AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Nettopp tatt over den nye leiligheten og oppdaget at det er skjeggkre på veggene Det står på egenerklæringsskjema at selger ikke kjenner til skjeggkre, men at det er sett sølvkre en sjelden gang. Jeg kjenner til sølvkre og har klart å kvitte meg med dette på badet selv ved å skru opp varmekabler. Men skjeggkre er noe jeg absolutt ikke vil leve med, siden disse kan krype i seng og klær... Har meldt i fra til megler som tok veldig lett på dette og mente det bare er å reklamere til selger også få kontaktet skadedyrfirma som setter ut feller. Megler mente dette sikkert var kommet med flytte eskene til selger og det helt sikkert ikke er så vanskelig å bli kvitt, slik som skadedyrfirma mente. (sette ut limfeller hver tredje måned og gjøre det samme hos alle leilighetene i bygget). Da må jeg i isåfall leie en bod til møblene mine og bo hos foreldre i mellomtiden, for jeg vil ikke flytte inn i en leilighet med skjeggkre.. Noe jeg syns blir veldig kjedelig. Er det virkelig slik at jeg ikke har noen rettigheter? Jeg hadde aldri vurdert å kjøpe en leilighet med skjeggkre og jeg føler meg ganske lurt.. ☹️ Verken jeg eller selger har tegnet noe selger/kjøper forsikring.. bygget er ca 11 år gammelt. Håper dere har noen råd til meg😐 Anonymkode: 8362f...5be
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Skjeggkre er bare noe man må venne seg til er der. Det er snart skjeggkre alle hus og leiligheter. Vi så på leilighet i fjor. Alle leilighetene vi så på hadde skjeggkre, noen mer enn andre. Den leiligheta vi kjøpte visste vi hadde skjeggkre(alle andre leiligheter i samme bygg har det), men det var først etter tre måneder at vi fant den første. Du kan kjøpe feller selv da, og ta livet av dem. Anonymkode: 879d3...bca 11
Jr.Garcon Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp tatt over den nye leiligheten og oppdaget at det er skjeggkre på veggene Det står på egenerklæringsskjema at selger ikke kjenner til skjeggkre, men at det er sett sølvkre en sjelden gang. Jeg kjenner til sølvkre og har klart å kvitte meg med dette på badet selv ved å skru opp varmekabler. Men skjeggkre er noe jeg absolutt ikke vil leve med, siden disse kan krype i seng og klær... Har meldt i fra til megler som tok veldig lett på dette og mente det bare er å reklamere til selger også få kontaktet skadedyrfirma som setter ut feller. Megler mente dette sikkert var kommet med flytte eskene til selger og det helt sikkert ikke er så vanskelig å bli kvitt, slik som skadedyrfirma mente. (sette ut limfeller hver tredje måned og gjøre det samme hos alle leilighetene i bygget). Da må jeg i isåfall leie en bod til møblene mine og bo hos foreldre i mellomtiden, for jeg vil ikke flytte inn i en leilighet med skjeggkre.. Noe jeg syns blir veldig kjedelig. Er det virkelig slik at jeg ikke har noen rettigheter? Jeg hadde aldri vurdert å kjøpe en leilighet med skjeggkre og jeg føler meg ganske lurt.. ☹️ Verken jeg eller selger har tegnet noe selger/kjøper forsikring.. bygget er ca 11 år gammelt. Håper dere har noen råd til meg😐 Anonymkode: 8362f...5be Huffda, for en jævlig kjipt overraskelse å få slengt i fjeset når man tar over leiligheten 🙁 Ingen av dere har boligkjøper/boligselger forsikring? Har du noe forsikring til rettshjelp på andre forsikringer, via jobb osv? Du vet det er skjeggkre og ikke sølvkre? Reklamer med en gang og få slått fast omfang av skjeggkre umiddelbart. Hvis det da slås fast et stort antall, kombinert med at du oppdaget det 1 dagen du var der, kombinert med at selger bevisst har gitt feil opplysning på egenerklæringsskjemaet , og tilbakeholdt opplysninger så hadde jeg prøvd å heve kjøpet. Eventuelt prisavslag, eller Som et minste minste minste minimum så skal selger betale kostnadene du har til skadedyrfirmaet. Han megleren hørtes fjern ut. Det er helt helt forskjellige standarder og regler som legges til grunn hvor man kan bevise at selger forsettlig har gitt villedende /tilbakeholdt vesentlig informasjon, kontra hvor det avdekkes en mangel - skjeggkre- etter 4 mnd , som man absolutt ikke kan si at selger med sikkerhet visste om. I sistnevnte tilfeller mener jeg rettspraksis nå om dagen kun gir selger ansvar for saneringsskostnadene. Endret 10. mars 2020 av Jr.Garcon 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Sikker på at ikke skjeggkreene flyttet inn med dine kasser? Overdrevent at du må bo hos dine foreldre. Det er ikke akkurat farlig. Anonymkode: 3d8fd...d35 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Ikke stol på megler her... de vil bare være ferdig med salget og ikke deale mer med det. Få skadedyrfirma til å si noe om hvor lenge de har vært der, om det er så mange at du ser dem krype på veggene om dagen høres det lite trolig ut at de har kommet med dine esker eller med selgers flytting, med mindre det er veldig lenge siden selger flyttet? Det tar litt tid for kreene å formere seg og vokse osv. Forsøk å finn ut om hvordan du reklamerer på kjøpet når du har noe slags uttalelse fra skadedyrfirmaet på lengden. Du har rettigheter selv om dere ikke har selger/kjøper-forsikring (Trodde forresten man måtte ha selger-forsikring...) Kjøperforsikring skal først og fremts dekke advokathjelp i sånne saker, det kan det hende at du allerede har i innboforsikringen din, så sjekk den. Anonymkode: fe943...550 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke stol på megler her... de vil bare være ferdig med salget og ikke deale mer med det. Få skadedyrfirma til å si noe om hvor lenge de har vært der, om det er så mange at du ser dem krype på veggene om dagen høres det lite trolig ut at de har kommet med dine esker eller med selgers flytting, med mindre det er veldig lenge siden selger flyttet? Det tar litt tid for kreene å formere seg og vokse osv. Forsøk å finn ut om hvordan du reklamerer på kjøpet når du har noe slags uttalelse fra skadedyrfirmaet på lengden. Du har rettigheter selv om dere ikke har selger/kjøper-forsikring (Trodde forresten man måtte ha selger-forsikring...) Kjøperforsikring skal først og fremts dekke advokathjelp i sånne saker, det kan det hende at du allerede har i innboforsikringen din, så sjekk den. Anonymkode: fe943...550 Selger-forsikring er ikke påbudt. I noen tilfeller har ikke selger lov til å ha det. Kjøpte leilighet direkte fra utbygger, og da har ikke selger lov til å ha boligselgerforsikring, faktisk. Anonymkode: 3dba0...4ba
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 Hvis jeg har forstått HI rett, så har du sett dem krype på veggene på dagtid og i dagslys? Skjeggkre er jo lyssky som fy. Helt sikker på at det er skjeggkre? Men altså. Skjeggkre er så vanlig nå at det omtrent er umulig å finne en bolig uten. Nå er det også veldig, veldig sjeldent at kjøper får støtte når det kommer til skjeggkre. Rett og slett fordi det er så vanlig. Huset vårt var ferdigbehandlet for skjeggkre litt over et halvt år før vi kjøpte det. I papirene fra Anticimex er det presisert at bestanden nå er nede på et minimumsnivå. Altså, de kan komme tilbake om to dager, to måneder, to år eller to tiår - eller aldri. De tør ikke si at bestanden er utryddet, for det vet de ikke. Det var funn i alle fellene på første kontroll, funn i to feller på andre, og ingen funn de to neste kontrollene. Selger kontrollerte også selv i samråd med Anticimex etter noen måneder, uten funn. Men siden kre er kjempegode i gjemsel, vet man ikke sikkert om de er døde alle mann eller ikke. Vi har bodd her i snart 6 mnd. og har funnet et dødt kre, men har blitt informert om at det ikke nødvendigvis er et dårlig tegn. Det kan være to som døde bak en list eller inni en sprekk et eller annet sted under behandlingene og som har kommet fram med lufttrykket fra f.eks støvsugeren, en dør eller noe tungt som har falt i gulvet. Og siden kreene er kannibaler kan det være et tegn på at det ikke er noen her til å spise opp de døde. Vi har faktisk latt det døde kreet bli liggende på gulvet for å se om det plutselig forsvinner. Billig felle. 😂 Det ble behandlet med feller med giftig åte. Noen døde i fellene, og andre døde av at de spiste kre som hadde dødd av åtet og dermed døde av forgiftning selv. Anonymkode: 3dba0...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp tatt over den nye leiligheten og oppdaget at det er skjeggkre på veggene Det står på egenerklæringsskjema at selger ikke kjenner til skjeggkre, men at det er sett sølvkre en sjelden gang. Jeg kjenner til sølvkre og har klart å kvitte meg med dette på badet selv ved å skru opp varmekabler. Men skjeggkre er noe jeg absolutt ikke vil leve med, siden disse kan krype i seng og klær... Har meldt i fra til megler som tok veldig lett på dette og mente det bare er å reklamere til selger også få kontaktet skadedyrfirma som setter ut feller. Megler mente dette sikkert var kommet med flytte eskene til selger og det helt sikkert ikke er så vanskelig å bli kvitt, slik som skadedyrfirma mente. (sette ut limfeller hver tredje måned og gjøre det samme hos alle leilighetene i bygget). Da må jeg i isåfall leie en bod til møblene mine og bo hos foreldre i mellomtiden, for jeg vil ikke flytte inn i en leilighet med skjeggkre.. Noe jeg syns blir veldig kjedelig. Er det virkelig slik at jeg ikke har noen rettigheter? Jeg hadde aldri vurdert å kjøpe en leilighet med skjeggkre og jeg føler meg ganske lurt.. ☹️ Verken jeg eller selger har tegnet noe selger/kjøper forsikring.. bygget er ca 11 år gammelt. Håper dere har noen råd til meg😐 Anonymkode: 8362f...5be Du kunne aldri tenke deg å kjøpe en bolig bygd etter 2013? Virkelig? De fleste av oss foretrekker nybygg. Uansett så er skjeggkre-panikken veldig 2018. Dyrene er helt harmløse, lette å hold runder kontroll, og billige å bli kvitt. Anonymkode: eb192...514 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Takk for svar dere. Jeg har funnet ut at innbo forsikring dekker en del av advokatutgifter. Jeg har ikke flyttet inn noenting enda, så det er umulig at jeg har dratt de inn med meg. Jeg har vist bilder til skadedyrfirma som var helt sikre på at dette var skjeggkre. Jeg syns det er helt sykt at man bare må "godta" dette fordi det er så vanlig, ingen jeg kjenner har slitt med dette. Det høres ut som det nærmest er umulig å kreve noe som helst etter hva jeg leser. Jeg håper i det minste at selger dekker alle utgifter til å få dette fjernet.. men så går det ikke an å fjerne de helt.. Fy fa....... at jeg har brukt pengene mine på en slik leilighet 🤮 Syns dette er skikkelig kjipt, er jo ikke ute etter å ta noen og ville ikke fått glede av noe prisavslag. Skulle ønske jeg bare kunne returnere kjøpet.. Jeg har satt ut en del limfeller i leiligheten for å se om det faktisk er så mange der, eller om det bare var tilfeldig... ☹️ Anonymkode: 8362f...5be
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Selv om man har skjeggkre, så trenger de ikke være en plage. De har kommer seg inn i min leilighet. Engen via noe jeg har tatt med meg, eller en av naboene som også har dyrene (ja det sprer seg i hele leilighetskompleks, da de går gjennom vegger). Men de er ikke farlige. Jeg ser kanskje 1 dyr i mnd. Veldig sjeldent. Jeg satt ut limfeller, men etter flere 4-5-6 mnd med dem ute var det kun et fåtalls dyr i alle fellene tilsammen. Så de trenger ikke å være er super stort problem. Jeg er mer plaget av alle edderkoppene enn dem. Men som jeg har skjønt, så kan edderkopper faktisk hjelpe på skjeggkre-problemet, da de spiser dem. Så jeg har litt, men ikke helt lært med å like edderkopper. Men ro deg ned, det er ikke verdens undergang. Det er litt gjort til noe helt hysterisk i media. De er helt harmløse dyr. Ja litt ekle, men de gjør ingenting. Mange land i europa ler faktisk av hvor hysteriske vi er ovenfor disse helt vanlige krypene. Men de sier det går ann å bli kvitt det, men det krever sitt: støvsuge, mye, flere ganger daglig. Fjerne alt av material som de kan spise. Ha ute feller. Om du ikke har flyttet inn, kan det gjøre ting lettere. Vent med å flytte inn. Få tak i limfeller, og sett i gang: https://forskning.no/hus-og-hjem-insekter-norsk-institutt-for-naturforskning/jo-det-er-mulig-a-bli-kvitt-skjeggkre-i-eneboliger/1361116 Anonymkode: 53c60...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Det er en bagatell, og i relativt nye bygg er det bare å forvente. Med liten innsats er det enkelt å holde bestanden såpass nede at krypene ikke er til sjenanse i hverdagen. Det som funker på maur funker mot sjeggkre også. Å bli helt kvitt dem er urealistisk, her hos meg kommer de som regel inn via lamper i taket osv., altså fra hulrommene der strømkabler går. Anonymkode: 30ad9...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 Kattene mine spiser skjeggkre som smågodt.. tok de med på jobb for å bli kvitt problemet der. Kanskje noen du kjenner har katter som vil besøke deg ei helg? Forsåvidt helt enig at det er uakseptabelt å bo med skjeggkre, insekt er ekle og kan bo ute. Anonymkode: 97a2d...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 Kom faktisk en (et?) skjeggkre ut av en handlepose etter handling i dag, så skjønner hvorfor folk får det så fort😒 Anonymkode: e35cc...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #14 Skrevet 13. mars 2020 På 10.3.2020 den 23.49, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere. Jeg har funnet ut at innbo forsikring dekker en del av advokatutgifter. Jeg har ikke flyttet inn noenting enda, så det er umulig at jeg har dratt de inn med meg. Jeg har vist bilder til skadedyrfirma som var helt sikre på at dette var skjeggkre. Jeg syns det er helt sykt at man bare må "godta" dette fordi det er så vanlig, ingen jeg kjenner har slitt med dette. Det høres ut som det nærmest er umulig å kreve noe som helst etter hva jeg leser. Jeg håper i det minste at selger dekker alle utgifter til å få dette fjernet.. men så går det ikke an å fjerne de helt.. Fy fa....... at jeg har brukt pengene mine på en slik leilighet 🤮 Syns dette er skikkelig kjipt, er jo ikke ute etter å ta noen og ville ikke fått glede av noe prisavslag. Skulle ønske jeg bare kunne returnere kjøpet.. Jeg har satt ut en del limfeller i leiligheten for å se om det faktisk er så mange der, eller om det bare var tilfeldig... ☹️ Anonymkode: 8362f...5be Hvorfor mener du helt oppriktig at dette ene, helt ufarlige og ikke-ekle dyret er mer problematisk enn fluer, edderkopper, maur, biller, møll etc som også kommer seg inn i boligen din utenfra og overlever der inne? Altså, jeg har eller har hatt alle de overnevnte i min leilighet i løpet av et år, og på desidert førsteplass på ekkel-skalaen er biller (helt vanlige utebiller som kravler inn på sommeren), deretter fluer (helt umulige å få ut!), så edderkopper. Skjeggkre er som møll: de er få, små, ser ganske søte ut og er enkle å drepe uten søl. Anonymkode: eb192...514 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #15 Skrevet 13. mars 2020 Vi hadde skjeggkre, og ble kvitt dem med en spray vi kjøpte. Fant litt døde skjeggkre rundtom i hele huset første uka, samt noen bevegde seg andre steder i huset, opp i senga og til og med på lista over ene døra.... Nå har vi ikke sett noen på snart 2 mnd. Vet de kommer tilbake, men vi har fremdeles sprayen :)))) Anonymkode: 57a78...185
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #16 Skrevet 13. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde skjeggkre, og ble kvitt dem med en spray vi kjøpte. Fant litt døde skjeggkre rundtom i hele huset første uka, samt noen bevegde seg andre steder i huset, opp i senga og til og med på lista over ene døra.... Nå har vi ikke sett noen på snart 2 mnd. Vet de kommer tilbake, men vi har fremdeles sprayen :)))) Anonymkode: 57a78...185 Hviken spray var det? Anonymkode: db86e...823
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #17 Skrevet 14. mars 2020 Til dere som ikke har noe imot skjeggkre. Syns dere det er greit å krysse av nei på egenerklæringskjema der det er spørsmål om det er/har vært skjeggkre i boligen? Det kryper av skjeggkre i hele leiligheten, det er så mange at det er umulig om selger ikke har sett dette tidligere. Vi har fanget over 150 stk på bare få dager.. telte faktisk over 😐 Anonymkode: 8362f...5be
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #18 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dere som ikke har noe imot skjeggkre. Syns dere det er greit å krysse av nei på egenerklæringskjema der det er spørsmål om det er/har vært skjeggkre i boligen? Det kryper av skjeggkre i hele leiligheten, det er så mange at det er umulig om selger ikke har sett dette tidligere. Vi har fanget over 150 stk på bare få dager.. telte faktisk over 😐 Anonymkode: 8362f...5be Absolutt ikke, men tror nok at sånn det er blitt med skjeggkre nå (mer vanlig og finnes måter å nesten bli helt kvitt de) så er det lettere å få solgt og svart nei, og eventuelt måtte betale de 10 000kr for sanering, enn å risikere å ikke få solgt 👍🏻 Jeg vil ikke gjort det, men skjønner at folk gjør det Anonymkode: e35cc...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 10.3.2020 den 19.15): Skjeggkre er bare noe man må venne seg til er der. Det er snart skjeggkre alle hus og leiligheter. Vi så på leilighet i fjor. Alle leilighetene vi så på hadde skjeggkre, noen mer enn andre. Den leiligheta vi kjøpte visste vi hadde skjeggkre(alle andre leiligheter i samme bygg har det), men det var først etter tre måneder at vi fant den første. Du kan kjøpe feller selv da, og ta livet av dem. Anonymkode: 879d3...bca Det var rart. Jeg har vært på mange visninger og meglere later nesten som om de ikke vet hva skjeggkre er Anonymkode: 0c140...43b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 13.3.2020 den 19.47): Vi hadde skjeggkre, og ble kvitt dem med en spray vi kjøpte. Fant litt døde skjeggkre rundtom i hele huset første uka, samt noen bevegde seg andre steder i huset, opp i senga og til og med på lista over ene døra.... Nå har vi ikke sett noen på snart 2 mnd. Vet de kommer tilbake, men vi har fremdeles sprayen :)))) Anonymkode: 57a78...185 Permetrin? Anonymkode: 747ca...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå