Gå til innhold

Godtar legen test for herpes når man aldri har hatt utbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Prøver å lese meg opp på herpes. 

Har aldri hatt noe som ligner på symptomer på munnherpes selv. Ihvertfall ikke som jeg selv kan huske, og er nå i 40-årene

Etter siste seksuelle partner så testet jeg meg for kjønnssykdommer, og har ikke noe. (Har da selvfølgelig aldri hatt symptomer på kjønnssykdommer heller). 

Jeg lurer på, en høy andel mennesker (70-90%) har antistoffer mot HSV1, noe som indikerer at de trolig har hatt herpes infeksjon. Og herpes forsvinner aldri fra kroppen. 

Jeg er for tiden singel og lurer på :

For å kunne si til neste partner at jeg er helt sykdomsfri, kan jeg be legen teste om jeg har antistoffer til HSV1? Vil legen godta det siden jeg aldri har hatt symptomer?

Endret av Colourmaker
Videoannonse
Annonse
Gjest UngMann1986
Skrevet

Hvis dette er noe du går og tenker mye på, så må du nesten bare høre med fastlegen din, eller en klinikk for seksuelt overførbare sykdommer. Du har ikke noe å tape på å spørre, i hvert fall! Så får du bare se hva de sier.

AnonymBruker
Skrevet

Tror de tester på faktiske sår,  så det tror jeg ikke.

Anonymkode: d696e...44d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler veldig på det. De tester på sår. 

De kan selvfølgelig teste for antistoffer i blodet men det koster nok penger. Da er det kanskje mer aktuelt å gå til privatpraktiserende og betale for det. 

Anonymkode: 94222...a2b

AnonymBruker
Skrevet

De tar ingen blodprøver. De må teste fra såret. Hvis du ikke har noen sår = ingen test. 

Anonymkode: df820...8a2

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Colourmaker skrev:

Prøver å lese meg opp på herpes. 

Har aldri hatt noe som ligner på symptomer på munnherpes selv. Ihvertfall ikke som jeg selv kan huske, og er nå i 40-årene

Etter siste seksuelle partner så testet jeg meg for kjønnssykdommer, og har ikke noe. (Har da selvfølgelig aldri hatt symptomer på kjønnssykdommer heller). 

Jeg lurer på, en høy andel mennesker (70-90%) har antistoffer mot HSV1, noe som indikerer at de trolig har hatt herpes infeksjon. Og herpes forsvinner aldri fra kroppen. 

Jeg er for tiden singel og lurer på :

For å kunne si til neste partner at jeg er helt sykdomsfri, kan jeg be legen teste om jeg har antistoffer til HSV1? Vil legen godta det siden jeg aldri har hatt symptomer?

Leger skal teste deg for det du ønsker å testes for, så det er bare å be om herpes test.

En venninne av meg hadde en lege som kun mente man burde teste seg for kjønnssykdommer,  ikke infeksjonssykdommer som Hiv. Det mente han kun var nødvendig hvis man var homofil/bifil mann. Hun trodde på han (selvsagt en helt sinnsyk påstand av legen i strid med common sense) så hun gikk nesten 5 år som hivsmittet før det ble oppdaget når hun meldte seg som blodgiver. En kjæreste av henne hadde tidligere hatt en samboer som i en kort periode hadde vært kjæreste med en bifil mann.

Bruk sunn fornuft og bytt lege om han/henne ikke har sunn fornuft. Når alle testes for infekssjonssykdommer før de kan bli blodgivere til ukjente personer, så er det relativt sinnssykt om du ikke gidder å teste deg for det for den du er partner med sin del. Infekssjonssykdommer kan kun testes via blodprøver.

Anonymkode: b479c...3f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...