Eva00 Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Vi skal flytte å kattene våre skal være med. Erfaringer med å reise på fly med katt ? Tre barn, jeg alene og med to katter som ikke kan være i bur i lag. Har vurdert Å sende en av dem i lasterommet, men blir litt engstelig for at han ikke skal ha de bra..? Må også mellomlande. Erfaringer ønskes! Kan jeg ha begge to med i hvert sitt bur som håndbagasje? Gammelkatten er også begynt å bli noe skvetten og ikke glad i fremmede lenger så gruer meg veldig om han må ut av buret pga sikkerhetskontrollen. Tenker egentlig at gamlingen må i lasterommet- må fremmede ta han ut for scanning og slikt da?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 MÅ dere fly med kattene? Er det så langt at kjøring er uaktuelt? Anonymkode: accc0...343
Eva00 Skrevet 10. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2020 Ja, vi må fly. Vi flytter fra den ene enden av norge til den andre- kan ikke ha kattene så lenge i bil med hotell og alt- den saken er ferdig vurdert.
Høyeheler Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 (endret) se sitat Endret 10. mars 2020 av Høyeheler Sitat
Høyeheler Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 43 minutter siden, Eva00 skrev: Ja, vi må fly. Vi flytter fra den ene enden av norge til den andre- kan ikke ha kattene så lenge i bil med hotell og alt- den saken er ferdig vurdert. 31 minutter siden, Høyeheler skrev: Skal du ha dyr med i kabinen må ha ha en veske som oppfyller kravene , da kan du ha denne på fanget under flyturen . Her er også en vekt begresning. Skal du sende dyr i laste rommet, må du kjøpe en skykennel ( bur ) som oppfyller kravene for luftransport. Ta kontakt med flyselskapet i god tid før planlagt avreise( 1-2uker )de er de eneste som kan hjelpe deg med å finne en løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 Det er ikke mulig for en person å fly med to katter. Katten går som din håndbagasje, så du kan kun ha en dagligdags veske ved siden av. Jeg flytta nylig selv med to katter og jeg ble nødt til å betale flybilletter tur/retur for en venn som da måtte bli med for å ha ansvar for den andre katten. Anbefaler ikke lasteplan for den nervøse katten - mye mer lyder der. Mye bedre at den kan lukte deg hele veien. Anonymkode: 6df6a...0a6 2
Høyeheler Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 Stemmer det. Her skal tre barn være med. Ett av barna kan ha en alder som kansje tillater at hun kan ha en katt som sin håndbagasje. Flyselskapet kan svare på dette. D var bare en tanke. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #8 Skrevet 11. mars 2020 6 minutter siden, Høyeheler skrev: Stemmer det. Her skal tre barn være med. Ett av barna kan ha en alder som kansje tillater at hun kan ha en katt som sin håndbagasje. Flyselskapet kan svare på dette. D var bare en tanke. Ja. Hvis ikke hadde jeg betalt en annen voksen tur/retur ++ for å bli med på reisen og ha den andre katten som håndbagasjen. Jeg hadde ALDRI puttet en av kattene mine i lasterommet 😨 Anonymkode: 18117...59f 1
Eva00 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2020 Ja, har vurdert at hun som er eldst kan ha en av kattene som håndbagasje, problemet er da om jeg forsto dem rett at kattene må ut av buret for sikkerthetskontroll om de skal være med inn i flyet, og har vi først fått gamlingen i buret- får vi han ikke ut derifra- så veldig usikker.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #10 Skrevet 11. mars 2020 4 timer siden, Eva00 skrev: Ja, har vurdert at hun som er eldst kan ha en av kattene som håndbagasje, problemet er da om jeg forsto dem rett at kattene må ut av buret for sikkerthetskontroll om de skal være med inn i flyet, og har vi først fått gamlingen i buret- får vi han ikke ut derifra- så veldig usikker. Kan dere kjøpe/låne bur som kan åpnes på toppen eller en veske/bag (for hund) som katten kan være i? Anonymkode: e0ab7...acd
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 Ville aldri tatt kattene i lasterommet. Spesielt ikke om katten er såpass redd, aner jo ikke om de vil trenge å ta han ut av buret dersom den skal leveres fra seg og de skal laste den osv. Det må jo bare være veldig skummelt for katten Ville ringt flyselskapet og spurt om hvordan sikkerhetskontrollen fungerer. Hvis de *må* sjekke katten og du har sagt i fra på forhånd burde det jo gå an å feks ta kontrollen på et eget rom, der du kan åpne buret og holde katten og de kan sjekke den. De fleste bur kan jo åpnes fra toppen så man ikke må dra katten ut av buret. Jeg ville latt eldste barn ta letteste katten som håndbagasje eller betalt en venn for å bli med på flyturen. Anonymkode: bf8d3...b6b 1
Høyeheler Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 4 timer siden, Eva00 skrev: Ja, har vurdert at hun som er eldst kan ha en av kattene som håndbagasje, problemet er da om jeg forsto dem rett at kattene må ut av buret for sikkerthetskontroll om de skal være med inn i flyet, og har vi først fått gamlingen i buret- får vi han ikke ut derifra- så veldig usikker. Kontakt dyrelegen, spørr om muligheten til å gi den eldste katten noe beroligene pga problemet som vil oppstå i sikkerhetskontrollen og hvorlang tid i forveien dette skal gies.
silkestrå Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 Jeg har ofte med katten min på fly. Det stemmer at hun må ut av buret og bæres gjennom sikkerhetskontrollen. Min katt har vært med på dette siden hun var liten og tar det derfor med full ro. Men for å være på den sikre siden reiser jeg likevel alltid med sele og bånd på henne slik at jeg har godt tak på henne om hun skulle bli skremt av noe. Dette fungerer svært fint for oss. Jeg pleier også å feste båndet med en karabinkrok inne i buret/vesken slik at jeg kan åpne og la henne kikke ut når vi sitter i ro og venter på flyplassen. I sikkerhetskontrollen kan det være litt dillete å både holde katten og løsne/feste båndet til karabinen, men de ansatte er alltid behjelpelige når det behøves. På flyet sier egentlig regelen at vesken skal stå på gulvet under setet hele turen. Men jeg pleier å få lov til å ha vesken på fanget og lokket åpent når vi er i luften. Dette roer henne ned og hun slapper fint av til hun må ned under setet igjen. Jeg hadde nok kvidd meg for å sende henne i lasterommet, for jeg merker at hun er veldig trygghetssøkende og vil helst være inntil meg når vi er på reise. Derfor hadde det vært vondt å vite at hun var i lasterommet helt alene. 1
Tvist Skrevet 12. mars 2020 #14 Skrevet 12. mars 2020 Hadde katten min med. Ville aldri hatt henne på lasterommet. Jeg ba om å få være på eget rom når jeg tok henne ut i sikkerhetskontrollen, i tilfelle hun fikk panikk. Gikk helt fint. Men har hørt mye om katter som har kommet seg ut av buret og til slutt ut av flyet når det lander, så i lasterommet hadde jeg aldri sent katten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå