Gå til innhold

Jeg må få meg noen fritidssysler! Forslag?

Anbefalte innlegg

Gjest dame35
Skrevet

Jeg er sånn passe "tiltakssløs", har aldri hatt en hobby. Er vel en blanding av litt sosial angst/sjenanse og at jeg ikke har så mange omgangsvenner. Jeg brenner heller ikke for noe spesielt - slik at jeg bare mååå danse e.l!

Kjenner at jeg er ganske understimulert for tiden... Men det er jo ikke bare å melde seg på det ene eller andre når man føler seg litt "lost"

Har andre her inne de samme tankene, hvordan gripe dette ann??

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Formosiss
Skrevet

Du kan jo melde deg på en voksengruppe i ridning. Det finnes grupper både for helt uerfarne voksne, og de som kan mer. Her lærer du først og mestre hesten, og så vil du senere kunne ta turer ut i skog og mark - hoppe en fartsfylt bane, eller ri klassisk dressur. Tror nok det er mange voksne som begynner å ri i voksen alder nettopp av den første grunnen; du kommer deg ut i naturen, du slapper utrolig godt av og du har følelsen av å mestre noe.

Dersom du er engstelig, kan det være lurt å ta noen privattimer først. Anbefaler islandshesten, de er ikke så store heller ;-)

Ellers har man jo kreative ting, som keramikk, maling, tegning, strikking osv., eller hva med et matkurs?

Gjest dame35
Skrevet

Spesielt ridesenter du anbefaler? Virket som om du visste en del om det :)

Gjest kvekksalveren
Skrevet

Hm.. det er jo "en million" hobbyer, og vanskelig å foreslå noe for en man ikke kjenner... Men her er en liste over ting jeg gjør/har gjort/har lyst til (jeg har nemlig lyst til litt vel MYE ;-) ):

-Fysisk aktive (noe jeg er overbevist om at er bra, særlig hvis man ofte føler seg litt slapp/tom/deprimert - aktivitet hjelper..).

-kampsport (nei, ikke tenk at dette er voldelig - snarere tvert i mot. Jeg trente kampsport som barn, og miljøet der var veldig trivelig + at man får rågod trening! Allsidig + inneholder meditasjon)

-yoga, pilates, etc..?

-danse? (også mulig å lære for voksne - mange danseskoler har nybegynnerkurs for voksne også. Hvis du bor i Oslo, anbefaler jeg Universitetsidretten, de har ikke så mye prestasjonspes.. og er åpen for andre enn studenter (men til en pris som er høyere enn studentpris, men fremdeles rimelig)

-svømming..

-ridning, som en over her sier. Hvis du ikke har ridd før, vil du bli overrasket over hvor fysisk krevende det er! Dessuten er det bra for selvtilliten, for veldig mange..

-klatring? I klatrevegg først. Skal love deg du blir sliten. Skal love deg du har lyst til å gi opp på det vanskeligste partiet. Skal love deg du er fornøyd når du når til topps allikevel.

Medium aktive

-teater! Vet det høres svinskummelt ut for en med sosial angst (eller, for MANGE m sos. angst). Har selv slitt med det. Teater gjorde meg godt. I trygge rammer. Du kan jo melde deg på et skuespillerteknikk-kurs, eller et-eller-annet som du ikke må VISE FREM etterpå, hvis det er et poeng at du ikke vil stå på scene. Det løser nemlig veldig opp å måtte kaste seg ut i ting, drite seg ut litt..

-holde på i hagen?

-passe dyr?

-mekke bil?

Mer stillesittende ting:

-scrapping.. (lage avanserte fotoalbum.. se www.scrapping.no - for eksempel. Fins mange fine sider)

-er du en kunstner? Male? Kanskje du kan mer enn du tror?

-lage papir?

-origami?

-lage kort?

-skrive noveller?

Altså, kanskje noe treffer.. eller ikke..

Uansett syns jeg det med hester var en god idé. :-)

Gjest Formosiss
Skrevet
Spesielt ridesenter du anbefaler? Virket som om du visste en del om det :)

Det gjør jeg nok, men det kommer litt an på hvor du bor hen. Dersom du sier område/fylke, så kan jeg nok hjelpe.

Gjest dame35
Skrevet

Ja, sorry - alle vet vel at jeg bor i Oslo... :D

Gjest Formosiss
Skrevet

Oslo ja. Skal vi se.

Du har Nordtvet rideskole på Kalbakken, disse tilbyr ridekurs for voksne, men dersom du har lyst til å ri på tur er nok dette neppe rett sted, siden det er midt i et boligfelt og omringet av sterkt trafikkerte veier.

Dersom du har lyst til å prøve deg på islandshesten og dens spesielle gangarter, er Lillemorstallen i Sørkedalen et alternativ, men disse tror jeg har noen år med venteliste - men man kan da alltids ringe å høre ;-)

Du har Elveli i Sørkedalen, som jeg bare har hørt positive ting om. Du har Loftsrud Gård på Mortensrud, men som de selv sier, de er i en "omveltningsfase" nå. Er ikke helt sikker på om Ellingsrud har rideskole eller ikke, men det er jo alltid lov å høre.

Dersom du har lyst til å reise ut av selve Oslo for å ta en ridetur eller et, er Østern brug (Bærum), Steinseth ridesenter (Asker), Dikemark (Asker) til å anbefale dersom du vil ri ridekurs/sprang/dressur - eller Åsli Ridesenter i Skedsmo dersom du vil ri islandshest.

Lykke til - de er fantastiske dyr, det er veldig god trening av både styrke og balanse - og ikke minst; du får slappet ordentlig av!

Skrevet

Golf...

Meld deg på golfkurs. Det er veldig sosialt, man blir kjent med masse folk hver gang man spiller, og det er suuuperkult!

Skrevet

Loftsrud Gård! Der er jeg omtrent vokst opp! Jeg red der i 4 år. :)

Eller hva med karate? Morsomt, sosialt, hyggelig, trening etter formen din, egne voksenpartier for nybegynnere osv. Min karateklubb er forresten nesten rett ved siden av Lofsrud gård. Heter Troll karateklubb Bushido, gå på deres hjemmeside her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Formosiss
Skrevet
Loftsrud Gård! Der er jeg omtrent vokst opp! Jeg red der i 4 år. :)

Eller hva med karate? Morsomt, sosialt, hyggelig, trening etter formen din, egne voksenpartier for nybegynnere osv. Min karateklubb er forresten nesten rett ved siden av Lofsrud gård. Heter Troll karateklubb Bushido, gå på deres hjemmeside her.

Men det er visst ikke så bra der nå. Lite folk, lite hester pga. store utbyttinger av både det ene og det andre, har jeg hørt. :-s

Skrevet

Huff da, synd det da. Lenge siden sist jeg var der, dessuten flyttet jeg fra området for ca. 3 år siden. Leit å høre ja.

• 4 uker senere...
Gjest Guest
Skrevet

Hvis du ikke har utpreget vannskrekk - eller kanskje nettopp hvis du har det(!) - så vurder dykking. Om ikke annet så er kurset gjerne en form for terskelheving for mange. For du sansen for livet under vann så er det jo bare å fortsette.

Her er et diskusjonsforum for dykkere hvor du sikkert får svar på det meste: www.dykkesiden.com

• 3 uker senere...
Skrevet

Linedance!

Bra trening, passe sosialt, er ikke avhengig av en dansepartner - og veldig morsomt!!!!

• 3 år senere...
Skrevet
Jeg er sånn passe "tiltakssløs", har aldri hatt en hobby. Er vel en blanding av litt sosial angst/sjenanse og at jeg ikke har så mange omgangsvenner. Jeg brenner heller ikke for noe spesielt - slik at jeg bare mååå danse e.l!

Kjenner at jeg er ganske understimulert for tiden... Men det er jo ikke bare å melde seg på det ene eller andre når man føler seg litt "lost"

Har andre her inne de samme tankene, hvordan gripe dette ann??

Takk for svar :)

Hadde jeg vært deg dame35 ville jeg ha brukt forskjellige kurskataloger for å bare ha en oversikt over generelle emner. Blir ofte vanskelig å "tvinge" seg selv til å komme på noe man vil :)

Da du finner det kurset du liker best, ja da melder du deg på :) Er ganske sikker på at du vil få nye venner på slike kurs, og kanskje sjenansen og angsten blir borte samtidig? :)

Prøv kursagenten eller kursguiden, disse rule ;)

• 3 måneder senere...
Skrevet
Hadde jeg vært deg dame35 ville jeg ha brukt forskjellige kurskataloger for å bare ha en oversikt over generelle emner. Blir ofte vanskelig å "tvinge" seg selv til å komme på noe man vil :)

Da du finner det kurset du liker best, ja da melder du deg på :) Er ganske sikker på at du vil få nye venner på slike kurs, og kanskje sjenansen og angsten blir borte samtidig? :)

Prøv kursagenten eller kursguiden, disse rule ;)

Hvorfor drar du frem eldgamle tråder? Dame35 er vel blitt 39 år nå... :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...