Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2020 #21 Skrevet 10. mars 2020 (endret) Hvordan fikk du diagnose på søvnproblemene dine? Hvem ga deg diagnosen? Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #22 Skrevet 10. mars 2020 Det er så mange negative sider ved å bruke sovemedisin, bla. avhengighetsrisiko og bivirkninger. Det bør kun brukes i korte perioder (2-4 uker). Så da får du kanskje 4 ukers søvn og et større søvnproblem enn det du hadde før du begynte? Jeg vil råde deg til å sørge for at legen forstår omfanget av problemene dine. Forklar nøyaktig hvordan det påvirker hverdagen din. Det kan kanskje ha noe å si for hvilken behandling du blir tilbudt. Anonymkode: ceac6...72d
Leo Skrevet 10. mars 2020 #23 Skrevet 10. mars 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forsvarlig av legen da? Jeg sliter med det samme men ser jo selv at å ta Stilnoct hver dag i flere år ikke er heldig. Anonymkode: 6e526...f39 Det er på ingen måte heldig, men i enkelte tilfeller må man velge mellom pest og kolera. For eksempel hvis pasienten har underliggende sykdommer som gjør at søvnmangel er farligere/utgjør en større ulempe enn å være avhengig av innsovningsmedisin. Det gjelder også andre typer medisiner med bivirkninger/potensiell avhengighetsproblematikk hvor man må vurdere om fordelene ved bruk oppveier ulempene. Disse vurderingene er det uansett legen som må gjøre og det må gjøres individuelt kan selvfølgelig være vanskelig. I denne linken står det mye fornuftig om hvordan problemet kan utredes og behandles.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #24 Skrevet 10. mars 2020 25 minutter siden, Gorilla skrev: Hvordan fikk du diagnose på søvnproblemene dine? Hvem ga deg diagnosen? Jeg lurer på om jeg har insomni. Jeg måtte gjennom flere tester og skjema,søvnkurs,skrive søvndagbok osv. Ble så henvist til Bergen Søvnsenter. Insomni er forferdelig...jeg kunne gå våken i flere døgn,og jeg var så trøtt og utmattet at jeg trodde jeg skulle stupe,men fremdeles fikk jeg ikke sove mer enn ettpar minutter sammenhengende. Jeg måtte gjennom utprøving på de fleste «snille» sovemedisiner,men ingenting virket optimalt slik som zolpidem gjorde. Vet ikke om det var du som lurte på om det var lovlig å gå på zolpidem daglig,men jeg svarer uansett😉selvfølgelig er det lov! Og man får selvfølgelig tett oppfølging av lege,det er ikke slik at de skriver ut resept for et år av gangen og ønsker deg lykke til... Anbefaler deg å sjekke ut siden sov.no der finner du mye god info om søvnvansker. Håper søvnproblemet ditt løser seg😊 Anonymkode: ae507...43f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #25 Skrevet 10. mars 2020 Det skulle stå sovno.no Anonymkode: ae507...43f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #26 Skrevet 10. mars 2020 Om du har ett vedvarende problem med innsovning då må du nesten høre på legens råd, mitt tips er ikke å drikke koffein innholdinge drikker etter klokken 17, jeg fikk en gang sovepiller etter ett samlivsbrudd for jeg fikk ikke sove, men det er ikke det samme som deg Anonymkode: 5d50a...32d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #27 Skrevet 10. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Få en diagnose på søvnproblemene dine,så får du reseptbelagt sovemedisin. Selv fikk jeg konstatert insomni og forsinket søvnfasesyndrom. Jeg har gått på zolpidem/stilnoct daglig i flere år nå. Fikk en ny hverdag når jeg endelig fikk sove lykke til! Anonymkode: ae507...43f Placebo effekt er også effekt Anonymkode: 72b0e...e0e 1
Serafina. Skrevet 10. mars 2020 #28 Skrevet 10. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på hva som skal til for å få slike innsovningstabletter på resept. Jeg har slitt med søvn i flere år, gått på søvnkurs og prøvd alt som er å prøve, men nå er jeg lei av å ikke få sove. Jeg er 24 år, og legen jeg har nå vil ikke gi meg det fordi det kan være vanedannende. Så noen som har noen tips? Hvordan fikk du det? Anonymkode: ec85f...a9e Hva med å prøvd melatonin, som er det hormonet som styrer søvnen. Dette får du kjøpt på helsekost og sikkert apoteket, og det et ikke vanedannende. De jeg kjenner som bruker det er veldig fornøyde med det.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #29 Skrevet 10. mars 2020 Jeg har brukt Remeron som sovemiddel i flere år. Jeg fikk du utskrevet for mange år siden av nevrolog og han sa at det ikke er avhengighetsskapende. Remeron er egentlig et gammelt antidepressiva men når man bruker det i små doser(5-10mg) fungerer det ikke sånn, bivirkningen er at man blir trøtt på kvelden.. Anonymkode: aed81...d15
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #30 Skrevet 10. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det forsvarlig av legen da? Jeg sliter med det samme men ser jo selv at å ta Stilnoct hver dag i flere år ikke er heldig. Anonymkode: 6e526...f39 Tenker det samme. Har samme diagnoser men ville ikke kastet meg ut i avhengighetskjøret. Heldigvis har circadin funket for meg da. Anonymkode: d247d...1a8
Hentacruel Skrevet 10. mars 2020 #31 Skrevet 10. mars 2020 Det er viktig å finne en lege som mener du trenger dette og da bør man prøve mange forskjellige leger for å treffe best mulig kompetanse.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #32 Skrevet 10. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på hva som skal til for å få slike innsovningstabletter på resept. Jeg har slitt med søvn i flere år, gått på søvnkurs og prøvd alt som er å prøve, men nå er jeg lei av å ikke få sove. Jeg er 24 år, og legen jeg har nå vil ikke gi meg det fordi det kan være vanedannende. Så noen som har noen tips? Hvordan fikk du det? Anonymkode: ec85f...a9e Det finnes en type som ikke er så vanedannende er noen som egentlig er allergitabletter Brukte de for noen år siden og da var det null problem å få nettopp pga at de ikke var vanedannende Anonymkode: c2547...ded
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #33 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du har ett vedvarende problem med innsovning då må du nesten høre på legens råd, mitt tips er ikke å drikke koffein innholdinge drikker etter klokken 17, jeg fikk en gang sovepiller etter ett samlivsbrudd for jeg fikk ikke sove, men det er ikke det samme som deg Anonymkode: 5d50a...32d Og noen av oss kan gå månedsvis uten koffein og likevel ikke få sove på dagesvis. Der kan være kronisk og det kan være en forbigående tilstand. Anonymkode: c2547...ded 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #34 Skrevet 10. mars 2020 Remeron er gift, man føler seg fyllesyk i flere dager etterpå selv av små doser. I tillegg får man ulvehunger, jeg sto på de for kronisk hodepine og måtte bare slutte. Fyllesyk og konstant sulten, la på meg 4 kg på et par uker. Anonymkode: 11021...ce2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #35 Skrevet 10. mars 2020 De siste to årene har jeg fått Apodorm mot søvnvansker. Før det fikk jeg Imovane. Sistnevnte gjorde at jeg sovnet lett, men jeg sover generelt sett lett, så jeg våknet mye selv med denne. Apodorm hjelper meg å sove hele natten. Nå vet også legen min (går jevnlig til kontroll, ikke kun for søvn da) at jeg ikke er avhengig eller misbruker medisinene. Jeg tar Apodorm maks 2 ganger i måneden for ikke å bli avhengig. Samtidig bruker jeg denne kun for å få noe søvn når jeg er helt ute og kjører. Får ny resept når jeg ber om det, men normalt holder en eske rundt året. Bruker også Remeron. Høyere dose enn hva som blir nevnt her. Jeg merker ikke bivirkninger som kvalme og hangover, men jeg blir vanvittig sulten av dem. Har lagt på meg 7 kg siden november, så jeg vil ikke anbefale denne hvis du ikke er rdd for overspising... Anonymkode: e5fc0...28a
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #36 Skrevet 10. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: innsovningstabletter på resept. Man må være kjempetrøtt! Anonymkode: b4f32...8c8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #37 Skrevet 10. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Remeron er gift, man føler seg fyllesyk i flere dager etterpå selv av små doser. I tillegg får man ulvehunger, jeg sto på de for kronisk hodepine og måtte bare slutte. Fyllesyk og konstant sulten, la på meg 4 kg på et par uker. Anonymkode: 11021...ce2 Jeg har brukt de i over 10 år, ikke hver kveld men alt fra 5 til 20 ganger i måneden. Har ikke merket at jeg har gått opp i vekt av de men god appetitt har jeg, men det er noe jeg alltid har hatt. På disse ti årene har jeg vært alt fra radmager til mer normalvektig som jeg er nå. Har fått mer flesk på kroppen siste året men det tror jeg kanskje kan ha noe med begynnende overgangsalder/mye godtespising. Jeg får ikke noe annet å sove på av legen for han sier at alt er vanedannende, så da får jeg heller ha et par ekstra kilo på kroppen enn å være ødelagt av søvnmangel. Anonymkode: aed81...d15
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #38 Skrevet 10. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Remeron er gift, man føler seg fyllesyk i flere dager etterpå selv av små doser. I tillegg får man ulvehunger, jeg sto på de for kronisk hodepine og måtte bare slutte. Fyllesyk og konstant sulten, la på meg 4 kg på et par uker. Anonymkode: 11021...ce2 Ikke enig! Anonymkode: 72b0e...e0e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #39 Skrevet 11. mars 2020 Spør om du kan få resept som tilsvarer å ta 1-2 tabletter i uken. Da blir du kanskje ikke så avhengig at søvnen din ødelegges fullstendig og du får netter innimellom hvor du får sove. Det er vanskelig og egentlig ikke god legepraksis for legen å skulle skrive ut medikamenter som man vet folk blir fullstendig avhengige av. Tar du det hver dag i fire uker kan du risikere å ligge søvnløs en uke hvis du slutter å ta dem. Anonymkode: 98030...9d7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #40 Skrevet 11. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør om du kan få resept som tilsvarer å ta 1-2 tabletter i uken. Da blir du kanskje ikke så avhengig at søvnen din ødelegges fullstendig og du får netter innimellom hvor du får sove. Det er vanskelig og egentlig ikke god legepraksis for legen å skulle skrive ut medikamenter som man vet folk blir fullstendig avhengige av. Tar du det hver dag i fire uker kan du risikere å ligge søvnløs en uke hvis du slutter å ta dem. Anonymkode: 98030...9d7 Dette var da en ganske bastant som jeg ikke er ening i. Jeg får. utskrevet paralgin forte,beroligende og apodorm av min legen når det er behov for det,men hun kjenner meg og kjenner min holdning til medisiner så det er ingen fare for avhengighet Anonymkode: 72b0e...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå