AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Kan man rette opp i en hullete CV selv om jeg er 29 år?! Jeg føler meg som verdens dårligste, som ikke har klart å holdt på jobber osv. Men sannheten er vel at jeg var litt teit når det kom til å droppe ut av skole osv når jeg var yngre, levde "lasaronlivet" og støttet meg på NAV. Dette er noe jeg overhode ikke er stolt av, men nå har jeg tatt almenn påbygg, med gode resultater. Jeg kan imidlertid ikke begynne på høyskole enda da jeg mangler noen år med arbeidserfaring (23-5 regelen). Tingen er nå at jeg sliter litt med å få meg en fast jobb, på grunn av mine tidligere valg, og lite arbeid. så spørsmålet mitt er: Er det noen av dere som har vært i samme situasjon som meg, og blitt vellykket? jeg har så utrolig lyst på en fast og trygg jobb, til jeg en dag skal utdanne meg, men jeg ser bare ikke hvordan. Hilsen fortvilt "jente" som føler seg VELDIG gammel Anonymkode: f79b5...791
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 ANyone? please... Anonymkode: f79b5...791
Veras123 Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Hei jeg er litt i samme båt som deg. Hullete CV og omtrent like gammel. Jeg droppet ikke ut av vgs, men årene etter har vært hull. Hvis du vil snakke privat send meg bare mld så kan vi dele erfaringer ?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Er også i samme båt.. Hva har dere jobba med tidligere da? Hva vil dere studere? Anonymkode: 7302f...119 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Jeg har det likt 😭 vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fyller 30 om en mnd.. Anonymkode: 367de...184
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 17 timer siden, Veras123 skrev: Hei jeg er litt i samme båt som deg. Hullete CV og omtrent like gammel. Jeg droppet ikke ut av vgs, men årene etter har vært hull. Hvis du vil snakke privat send meg bare mld så kan vi dele erfaringer ? Jada det kan vi godt. :) Anonymkode: f79b5...791
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det likt 😭 vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fyller 30 om en mnd.. Anonymkode: 367de...184 føler vi er flere her ja... kanskje det ikke er så unormalt da? Jeg syns det er dumt at man i utgangspunktet skal velge som 15-16 åringer hvilke yrkesinteresser man skal velge videre. Ikke rart det blir feilvalg. Men på en annen side så er jo arbeidsmarkedet så pressa nå. Føler (unnskyld meg) at det bare er "drittjobber" for oss som ikke har tatt 4 års høyskoleutdanning, og det tar motet fra meg. Jeg forstår at man ikke kan forvente seg en direktørjobb liksom, men det burde da vært en mellomting. Anonymkode: f79b5...791
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #8 Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: føler vi er flere her ja... kanskje det ikke er så unormalt da? Jeg syns det er dumt at man i utgangspunktet skal velge som 15-16 åringer hvilke yrkesinteresser man skal velge videre. Ikke rart det blir feilvalg. Men på en annen side så er jo arbeidsmarkedet så pressa nå. Føler (unnskyld meg) at det bare er "drittjobber" for oss som ikke har tatt 4 års høyskoleutdanning, og det tar motet fra meg. Jeg forstår at man ikke kan forvente seg en direktørjobb liksom, men det burde da vært en mellomting. Anonymkode: f79b5...791 Jeg tror mye løser seg om man er villig til å ta en "drittjobb" en periode. Da viser du at du er arbeidsom, at du har møtt til den tiden du skal, at du ønsker å komme deg noe sted. Det arbeidsgivere er redd for er de som ikke har noe å vise til, "fordi de ikke gidder". I alle yrker er det "drittjobber" som må utføres. Og med en lite stabil CV er det ikke lett å satse på en person som ikke har driv til å starte på bunn. Jeg har selv en hullete CV, men jeg har karret meg opp, fra vaskejobb, til kioskjobb, til vikar på sykehjem. Jeg har brukt nettverk for å få jobb, og det har ført til at andre tør å satse på meg. I dag har jeg en profesjonsutdanning og lever et helt normalt liv. Anonymkode: 092d8...52d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #9 Skrevet 11. mars 2020 Jeg er jobbsøker, og har i flere stillingsannonser sett att de oppfordrer de med hull i cven til å søke Anonymkode: b4b1f...c26
Gjest EmKay Skrevet 11. mars 2020 #10 Skrevet 11. mars 2020 Mangler du fag, siden du skriver du ikke kan begynne på høyskolen selv om du har tatt almenn påbygning (studiespesialisering)? Så lenge du nå har fullført vgs skal det ikke være noe problem å søke utenom 23/5-regelen. Ellers anbefaler jeg deg å kontakte alle bemanningsbyråene som har jobber i nærheten av deg. Om ikke full stilling kan de gjerne klare å skaffe deg noen back-to-back vikariater, slik at du får startet å tette CV'en din. Og ta enhver jobb som skulle dukke opp, så kan du jobbe mot å finne drømmejobben når du har fått opparbeidet deg litt kompetanse og erfaring.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 Om du har tatt allmenn påbygg, så trenger du vel ikke å søke under 23/5 regelen? Med mindre det er spesielle linjer som krever en spesiell type arbeidserfaring selvsagt, men så vidt jeg vet er ikke dette så vanlig før høyere utdanning. Anonymkode: a956d...1e9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 Har samme problem selv. Fullførte videregående på normert tid, tok meg en bachelor, og ble alvorlig syk mer eller mindre etter etterpå. Var utenfor arbeidslivet noen år, er frisk nå. Problemet er at det ødelagte CVen, jeg var plutselig ikke nyutdannet lenger. Jeg sliter fortsatt med å få jobb, nå åtte år etter. Får av og til vikariater, engasjementer, deltid og heltid, men nå er jeg i midten av tredveårene og har fortsatt ikke fast jobb. Sender så mange søknader jeg orker, men antar de stort sett havner i søpla. Jeg har ingen løsning egentlig, og får stadig mindre livslyst av å alltid havne bakerst i køen. Anonymkode: ee372...f3a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #13 Skrevet 11. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samme problem selv. Fullførte videregående på normert tid, tok meg en bachelor, og ble alvorlig syk mer eller mindre etter etterpå. Var utenfor arbeidslivet noen år, er frisk nå. Problemet er at det ødelagte CVen, jeg var plutselig ikke nyutdannet lenger. Jeg sliter fortsatt med å få jobb, nå åtte år etter. Får av og til vikariater, engasjementer, deltid og heltid, men nå er jeg i midten av tredveårene og har fortsatt ikke fast jobb. Sender så mange søknader jeg orker, men antar de stort sett havner i søpla. Jeg har ingen løsning egentlig, og får stadig mindre livslyst av å alltid havne bakerst i køen. Anonymkode: ee372...f3a Hva har du bachelor I da? Tenker på hvormange det er om beinet Anonymkode: 7302f...119
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #14 Skrevet 11. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har du bachelor I da? Tenker på hvormange det er om beinet Anonymkode: 7302f...119 Norsk. Skulle egentlig bli lærer, men utdanningen ble avbrutt pga. sykdommen, og kan ikke ta den opp igjen nå fordi jeg ikke får studielån. Har hatt en del jobber som krever en bachelor, men ikke spisskompetanse, typisk innen administrasjon, kontor og veiledning. Noe undervisning når det er noe. Det er som regel 50-100 søkere på hver stilling. Anonymkode: ee372...f3a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #15 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norsk. Skulle egentlig bli lærer, men utdanningen ble avbrutt pga. sykdommen, og kan ikke ta den opp igjen nå fordi jeg ikke får studielån. Har hatt en del jobber som krever en bachelor, men ikke spisskompetanse, typisk innen administrasjon, kontor og veiledning. Noe undervisning når det er noe. Det er som regel 50-100 søkere på hver stilling. Anonymkode: ee372...f3a Jeg har faktisk også en bachelor i norsk Har du brukt opp alle årene, eller ligger du bakpå med lånekassen? Jeg vurderer selv å ta noe nytt, men må ta det ved siden av jobb.. Ikke sikker på hva som lønner seg. Anonymkode: 7302f...119
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #16 Skrevet 12. mars 2020 Det offentlige har vel en regel om å ansette ihvertfall 10% med hullete cv'er. Også er det enkelte yrker hvor det ikke er ansett som rart i det hele tatt, kanskje til og med en styrke, f.eks. sosionomer. Ihvertfall om man har hatt rus-psykiatri-problemer eller noe annet. Sykepleiere vil det alltid være behov for. Samme med helsefagarbeider og barne-og- ungdomsarbeider. Andre yrker som krever spisskompetanse, f.eks. innen IT ser man mer på hvor dyktig du er innen ditt felt. Men ts, du er 29. Det er i det neste tiåret du må få fotfeste innen arbeidsmarkedet. Etter 35-45 blir det nesten umulig. Stå på skikkelig nå, så ordner det seg. 29 er ingen alder. Anonymkode: c1788...53e
Energidronning Skrevet 12. mars 2020 #17 Skrevet 12. mars 2020 Kompetanse Basert CV: en løsning er skriv CV uten datoer og tidspunkter. Mindre vanlig struktur i Norge, de fleste vil anta at du skjuler noe! Norge har i utgangspunkt en lutheransk arbeidsmoral: "alle må jobbe", hele tiden, fordi de som ikke jobber er late... Mange i Norge søker jobb fordi de er redd av fordommer mot "hull i CV"! Dette er ikke så vanlig i utlandet! De tenker sånn: når du har nok penger, du kan velge fritid og hobbyer over jobb...ja, det koster, enten du lever på passiv inntekt, eller på oppsparte midler, men hvorfor må du jobbe når du er ikke så fattig? Historisk, Norge hadde ikke hatt mange aristokrater, adelige familier... så nesten alle bare jobbet! Vet ikke om det kunne fungere her i Norge: "jeg levde 5 år lang som en prinsesse på min familiens resurser, leste bøker, smilte mye og snakket med folk, lyttet til musikk, fokuserte på det ikke produktive, men bare hva føltes bra å unngå alle kilder av stress og nyte livet" eller: satt 5 år i fengsel, men vi hadde ikke internett, så nå innser jeg at lover er viktig, og jeg skal bare bryte dem når jeg kan unngå straff eller: har vært rusavhengig i 5 år, men dessverre måtte slutte fordi rus ødela for mye OK, helt seriøst, jeg tar tilbake, kanksje prøv å skjule disse siste anbefalingene, vanlige rekruttere bare blir redd! Kanskje bruk bare litt humor og innled CVen din med denne setningen: "Min CV har så mange huller som finns i en ementhaler ost, men...(og så fokuserer du på det positive?)" Det er bare å prøve forskjellige CVer og se hvilke fungerer? Om ærlighet gir ikke resultater, da det er lov å lyve også...litt her og der sikkert skulle gå greit, så lenge lyv er ikke direkte grov.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #18 Skrevet 12. mars 2020 Rådene jeg fikk fra karriereveileder gikk stort sett på at du må ha med datoer, ellers tror de at man skjuler noe (som du selv er inne på), og dropp humor i søknaden, det virker defensivt og kan slå veldig feil. Hull tar man opp på intervju. Anonymkode: ee372...f3a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #19 Skrevet 13. mars 2020 På 12.3.2020 den 10.08, Energidronning skrev: Kompetanse Basert CV: en løsning er skriv CV uten datoer og tidspunkter. Mindre vanlig struktur i Norge, de fleste vil anta at du skjuler noe! Norge har i utgangspunkt en lutheransk arbeidsmoral: "alle må jobbe", hele tiden, fordi de som ikke jobber er late... Mange i Norge søker jobb fordi de er redd av fordommer mot "hull i CV"! Dette er ikke så vanlig i utlandet! De tenker sånn: når du har nok penger, du kan velge fritid og hobbyer over jobb...ja, det koster, enten du lever på passiv inntekt, eller på oppsparte midler, men hvorfor må du jobbe når du er ikke så fattig? Historisk, Norge hadde ikke hatt mange aristokrater, adelige familier... så nesten alle bare jobbet! Vet ikke om det kunne fungere her i Norge: "jeg levde 5 år lang som en prinsesse på min familiens resurser, leste bøker, smilte mye og snakket med folk, lyttet til musikk, fokuserte på det ikke produktive, men bare hva føltes bra å unngå alle kilder av stress og nyte livet" eller: satt 5 år i fengsel, men vi hadde ikke internett, så nå innser jeg at lover er viktig, og jeg skal bare bryte dem når jeg kan unngå straff eller: har vært rusavhengig i 5 år, men dessverre måtte slutte fordi rus ødela for mye OK, helt seriøst, jeg tar tilbake, kanksje prøv å skjule disse siste anbefalingene, vanlige rekruttere bare blir redd! Kanskje bruk bare litt humor og innled CVen din med denne setningen: "Min CV har så mange huller som finns i en ementhaler ost, men...(og så fokuserer du på det positive?)" Det er bare å prøve forskjellige CVer og se hvilke fungerer? Om ærlighet gir ikke resultater, da det er lov å lyve også...litt her og der sikkert skulle gå greit, så lenge lyv er ikke direkte grov. Tror ikke at du skal følge disse rådene i hvert fall. En CV er ikke stedet for å bruke humor og anbefaler heller ikke å lyve. Selv en uskyldig løgn kan gi konsekvenser senere. Jeg har hull i CVen og jeg har fylt inn alt, og jeg har vært ærlig uten å dele for mye. Har skrevet at jeg hadde en periode med sykdom. Etter perioden med sykdom har jeg tatt utdanning, men jeg har ikke fått relevant jobb enda. Jeg har vært på noen intervjuer og da har de ikke brydd seg eller spurt. Så hvis de ikke spør konkret om det så sier jeg ingenting om det. Anser det uansett ikke for relevant i forhold til hvor jeg er i dag. Jeg vet ikke om arbeidsgiver synes det er negativt, men ser i så og si alle annonser innenfor mitt felt at de oppfordrer de med hull i CV om å søke. Arbeidsmarkedet er ganske presset nå så kanskje man må ta jobber man egentlig ikke vil ha, men man bør også være forberedt på at enkelte jobber kan ha veldig mange søkere. Anonymkode: d0645...c07
Energidronning Skrevet 14. mars 2020 #20 Skrevet 14. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En CV er ikke stedet for å bruke humor og anbefaler heller ikke å lyve. Selv en uskyldig løgn kan gi konsekvenser senere. litt humor er bra om det reflekterer din stil. når du sender en CV, du velger også hvor du vil jobbe. vil du jobbe på en arbeidsplass hvor du må jobbe med seriøs ansikt hele tida, eller på en litt mer avslappet miljø? litt humor kan vise selvtillit. humor hjelper å tåle stress, forsterker samarbeid... noen sjefer er mer konservative og uenige - målet er å finne rette arbeidsplassen med kjemien hvor du passer inn, ikke sant? litt løgn er også greit! det er arbeidsplass, ikke presten i kyrka. jeg husker faktiskt at det var en NAV konsulent som sa meg å pynte litt på CVen...og det var han som brukte sammenligning med presten i kyrka. han var rett, bedrifter lyver også litt: for eks. et firma lover mange spennende utenlandske forretningsreiser på jobbannonsen...men ble det mye videokonferensing istedet...pga kostnader...de investerte mer i teknologi, og så gjøre alt mer effektive, men dette betydde færre personlige møter...karakteren av stillingen forandret seg fra ansikt-til-ansikt kommunikasjon til mindre personlig skjerm-til-skjerm... eller, jeg har en venn som ble lovet mye spennende trening, men slik ble det ikke... så i mange tilfeller, stillingen blir ikke helt slik som stillingsbeskrivelsen vises på jobb annonsen! du kan også lyve/pynte litt om det gir deg en fordel! konkurransen for å få jobben er som å spille en profesjonell idrett. et lag trenger ikke å vinne fair play prisen, når laget vill vinne kampen. om laget får 1 gull kort eller 2-3..så bra, disse er innafor reglene! kanskje ikke tenk så mye, det er bare CV! så lenge du får noe ønsket jobbintervjuer, CV oppnår målet sitt, trenger ikke være helt perfekt, det er null stress! lykke til!!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå