Gå til innhold

Hvordan løser vi dette med hus og leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

skal overta mine foreldres hus, de ønsker å flytte i leilighet, og vi kjøper huset for det vi eventuelt får for vår leilighet.

men utfordringen er at de bør flytte snarest pga helseutfordringer, men vi kan ikke flytte inn før huset er opppusset bad/kjøkken/stue m.m. Pga gammel med råte og fukt! 

men kan de kjøpe en leilighet med sikkerhet i boligen de vil få penger for? Beste hadde vært om de fikk seg en leilighet og fikk flyttet snarest så vi kan begynne å kaste alt som skal kastes i huset og begynt å pusse opp. Men oppussingen vil nok ta tid og vi må nesten bo i vår leilighet i mellomtiden. Men skjønner ikke hvordan en eventuelt finansiering vil foregå?? Eller hvordan dette kan gjøres? 
noen som har noen innspill blir jeg glad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan kjøpe leilighet med sikkerhet i boligen vil jeg tro. Når de selger huset til dere løses sikkerheten inn, tror jeg?

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken. Det er sikkert ikke første gang de har vært borti tilsvarende problemstilling

Anonymkode: f6890...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dere som må ordne mellomfinansiering. Altså, dere betaler foreldrene dine med engang, og de kjøper seg en leilighet, og dere midlertidig betaler to lån avdragsfritt, som mellomfinansiering er. Er jo ganske vanlig å kjøpe før man selger, og kanskje sitte med to leiligheter i en stund. 

Anonymkode: 0a1c9...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2020 den 20.27, moiTina skrev:

Hei.

skal overta mine foreldres hus, de ønsker å flytte i leilighet, og vi kjøper huset for det vi eventuelt får for vår leilighet.

men utfordringen er at de bør flytte snarest pga helseutfordringer, men vi kan ikke flytte inn før huset er opppusset bad/kjøkken/stue m.m. Pga gammel med råte og fukt! 

men kan de kjøpe en leilighet med sikkerhet i boligen de vil få penger for? Beste hadde vært om de fikk seg en leilighet og fikk flyttet snarest så vi kan begynne å kaste alt som skal kastes i huset og begynt å pusse opp. Men oppussingen vil nok ta tid og vi må nesten bo i vår leilighet i mellomtiden. Men skjønner ikke hvordan en eventuelt finansiering vil foregå?? Eller hvordan dette kan gjøres? 
noen som har noen innspill blir jeg glad.

Dersom dere ikke sammen har råd til å holde på to leiligheter og ett hus (uavhengig av om dere får lån, så vil det jo koste penger. Pluss at totalrenovering er dyrt..) så er svaret at dere må selge en eller to av tre. 
Alternativet kan da være feks at dine foreldre midlertidig skviser seg inn hos dere. Eller at de kjøper en ny leilighet, selger huset og dere heller kjøper noe nytt. Eller at dere selger deres leilighet og enten bor i huset (som jo må være beboelig - det bor folk i det nå) eller i den nye leiligheten til foreldrene deres. Alternativt at foreldrene (eller dere, eller begge) leier noe lite og billig inntil videre.

Dersom det er utenkelig å bo i huset på grunn av skader - selg det. Da snakker vi totalrenovering. Om dere ikke har råd til mellomfinansiering, hvor skal dere få de utallige hundretusener til renovering fra? :klo: Om dere gir foreldrene hele salgssummen for leiligheten - har dere råd til renovering? Vær realistiske her, Ts.

Anonymkode: 888b3...2f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...