sigrid106 Skrevet 11. mars 2020 #1 Del Skrevet 11. mars 2020 Hvorfor er det så vanskelig å forstå holde seg hjemme når folk har fått påvist korona-virus? Hvor er det blitt av den sunne folkevettet. Hvorfor gir folk bare f***n.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2 Del Skrevet 11. mars 2020 Aner ikke. Mannen min er elektriker, og han har fått jobb hjemme hos folk som er satt i karantene. Han må faktisk spørre folk på forhånd om de er i karantene, og det synes jeg er helt vanvidd. Anonymkode: a26eb...4f8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #3 Del Skrevet 11. mars 2020 Tipper det er fordi mange ser på det som ekstra fridager og da må de finne på noe. Mange egoister i landet her🙄 Anonymkode: de9c1...456 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 11. mars 2020 #4 Del Skrevet 11. mars 2020 2 hours ago, sigrid106 said: Hvorfor er det så vanskelig å forstå holde seg hjemme når folk har fått påvist korona-virus? Hvor er det blitt av den sunne folkevettet. Hvorfor gir folk bare f***n.... Fordi det er meg meg meg som gjelder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #5 Del Skrevet 11. mars 2020 Sikkert fordi de som sitter i karentene ikke har fått påvist virus, og da tar de lett på det og tenker de ikke er smittet. De som har fått påvist virus sitter i såkalt hjemmeisolat, enda strengere regler for det. Anonymkode: d7ad0...1e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Del Skrevet 11. mars 2020 Mange idioter som ikke skjønner dette med at selv om de fleste ikke blir alvorlig syke, kan de likevel spre smitten til noen som faktisk står i fare til å dø av det. "Jammen det eeer jo ikke farlig for folk flest".. eh, nei, men om nok folk sprer den, treffer den folk som IKKE er som folk flest... Anonymkode: 985f5...21d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Del Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sikkert fordi de som sitter i karentene ikke har fått påvist virus, og da tar de lett på det og tenker de ikke er smittet. De som har fått påvist virus sitter i såkalt hjemmeisolat, enda strengere regler for det. Anonymkode: d7ad0...1e6 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/ Anonymkode: d7ad0...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 11. mars 2020 #8 Del Skrevet 11. mars 2020 Tror det er lenge siden folk flest hadde sunt folkevett. Som en annen her sa, tenker mange at "Det er ikke meg det gjelder, reglene er for de andre". Dessuten har vi det så godt her i landet at vi er rett og slett ikke vant til at det skjer svært alvorlige ting som det ikke kan gjøres noe med. Det er liksom bare på film. Det blir for urealistisk for mange å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tosmåstilker Skrevet 11. mars 2020 #9 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg blir så utrolig oppgitt av folk som bestemmer seg for at karantene er en god anledning til å gå på treningssenter, handle i butikkene eller bare besøke familie/hytta på andre siden av landet. Greit nok at du har få symptomer og ikke er i risikogruppe, men du er ikke i karantene for kun din egen skyld - det er for alle de som ikke vil tåle å bli syk. folk innser ikke at uansett hvor flott og fint vi stort sett har det her i landet har vi ikke hverken kapasitet eller evne til å kunne behandle tusenvis av syke på sykehusene rundt om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #10 Del Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, tosmåstilker skrev: Jeg blir så utrolig oppgitt av folk som bestemmer seg for at karantene er en god anledning til å gå på treningssenter, handle i butikkene eller bare besøke familie/hytta på andre siden av landet. Greit nok at du har få symptomer og ikke er i risikogruppe, men du er ikke i karantene for kun din egen skyld - det er for alle de som ikke vil tåle å bli syk. folk innser ikke at uansett hvor flott og fint vi stort sett har det her i landet har vi ikke hverken kapasitet eller evne til å kunne behandle tusenvis av syke på sykehusene rundt om. Karantene er vel strengt talt ikke for ens egen del i det heletatt. Det burde myndighetene få frem mye tydeligere. Det er for å beskytte resten av samfunnet mot denne potensielle smittefaren vedkommende som skal i karantene, utgjør. Anonymkode: 3583d...885 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 11. mars 2020 #11 Del Skrevet 11. mars 2020 Fordi mange dessverre enda ikke forstår alvoret i at det å gå til butikken for å handle melk kan bety døden for andre. Etter å i årevis ha blitt innpodet hvor trygge vi er som lever i verdens beste land, er det vanskelig å omstille seg til en virkelighet der folk kan falle døde om på gaten om tre uker, og der eldre må dø hjemme siden det ikke vil være plass til dem i sykehusene. Dette føles så uvirkelig, og det er denne realiteten de som dropper karantenen ikke klarer å erkjenne. Dette er ingen lek; dette er blodig alvor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Del Skrevet 11. mars 2020 Når folk rett og slett saboterer tiltak for å hindre for rask smitte blant befolkningen, burde det få konsekvenser. Handlinger som å ikke overholde selv-karantene kan indirekte føre til økt dødelighet når helsesystemet kollapser fordi smittekurven blir for høy, men folk forstår jo ikke dette. Mange evner ikke å se lenger enn sin egen nesetipp, og tror de er snøflak som ikke trenger å forholde seg til regler. «For det er jo bare en influensa, slapp av!» Det er dumskap og kognitiv svikt kombinert med egoisme. Anonymkode: 4b516...e0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kruspersilletaco Skrevet 11. mars 2020 #13 Del Skrevet 11. mars 2020 Fordi det er alt for mange egoistiske idioter.. Av samme grunn sliter barnehager med omgangssyke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #14 Del Skrevet 11. mars 2020 Det er norge vi snakker om her. Der humoren er bæsj og tiss. Ikke overraskendes at de ikke bryr seg. Anonymkode: 02f24...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 11. mars 2020 #15 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) 3 timer siden, sigrid106 skrev: Hvorfor er det så vanskelig å forstå holde seg hjemme når folk har fått påvist korona-virus? Hvor er det blitt av den sunne folkevettet. Hvorfor gir folk bare f***n.... Sunt folkevett? Det finnes ikke hos enkelte. https://www.dagbladet.no/nyheter/smittede-dro-til-skianlegg/72232610 I denne artikkelen er det riktignok litt uklart om det var mennesker i karantene, eller om det var smittede, som dro på "skiferie" på hytta, men brudd på karantene er det uansett. Endret 11. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #16 Del Skrevet 11. mars 2020 Fordi kapitalisme. Kapitalisme handler om nettopp, "meg, meg, meg, så min neste, hvis det er til mitt eget beste". Vi er vokst opp med dette. Vi har fått det inn med morsmelken. Solidaritet, samfunnsansvar, å tenke på hverandre, at vi alle, ikke bare noen, har ansvar for hverandre, er blitt mer eller mindre borte med dagens individualist-kapitalisme. Det er den nye norske kulturen vi har i dag som gjør at folk tenker at, "jeg er blitt satt i karantene, så nå kan vi ta skiferie!". Anonymkode: 9e222...75b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 11. mars 2020 #17 Del Skrevet 11. mars 2020 3 hours ago, sigrid106 said: Hvorfor er det så vanskelig å forstå holde seg hjemme når folk har fått påvist korona-virus? Hvor er det blitt av den sunne folkevettet. Hvorfor gir folk bare f***n.... Litt av grunnen er vel rett og slett at dette ble tonet ned og bagatellisert av helsemyndighetene fram til i går kveld. Det var viktigere for myndighetene å ikke skape panikk enn å være tydelige på alt man vet, og ikke minst alt man ikke vet. Så da vil folk som ikke engang skjønner basal biologi tro på det myndighetene sier, og debatten blir slik den blir. for 3 uker siden snakket jeg med fagfolk som så på meg som hysterisk fordi jeg tok kontakt og mistenkte at hele familien var smittet etter et arrangement sammen med mange potensielle folk fra hele verden. Jeg ble ledd oppi trynet av folk på Oslo kommunale legevakt. I dag vet jeg at jeg desverre hadde rett. De har ikke tenkt langt nok. De har latt løse tråder formere seg fordi de istedefor aktiv deteksjon satte strenge krav til hvem som skulle testes. Det er en tragedie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #18 Del Skrevet 11. mars 2020 3 timer siden, sigrid106 skrev: Hvorfor er det så vanskelig å forstå holde seg hjemme når folk har fått påvist korona-virus? Hvor er det blitt av den sunne folkevettet. Hvorfor gir folk bare f***n.... Samme mentalitet som de miljøbevisste ungdommene som lar alt ligge å flyte etter miljødemonstrasjoner? Eller de som vil legge ned olja men som nekter vindmøller? Typisk norsk dessverre. #notinmybackyard Anonymkode: 31339...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 11. mars 2020 #19 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Fordi nordmenn flest gidder ikkefølge anbefalinger og ta hensyn hvis det ikke passer seg for dem. Mange tror visst at karantene er det samme som ekstra fri. Og fordi vi i Europa ikke er vant med å forholde oss til slik smitte. I Asia er de mer drevne på det, de bruker munnbind når de er forkjølet for å unngå å smitte andre. Nordmenn hoster rett på andre uten å synes det er noe problematisk med det. Endret 11. mars 2020 av parmanoia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 11. mars 2020 #20 Del Skrevet 11. mars 2020 2 timer siden, ti10 skrev: Dessuten har vi det så godt her i landet at vi er rett og slett ikke vant til at det skjer svært alvorlige ting som det ikke kan gjøres noe med. Det er liksom bare på film. Det blir for urealistisk for mange å forholde seg til. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg