AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Ønsker å høre erfaringer fra noen som har, eller har hatt saluki. Om hvordan hunden er, hva jeg må tenke på, dårlige egenskaper osv. Er på utkikk etter ny hund på sikt, så jobber med å sette meg inn i ulike raser. Men kjenner ingen som har saluki, og vil gjerne lære litt før jeg eventuelt prater med en oppdretter. Trives hunden alene, eller er det best å ha to? Naboen har katt, som ofte streifer inn i hagen vår. Har lest at jeg kan venne hunden til katter, men lurer på hva deres erfaring er? Litt synd å bli upopulær fordi hunden har spist naboens katt. Hvordan er hunden med barn, og hvilke aldersgruppe passer hundane best med? Hundene kan være veldig energiske, noe som kan føles voldsomt for små barn... Men bortsett fra det? Mosjon. Jeg pleier å løpe en times tid hver morgen, men har erfaring med aktiv hund tidligere så her er jeg mest usikker på hvor vanskelig det blir å få hunden til å løpe i mitt tempo...? Eller om det blir slik at hunden løper det forreste den greier, med meg på slep? For intenst er denne løpelysten til hunden? Har elles stor tomt som den kan løpe fritt på, bare jeg gjør noen sikkerhetstiltak. Noe jeg må uansett hvilken hund det blir 😊 Håper noen tar seg tid til å svare 😊 Anonymkode: 30e7e...078
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2 Skrevet 11. mars 2020 Hei, jeg anbefaler deg virkelig å ta kontakt med myndegrupper på facebook. "Salukiutvalget i Norge" er et fint sted å starte. Ellers kan jeg skrive litt om min oppfatning av rasen her. Jeg har ikke saluki, men en annen stor mynde. Likevel har jeg bekjentskap til rasen og har vanket i myndemiljøet i mange år. Salukier fantastiske hunder OM man er villig til å legge om livet sitt til dem. Dette er hunder som krever å få være med eier så mye som mulig. De er ekstremt kjælne, lojale og elskverdige, MEN det er en jakthund med masse instinkter og som mynde har den en litt egenrådig natur. Det funker dårlig å skulle være "hard" og "streng" med disse rasene, istedenfor bør man finne ut hvordan man best kan løse ting sammen, for blir man for voldsom vil rasen sette seg helt på bakbeina. De aller fleste mynder trives best med en til firbeint i hus, og da helst av egen rase. Likevel er det mange som bare har en saluki (eller andre mynderaser), men det er ikke uten grunn at de fleste ender opp med 2-3 etterhvert. Like barn leker best, det vil man fort merke. Salukier kan fungere med barn, men da er det viktig at barna respekterer salukien sin intimsone. Dette er ikke hunder som kan herjes med, de har ikke toleranse for mye bråk, lugging og lignende. Jeg har dessuten hørt om salukier som vil ligge i fred når de hviler og tåler dårlig at barn kommer bort for å "henge" eller dulle. Jeg tror salukier passer best med litt eldre barn (8+) som forstår at hunden skal være i fred. Salukier kan leve med katt, men dette er "sighthounds" og jeg har hørt historier om salukier og andre mynder som bor med katter helt fint inne, men så en dag løper katten ute på åpen plen og da slår jaktinstinktet inn og de dreper katten. Så lenge du har inngjerdet hage er det nabo som må passe på katten sin, så jager hunden katten i egen hage så kan ikke du bli belastet for det. Salukier blir mer enn gjerne med på joggeturer! Det er dessuten viktig med travtrening for disse rasene for å bygge sterke og utholdne muskler. Men de er også sprintere, så de må få løpe fra seg noen ganger i uken, de første to årene i deres liv så vil de helst løpe hver dag om de får mulighet. Salukier er fantastiske hunder, men da må det virkelig være "din type hund". Dette er en hund som er samarbeidsvillig på sine premisser! Du kan ikke forvente det samme av en saluki som du gjør av en labrador. Dersom man ønsker seg en slik rase så må man godta deres reserverte og stolte holdning. Mange av de som oppdager salukien blir helt frelst, og det er ingen vei tilbake for dem når det gjelder rase. Anonymkode: f2197...f92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå