AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Irriterer meg litt over familien min som har en tendens til å kjøpe klær til barnet vårt som er fra billig kjeder i gave. Fra HM, Cubus eller primemark hvis de har vært i nærheten av det. Det er jo så dårlig kvalitet, ofte lite pent (med generiske superhelter eller lignende kjedelig lite inspirerende greier) og dårlig for miljøet. Hadde mye heller ønsket ett kvalitetsplagg med kult print eller snitt enn 4-5 billige. Er det greit å si ifra om, eller er det bare å være utakknemmelig? Ser for meg de blir fornærmet.. Har snakket litt løst om kvalitetsklær og at jeg heller kjøper det enn kvantitet for da kan det også arves bla bla bla, men de tar ikke hintet. De har meget god råd, så det er ikke derfor de kjøper billig.. Anonymkode: 73c68...3fc
Populært innlegg Blålilla Skrevet 10. mars 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 10. mars 2020 Du kan ikke bestille gaver. Ikke ok å si fra 63
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Beklager, men du fremstår utakknemlig! Ønsk penger på vegne av barnet, og hvis ikke du får det, smil og si takk! Anonymkode: 1d817...d0a 37
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Jeg vil si du er utakknemlig. Anonymkode: 77536...13d 18
Mezzosoprena Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Nei, du kan egentlig ikke sette retningslinjer for hva slags gaver man får. 18
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Billigklærne våre holder bedre enn de dyre. Anonymkode: f7d79...977 26
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 Nei, det er selvsagt ikke ok. Skal du si de må kjøpe noe dyrere? At det er dårlig kvalitet spiller vel ikke så stor rolle når dere får det gratis, eller hva. Men tipper at hvis dere sier fra så slipper dere det problemet å få uønskede gaver lenger. Anonymkode: 830ed...568 14
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg litt over familien min som har en tendens til å kjøpe klær til barnet vårt som er fra billig kjeder i gave. Fra HM, Cubus eller primemark hvis de har vært i nærheten av det. Det er jo så dårlig kvalitet, ofte lite pent (med generiske superhelter eller lignende kjedelig lite inspirerende greier) og dårlig for miljøet. Hadde mye heller ønsket ett kvalitetsplagg med kult print eller snitt enn 4-5 billige. Er det greit å si ifra om, eller er det bare å være utakknemmelig? Ser for meg de blir fornærmet.. Har snakket litt løst om kvalitetsklær og at jeg heller kjøper det enn kvantitet for da kan det også arves bla bla bla, men de tar ikke hintet. De har meget god råd, så det er ikke derfor de kjøper billig.. Anonymkode: 73c68...3fc Barneklær trenger ikke ha kvalitet. De er fravokst lenge før de er utslitt. Du hørtes både utakknemlig og overfladisk ut. Tror nok ikke det ville vært særlig populært å si fra om. Jeg hadde ikke hatt lyst til å gi deg gaver mer. Anonymkode: a3f96...c47 38
Krok1 Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 (endret) Man kan godt snakke om hvilke holdninger man selv har til det, men ikke pålegge noe. Og når jeg kjøper gaver, kjøper jeg til barna som skal bruke dem, ikke for at foreldrene skal like dem. Skulle gjerne sluppet billig mote selv. Og har sagt folk kan kjøpe brukt. Hadde ikke falt meg inn å forvente dyre merkeklær, ikke til meg selv engang. Men hva i all verden skal barn med dyre merkeklær? Endret 10. mars 2020 av Krok1 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Og til info så er barn veldig fornøyd med kjedebutikkene sine klær med helter og ponnier på. Det er tross alt en grunn til at de lages slik: det er det barn liker. Anonymkode: a3f96...c47 23
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Alle har ikke råd til å kjøpe dyre merkeklær til barna dine. Rimelig utakknemlig av deg vil jeg påstå! Hva så om det er «dårligere» kvalitet, barna vokser fort ut av dem uansett, og de merker da ikke forskjell! Skjerp deg! Anonymkode: f7495...b0d 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Nei herregud. Jeg unngår h&m selv pga miljø og dårlig arbeidsvilkår, men det er min overbevisning. Du kan og bør påvirke folk på andre felt enn gaver Anonymkode: 23441...b09 1
Krok1 Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 Og.. I flere år krysset vi av punkter på svigerinnas handleliste til barna hver bursdag og jul. Ned til løpenummer og fargekoder. Var drit stressa for å kjøpe noe feil. For ungene ble aldri fornøyde uansett. Vi brukte nok ikke nok penger, tenkte vi, men hadde ikke råd til mer (enn 3-400 per barn.....) Så tok vi en råsjanse et år og kjøpte noe vi synes var kult og lokalt på en reise. Har aldri sett så glade barn i mitt liv! Skjønte plutselig at det var moren, ikke barna, som hadde satt kravene, og slutta å tenke på listen etter det. Om jeg hadde fått beskjed om hvilke merker og butikker som var godkjent fra foreldrene til barn jeg skulle kjøpe gave til hadde jeg gitt blaffen. 15
GammelKaktus Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 Jeg hadde aldri fått meg selv til å kommentere noe slikt når jeg har fått gaver til sønnen min. Takker og bukker og så bytter vi eller gir klærne videre. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #15 Skrevet 10. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Billigklærne våre holder bedre enn de dyre. Anonymkode: f7d79...977 Her og. Det at dyre klær holder lenger er enn billige klær er en myte og noe folk sier for å heller kjøpe ting de kan briefe med en billig og bra. Anonymkode: baa0d...bcd 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #16 Skrevet 10. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er selvsagt ikke ok. Skal du si de må kjøpe noe dyrere? At det er dårlig kvalitet spiller vel ikke så stor rolle når dere får det gratis, eller hva. Men tipper at hvis dere sier fra så slipper dere det problemet å få uønskede gaver lenger. Anonymkode: 830ed...568 De trenger ikke nødvendigvis bruke mere, bare kjøpe dette ting, fordi de kjøper mye av det billige, som jeg synes er unødvendig. Jeg liker gjenbruk, kjøpe brukt og ønsker ikke å ha klær som må kastes etter noen vask og som slipper ut mikroplast partikler. Det hadde vært bedre å ikke få noe enn å få noe som meget sjeldent blir brukt. Jeg synes det spiller en rolle med kvalitet og betyr mye mere at noen har brukt tid på å finne noe som vil vare i generasjoner og som virkelig passer den du kjøper det til. Slik tenker alltid jeg når jeg gir gaver. Genserene sim min mor har strikket for eksempel, blir tatt godt vare på og skal brukes igjen av neste barn. Mye bedre enn generiske klær laget på en fabrikk i Kina av underbetalte arbeidere. TS Anonymkode: 73c68...3fc 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #17 Skrevet 10. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barneklær trenger ikke ha kvalitet. De er fravokst lenge før de er utslitt. Du hørtes både utakknemlig og overfladisk ut. Tror nok ikke det ville vært særlig populært å si fra om. Jeg hadde ikke hatt lyst til å gi deg gaver mer. Anonymkode: a3f96...c47 Jeg synes det er fint med ting som kan gå i arv og ikke bare kastes etter noen måneders bruk. Siden vi bor i ett vinterland er det også dumt å ha mye bomull og polyester da det ikke holder på varmen, så da blir det ofte bare liggende i skapet. Hvis jeg hadde gitt gaver som jeg visste ble liggende i skapet hadde jeg ønsket en tilbakemelding slik at jeg kan finne noe som faktisk faller i smak og blir brukt å bruke pengene mine på fremfor noe som ikke blir det. TS Anonymkode: 73c68...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #18 Skrevet 10. mars 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har ikke råd til å kjøpe dyre merkeklær til barna dine. Rimelig utakknemlig av deg vil jeg påstå! Hva så om det er «dårligere» kvalitet, barna vokser fort ut av dem uansett, og de merker da ikke forskjell! Skjerp deg! Anonymkode: f7495...b0d Har aldri sagt noe om merkeklær, men kvalitet. Har ingen betydning hvilket merke det er, så lenge det er godt stoff som puster eller holder på varmen med noe annet på enn plastikk print av spiderman etc. På. Det blir jo så lite spesielt, ikke noe du husker når du ser den som voksen «å den fikk jeg av tanta mi! Den skal også mitt barn bruke!» Når jeg kjøper klær til mine tantebarn kjøper jeg noe som enten er unikt, god kvalitet eller lignende, som kan vare. Det finnes mange små butikker som lager tøy selv eller kjøper fra små bedrifter som har en tanke om at ting skal være av god kvalitet, vare lenge om du vasker og tørker det riktig og dermed kan vare i generasjoner. Det synes jeg er gøy å gi, og det trenger ikke koste mere å kjøpe ett sånt plagg eller sekk eller lignende, enn 4-5 billige. TS. Anonymkode: 73c68...3fc 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #19 Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: De trenger ikke nødvendigvis bruke mere, bare kjøpe dette ting, fordi de kjøper mye av det billige, som jeg synes er unødvendig. Jeg liker gjenbruk, kjøpe brukt og ønsker ikke å ha klær som må kastes etter noen vask og som slipper ut mikroplast partikler. Det hadde vært bedre å ikke få noe enn å få noe som meget sjeldent blir brukt. Jeg synes det spiller en rolle med kvalitet og betyr mye mere at noen har brukt tid på å finne noe som vil vare i generasjoner og som virkelig passer den du kjøper det til. Slik tenker alltid jeg når jeg gir gaver. Genserene sim min mor har strikket for eksempel, blir tatt godt vare på og skal brukes igjen av neste barn. Mye bedre enn generiske klær laget på en fabrikk i Kina av underbetalte arbeidere. TS Anonymkode: 73c68...3fc Kan du ikke bytte til noe slitesterkt fra samme kjeder? 3-4 bommulsbukser el l blir en jeans. Ang arbeidstakerrettigheter og miljø, er det ikle gitt at «kvalitetsklær»-produsenter er bedre. (Dolce&Gabbana er notorisk på dårlige vilkår form sine arbeidere i Italia). Anonymkode: 3edaa...620 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #20 Skrevet 10. mars 2020 Jeg tenker som deg TS. Det har endt med at jeg oppfordrer folk til å ikke kjøpe klær til barna, for jeg vil rett og slett ikke støtte opp under feks HM. Hvis vi først får noe, så gir vi det videre. Handler ikke om utakknemmelighet, men om at vi rett og slett har nok og derfor ikke trenger å få mer og av dårligere kvalitet. Synes for øvrig det er respektløst å kjøpe gaver man på forhånd vet at ikke faller i smak, da kan man heller la vær - det setter ihvertfall vi større pris på. Anonymkode: 1573c...32a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå