Silva Pluvialis Skrevet 11. mars 2020 #21 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) 15 minutter siden, Telegrafen skrev: Er da sjukt mange flere med influensa i verden... Det er en grunn til at de har stengt skoler, avlyst arrangementer, stengt landegrenser, bygd nye sykehus, opprettet koronatelefon, bedt folk holde seg i karantene, utestengt folk fra universiteter og legekontor ved mistanke om smitte. Det er ikke tilfeldig at folk har blitt stuck på hotellrom og ikke kommet seg hjem - og at sykehusene står i fare for å ikke ha nok sengeplasser til alle som kan bli smittet. Det er IKKE et så harmløst virus som man kanskje har trodd. Da hadde man ikke sett alle disse tiltakene rundt om i hele verden. Endret 11. mars 2020 av Gorilla 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleOlga Skrevet 11. mars 2020 #22 Del Skrevet 11. mars 2020 Ja vi har influensa; MEN vi som er i risikogruppa vi tar vaksine mot influensa kvart år. Vi er ikkje garantert å ikkje få influensa - men kroppen kjenner viruset og det tar ikkje så hardt. Med corona finst det ikkje vaksine. Eg er ung. 30 år. Eg er i risikogruppa; men eg er og helsepersonell som kvar dag skal gå på jobb, som skal ut i samfunnet. Som skal handle mat. Men eg veit og at eg er blandt dei som kanskje ikkje vil tåle corona. Så ja - kanskje er eg hysterisk. Men eg kan ikkje beskytte meg fra dette, og eg veit heller ikkje korleis dette evt vil påverke min kropp eller andre med meg. Så kanskje folk heller bør ta ein pinne for landet; halde karantene, vaske hender og bidra til at vi hindrar smitte. For det er ikkje berre Olga på 90 som ikkje tåler dette. Vi er 1,6 millionar nordmenn som av ulike grunnar har nedsett immunforsvar - heilt vanlige folk, som deg. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #23 Del Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overdramatisert til di grader! Til syvende og sist er det penger det her handler om 🤫 Anonymkode: 414c1...c2f Hørte det samme argumentet for helsearbeideren som skal hjelpe min gamle bestemor "det er bare hysteri og tull, de vil bare tjene penger". Hvem er det som tjener penger på det her da? Det skjønner ikke jeg i alle fall... Anonymkode: aea32...397 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 11. mars 2020 #24 Del Skrevet 11. mars 2020 42 minutter siden, Telegrafen skrev: Enten vet myndighetene noe de nekter å fortelle oss, eller så er dette hysteri! Er ikke så mye mer dødelig enn vanlig influensa... Nei, jeg tror heller ikke det er mer dødelig enn vanlig influensa, for jeg tror det er store mørketall som ikke er testet, men problemet er at det er så smittsomt at sykehus ikke har kapasitet til å behandle alle som trenger det. Derfor trenger vi å senke farten på spredningen. (Pluss at de som ville trengt behandling av vanlig influensa pleier å ta vaksine så det blir mindre sykehusbehov ved vanlig influensa) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 11. mars 2020 #25 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er selvsagt alvorlig, men føler det er masse hysteri Menneskeheten har overlevd verre Anonymkode: 6410e...598 Det sjokkerende her er at du lar din "jeg FØLER det er massehysteri", trumfe (være mer riktig og viktigere) enn hva hele verdens leger,forskere (eksperter) og statsledere har kommet frem til at er nødvendige tiltak. Italia ble stengt ned for skøy? Menneskeheten overlevde vel svartedøden også, men det er likevel et jævelig dårlig argument for å ønske en ny pest, eller en Korona pandemi velkommen. Du får se om du føler det samme hvis du, eller noen av dine nærmeste blir alvorlig syke eller dør. Jeg håper norske myndigheter ikke har vært for treige 😕 Endret 11. mars 2020 av Jr.Garcon 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #26 Del Skrevet 11. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er drit lei kinesere. Hvorfor skal vi sitte her og late som dette er en tilfeldighet? Folk er så redde for å være politisk ukorrekte, og det er liksom ikke greit å være ærlige om hvem som er roten til denne skitten. Akkurat som med SARS. Dette påvirker verdensøkonomien, kun fordi noen idioter tenkte at de kan handle med flaggermus på marked. Som forresten også var roten til SARS. Anonymkode: d98fb...22c Det er jo ikke kinesere som folkeslag sin feil at det er farlige virus i dyreverden i Kina? Anonymkode: 3badc...4e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #27 Del Skrevet 11. mars 2020 Svineinfluensaen 2009, Mexico: "- I går var det småhysterisk stemning her nede. Folk flest går med munnbind, og apotekene er helt utsolgt. Jeg har aldri vært med på noe lignende før, sier hun til VG Nett. - Fredag holdt alle universitetene stengt. Det har ikke skjedd siden jordskjelvet i 1985, der 10.000 mennesker døde, sier Nilsen." https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WQ6na/proever-ikke-aa-ta-saa-mye-paa-hverandre "Minst 68 døde i influensaepidemi i Mexico (VG Nett) Folk som ser syke ut blir bedt om å forlate busser og tog i Mexico City. Flere nordmenn er til stedet i byen som er hardest rammet av influensaepidemien." https://www.vg.no/forbruker/helse/i/ykgWg/beordrer-influensasyke-av-busser-og-tog Anonymkode: 20c15...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #28 Del Skrevet 11. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørte det samme argumentet for helsearbeideren som skal hjelpe min gamle bestemor "det er bare hysteri og tull, de vil bare tjene penger". Hvem er det som tjener penger på det her da? Det skjønner ikke jeg i alle fall... Anonymkode: aea32...397 De som produserer en vaksine som hele verden "må" ta. Anonymkode: 20c15...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 11. mars 2020 #29 Del Skrevet 11. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Svineinfluensaen 2009, Mexico: "- I går var det småhysterisk stemning her nede. Folk flest går med munnbind, og apotekene er helt utsolgt. Jeg har aldri vært med på noe lignende før, sier hun til VG Nett. - Fredag holdt alle universitetene stengt. Det har ikke skjedd siden jordskjelvet i 1985, der 10.000 mennesker døde, sier Nilsen." https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WQ6na/proever-ikke-aa-ta-saa-mye-paa-hverandre "Minst 68 døde i influensaepidemi i Mexico (VG Nett) Folk som ser syke ut blir bedt om å forlate busser og tog i Mexico City. Flere nordmenn er til stedet i byen som er hardest rammet av influensaepidemien." https://www.vg.no/forbruker/helse/i/ykgWg/beordrer-influensasyke-av-busser-og-tog Anonymkode: 20c15...f2e Og når var det siste gang store deler av Kina og hele Italia var i karantene, med de enorme økonomiske konsekvensene dette får ...? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #30 Del Skrevet 11. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er selvsagt alvorlig, men føler det er masse hysteri Menneskeheten har overlevd verre Anonymkode: 6410e...598 Det heter massehysteri! Menneskeheten vil nok bestå, men mange mennesker vil dø. Hvis du er lei så kan du slutte å lese alle de unødvendige sakene avisene produserer for klikk, og forholde deg kun til myndighetenes anbefalinger. De kommer i en overkommelig mengde Anonymkode: 3dfd6...686 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #31 Del Skrevet 11. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som produserer en vaksine som hele verden "må" ta. Anonymkode: 20c15...f2e Om vaksinen eventuelt kommer, står du fritt til å la være. Dessuten vet man ikke om denne sykdommen gir varige skader på lungevevet f.eks i form av lungefibrose, så det er helt tullete å kun se på dødstallene for så å konkludere med at dette er harmløst. Dersom du synes det er greit om en ikke ubetydelig andel mennesker ender opp med varig nedsatt helse i etterkant, er du rimelig spesiell. Anonymkode: 7c3f9...f56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #32 Del Skrevet 11. mars 2020 Det er jo bare snakk om influensa. Hvorfor så mye styr og ståhei for en influensa? Jeg skjønner det ikke. Jeg lar meg ikke påvirke i alle fall. Jeg tar det helt med ro. We have nothing to fear but fear itself. Anonymkode: f9f7a...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #33 Del Skrevet 11. mars 2020 4 timer siden, Telegrafen skrev: Enten vet myndighetene noe de nekter å fortelle oss, eller så er dette hysteri! Er ikke så mye mer dødelig enn vanlig influensa... Så du tror dødelighet er det eneste målet på om en sykdom er alvorlig eller ikke? Du virker ikke særlig reflektert. Det er som å si at «dette gikk jo strålende!» dersom en person blir livsvarig skadet, men ikke dør, etter en trafikkulykke. Anonymkode: 7c3f9...f56 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #34 Del Skrevet 11. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare snakk om influensa. Hvorfor så mye styr og ståhei for en influensa? Jeg skjønner det ikke. Jeg lar meg ikke påvirke i alle fall. Jeg tar det helt med ro. We have nothing to fear but fear itself. Anonymkode: f9f7a...667 Så du driter i om verdensøkonomien går ad undas av denne «influensaen»? Anonymkode: 7c3f9...f56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #35 Del Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du driter i om verdensøkonomien går ad undas av denne «influensaen»? Anonymkode: 7c3f9...f56 Nei, det var jo derfor den setningen ble nevnt. Han sa det fordi folks frykt gjorde at folk tok ut alle pengene sine av banken, noe som gjorde at bankene ikke hadde penger. Det hele var en ond spiral. Den store depresjonen som skjedde i 1929. Det samme er tilfelle nå. Vi er hysteriske for noe som er ganske ufarlig. I Kina er hele epidemien over. Der er det nesten ingen som får sykdommen lenger. Folk er tilbake på jobb igjen. Det er snakk om influensa, ikke stort mer enn det. Anonymkode: f9f7a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #36 Del Skrevet 11. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var jo derfor den setningen ble nevnt. Han sa det fordi folks frykt gjorde at folk tok ut alle pengene sine av banken, noe som gjorde at bankene ikke hadde penger. Det hele var en ond spiral. Den store depresjonen som skjedde i 1929. Det samme er tilfelle nå. Vi er hysteriske for noe som er ganske ufarlig. I Kina er hele epidemien over. Der er det nesten ingen som får sykdommen lenger. Folk er tilbake på jobb igjen. Det er snakk om influensa, ikke stort mer enn det. Anonymkode: f9f7a...667 Dersom store deler av arbeidsmassen blir liggende hjemme, har det også enorme konsekvenser for økonomien. Hvordan vet du at dette er en vanlig influensa, er du en verdensledende ekspert innen dette feltet? Jeg hører nemlig ingen leger kalle det en «vanlig influensa». Anonymkode: 7c3f9...f56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #37 Del Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom store deler av arbeidsmassen blir liggende hjemme, har det også enorme konsekvenser for økonomien. Hvordan vet du at dette er en vanlig influensa, er du en verdensledende ekspert innen dette feltet? Jeg hører nemlig ingen leger kalle det en «vanlig influensa». Anonymkode: 7c3f9...f56 Det er derfor vi må slutte å overdrive og heller bare ta det som en vanlig influensa med litt snufsing i noen dager før det er over igjen. I følge denne legen er dette glemt innen midten av mars. https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1658718 Anonymkode: f9f7a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #38 Del Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er derfor vi må slutte å overdrive og heller bare ta det som en vanlig influensa med litt snufsing i noen dager før det er over igjen. I følge denne legen er dette glemt innen midten av mars. https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1658718 Anonymkode: f9f7a...667 Hvorfor lenker du til en artikkel som er over en måned gammel? Fornuftige mennesker lytter til WHO og nasjonale helsemyndigheter, ikke tilfeldige leger som måtte ha ukvalifiserte meninger. Anonymkode: 7c3f9...f56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #39 Del Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lenker du til en artikkel som er over en måned gammel? Fornuftige mennesker lytter til WHO og nasjonale helsemyndigheter, ikke tilfeldige leger som måtte ha ukvalifiserte meninger. Anonymkode: 7c3f9...f56 Fordi du skrev: 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører nemlig ingen leger kalle det en «vanlig influensa». Anonymkode: 7c3f9...f56 Dette er en lege som gjør det. Er du lege? Han er det. Anonymkode: f9f7a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 11. mars 2020 #40 Del Skrevet 11. mars 2020 Men har vi det hele tatt noen sjanse til å stoppe dette? Hvis nei, hadde det kanskje vært bedre om alle levde livet sitt som vanlig og i allefall prøvde å begrense de samfunnsøkonomiske konsekvensene vi nå ser? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg