AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Jeg er 50% uføretrygdet og jobber som intensivsykepleier. Nå som korona står for tur har alle i avdelingen fått beskjed om at vi kan ende opp med 12t vakter og beordring på jobb om vi får mange pasienter og ansatte som blir syke og i karantene. Jeg har bare informert min sjef om at jeg er uføretrygdet, fordi jeg ikke vil at noen andre skal vite det. Spm nr1 er kan arbeidsgiver pålegge meg å jobbe mer enn 50%? Spm nr2 hvordan evnt gjøre det om noen andre på jobb ringer og beordrer meg inn? Anonymkode: 716f4...4cb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Er du 50% uføretrygded så kan ikke sjefen beordre deg til å jobbe mer Anonymkode: f3d3d...321 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Er stillingen din 50% eller er den satt litt lavere? Anonymkode: 105a5...bb7 1
Kjetil E Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 50% uføretrygdet og jobber som intensivsykepleier. Nå som korona står for tur har alle i avdelingen fått beskjed om at vi kan ende opp med 12t vakter og beordring på jobb om vi får mange pasienter og ansatte som blir syke og i karantene. Jeg har bare informert min sjef om at jeg er uføretrygdet, fordi jeg ikke vil at noen andre skal vite det. Spm nr1 er kan arbeidsgiver pålegge meg å jobbe mer enn 50%? Spm nr2 hvordan evnt gjøre det om noen andre på jobb ringer og beordrer meg inn? Anonymkode: 716f4...4cb Nå er det vel faktisk innført unntakslover som gir særdeles utvidete rettigheter til å beordre folk på jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 I tider som nå så må alle brette opp armene og stille opp. Anonymkode: ea259...109 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Jobber og innen helse. Hvis vi blir beordret til å jobbe 12 timers vakter kommer vi jo til å slite oss ut. Men, jeg skjønner jo at dette må til . Anonymkode: 7c190...547 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 Saken er jo at jeg ikke har helse til mer. Og da etter en stund ikke vil vere i stand til å jobbe noe. Men skjønner jo at det er en særlig prekær situasjon nå. Ser bare for meg at det vil bli en utfordring. Får bare ta den om den evnt kommer HI Anonymkode: 716f4...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Saken er jo at jeg ikke har helse til mer. Og da etter en stund ikke vil vere i stand til å jobbe noe. Men skjønner jo at det er en særlig prekær situasjon nå. Ser bare for meg at det vil bli en utfordring. Får bare ta den om den evnt kommer HI Anonymkode: 716f4...4cb Ta det som det kommer, men nei, arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å jobbe mer enn du har helse til. Og i ditt tilfelle har du (sannsynligvis) en godt dokumentert helsesituasjon hvor det er satt en klar begrensning i din arbeidsevne (maks 50%). Jeg tviler på at arbeidsgiver ikke vil vise hensyn i forhold til det, men i en hektisk situasjon kan det være at henne glemmer det - så fall er det viktig du er klar på at du ikke kan, grunnet helsesituasjonen. Lykke til, og takk for at du er en av de mange som står på for oss andre! Anonymkode: c8ff8...c56 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Hvis dette blir et problem må du gi klar beskjed til arbeidsgiver, og evt få sykmelding hvis du blir sykere pga beordring. Anonymkode: e08fa...3d6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er jo at jeg ikke har helse til mer. Og da etter en stund ikke vil vere i stand til å jobbe noe. Men skjønner jo at det er en særlig prekær situasjon nå. Ser bare for meg at det vil bli en utfordring. Får bare ta den om den evnt kommer HI Anonymkode: 716f4...4cb Det vil bli en tøft helsemessig for mange dette. Mange som har mange plager, men som likevel jobber, har lang reisevei, alene med barn osv osv Tror det beste er å bare ta det som det kommer. Men forstår at du er bekymret. Anonymkode: 726ea...112 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Du har jo faktisk ikke helse til å jobbe mer enn 50%, så tviler på at du kan bli beordret ut over 50%. Men snakk med sjefen din om det. Det kan også hende fagforbundet vet noe om dette. Anonymkode: fa21c...995 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Vi andre som jobber 100% har vel kanskje heller ikke helse til å jobbe mer enn det.. må man så må man. Men skjønner jo at uføretrygdede ikke er de som skal beordres først så lenge det ikke er helt prekært. Anonymkode: 7c190...547 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 Se Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern; kapittel 10: § 10-6 punkt 10, om fritatt fra å utføre arbeid utover vanlig arbeid.... mm Anonymkode: 171af...feb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 Helsemessige grunner er i utgangspunktet klar grunn for fritak i følge loven. Jeg er selv i samme situasjon det kan kreves legeerklæring men i utgangspunktet er det å være ufør nok i seg selv. Anonymkode: 2a803...abc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå