eller for barnedåpen til barn av fars særkullsbarn. Dette er utgifter som barnets far og mor må bli enige om delingen av.

For bryllup og barnedåp er det nå engang slik at det ikke lenger er brudeparets foreldre som skal betale for bryllupet. Mange bidrar, men det er opp til hvert enkelt foreldrepar og ikke mors eller fars nye partner som skal ha noe krav på seg om å betale bryllup for voksne mennesker. Det samme gjelder dåp av voksne menneskers barn.

Anonymkode: 3a4ba...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare om de har felles økonomi.

Anonymkode: 98f15...236

Sånne familier har ikke det

AnonymBruker
Skrevet

Den andre tråden kunne like gjerne vært startet sånn som dette:

Min stemor har vært så snill å påta seg konfirmasjonen til min lillesøster siden pappa ikke gidder å løfte en finger. Hun prøver å planlegge sånn at dette ikke kommer til å koste en formue, med å kjøpe inn mat på tilbud og få hjelp av slekt og venner til å bake. Hun har vært så heldig å få tak i et gratis lokale sånn at vi kan bruke noen kroner på pynt og blomster. Pappa vil ikke betale noe så hun har sagt til min lillesøster at bunad blir for dyrt men at de kan kjøpe en festdrakt hun kan ha på seg. Hvordan kan vi hjelpe stemor med å lage en så fin dag som mulig for min søster?

Såklart kan det hende at stemor er et troll som nyter å være slem mot jenta og bruker anledningen til å trykke henne ned med å snakke om hvor mye de kan spare inn på. Men det kan like gjerne være at lillesøster er veldig "var" på å føle seg urettferdig behandlet, og TS har garantert ikke oversikt over økonomien til far og stemor selv om de har mye inntekt - mye inntekt metyr ikke nødvendigvis at man har mange tusen til overs når alt er betalt for..

Anonymkode: 1db5d...caf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den andre tråden kunne like gjerne vært startet sånn som dette:

Min stemor har vært så snill å påta seg konfirmasjonen til min lillesøster siden pappa ikke gidder å løfte en finger. Hun prøver å planlegge sånn at dette ikke kommer til å koste en formue, med å kjøpe inn mat på tilbud og få hjelp av slekt og venner til å bake. Hun har vært så heldig å få tak i et gratis lokale sånn at vi kan bruke noen kroner på pynt og blomster. Pappa vil ikke betale noe så hun har sagt til min lillesøster at bunad blir for dyrt men at de kan kjøpe en festdrakt hun kan ha på seg. Hvordan kan vi hjelpe stemor med å lage en så fin dag som mulig for min søster?

Såklart kan det hende at stemor er et troll som nyter å være slem mot jenta og bruker anledningen til å trykke henne ned med å snakke om hvor mye de kan spare inn på. Men det kan like gjerne være at lillesøster er veldig "var" på å føle seg urettferdig behandlet, og TS har garantert ikke oversikt over økonomien til far og stemor selv om de har mye inntekt - mye inntekt metyr ikke nødvendigvis at man har mange tusen til overs når alt er betalt for..

Anonymkode: 1db5d...caf

Men da forteller man vel ikke barnet at «nå skal jeg jammen handle inn masse mat på billigsalg!!!» Man kan jo godt gjøre det, men man trenger jo ikke opplyse om det. Spesielt ikke når kostnad ikke var et tema da hennes eget barn var konfirmant. Det er ikke hennes ansvar og ordne eller betale for det, men hun kan jo forsøke å skåne barnet for de mest såre detaljene da. Som at de må kjøpe så billig pålegg som mulig. Det trenger vel ikke barnet å vite. 

Da må man i tilfelle si det sammen med en prat om økonomien, at det dessverre er trangt akkurat nå - men man skal gjøre sitt beste for å lage en fin dag likevel! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mors og fars ansvar å betale for.

Men noen par velger å ha 100% felles økonomi. Da påvirket det stemor om far og mor ønsker en dyr konfirmasjon, da hun da betaler 25% av konfirmasjonen forutsatt at stemor og far tjener like mye.

Anonymkode: 94903...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Stemor?? Hva med stefar?? 
Det kommer vel helt an på det. Dåp er det vel vanlig at foreldre selv betaler, samme med bryllup. Er vel ikke mange av brudens foreldre som betaler for festen og brudgommens foreldre som betaler for drikkevarene lengre?

Konfirmasjon bør vel foreldrene betale. Og vil stemor eller stefar bidra, så får de vel gjøre det. 

Anonymkode: cd6e5...7aa

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stemor?? Hva med stefar?? 
Det kommer vel helt an på det. Dåp er det vel vanlig at foreldre selv betaler, samme med bryllup. Er vel ikke mange av brudens foreldre som betaler for festen og brudgommens foreldre som betaler for drikkevarene lengre?

Konfirmasjon bør vel foreldrene betale. Og vil stemor eller stefar bidra, så får de vel gjøre det. 

Anonymkode: cd6e5...7aa

Du skjønner vel det st stefar alltid slipper unna, det er alltid stemor sin skyld

• Liker 2
Skrevet

Nei. Men så var hvem som betaler ikke hovedsaken heller i den andre tråden, men at konfirmasjonen i det tilfellet synliggjør veldig forskjellsbehandlingen som foregår innad i familien det gjelder. Hvor det spares ikke på noe som helst til stemors datter, mens de har knapt råd til first price pålegg til fars datter og stemor virkelig gnir det inn slik at jenta føler seg ulykkelig og uelsket. DET er problemet med stemor (og far) i den andre tråden.  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...