Gå til innhold

Hva er greia med at kroppen innstiller seg på "fastvekt"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om det og virkelig erfart det. Hva er greia med at maksvekten man har hatt settes som et idiotisk minne i kroppen og kroppen streber så til de grader for å komme dit og være der? Jeg er lykkelig når jeg klarer å gå ned noen kg med fokus på mat og trening. Så fort man da har ligget der en periode og kanskje ikke er superfokusert, så SVOP er man tilbake på maksvekta si. Hvordan lurer man kroppen bort fra dette idiotiet?

Anonymkode: 12b3b...306

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det heller handler om at du har vaner som gjør at du ligger på den vekta du gjør, og at du rett og slett går tilbake til disse når du er ferdig med å slanke deg. 

Anonymkode: 039fd...5af

AnonymBruker
Skrevet

Er fettvevet ditt som sender beskjed til hjernen at du er i ferd med å sulte ihjel. Dersom du holder vekten noen år, kan du få en ny maksvekt. Leptin og ghrelin, hvis du vil lese mer. 

Anonymkode: d0e92...fd0

• Liker 1
Skrevet

Vi alle er et resultat av millioner år med evolusjon. Fra amøbe til ape/menneske. I steinalderen (og før det) er det viktig å ha fett. Jo mer fett du har, jo lenger du kan overleve ved å sulte. Fett på kroppen er kroppens «energilagring». Jo mer energi, jo bedre, sier hjernen. Det er derfor fete og søte varer smaker bedre. Hjernen sier at det er disse består mer energi enn disse «kjipe» kalorifattige grønnsakene. 

Etter vi har begynt å dyrke mat og spesielt idag som alt er industrielt produserer vi altfor mye mat (iallfall i den vestlige verden). Vi har altfor lett tilgang til mat og spesielt sukker. Du trenger ikke å bruke energi til å jakte etter mat. Du trenger heller ikke å sulte fordi du har tilgang til kjøleskapet. Den biologiske evolusjonen har ikke hengt helt etter menneskets utvikling.

Mange får rett og slett for mye energi til overs - og de overvektige er overvektige fordi de bruker ikke opp sine energilagringer.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...