Gå til innhold

Hva skal til for å få sovemedisin på resept?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg lurer på hva som skal til for å få slike innsovningstabletter på resept. Jeg har slitt med søvn i flere år, gått på søvnkurs og prøvd alt som er å prøve, men nå er jeg lei av å ikke få sove. Jeg er 24 år, og legen jeg har nå vil ikke gi meg det fordi det kan være vanedannende. 
Så noen som har noen tips? Hvordan fikk du det?

Anonymkode: ec85f...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke så mye mer enn å si det du skriver her egentlig. Legen din er klok som ikke gir deg vanedannende. Du kan jo spørre om å få prøve circadin (melatonin)? Det er de ofte reausere på. Ellers må man ofte innom vallergan, men den har jeg selv dårlige erfaringer med. Du kan ikke gå på vanedannende medisiner over lengre tid, da blir problemet ditt bare større.

Jeg bruker selv circadin og har gjort det i noen år. I oppstartsfasen tok jeg circadin + imovane hver kveld i 2 uker, så en halv imovane og circadin i 2 uker, og beholdt de siste pillene som "nødpiller" til dager med store vansker. Det funket kjempefint for meg.

Anonymkode: d247d...1a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk innsovningstabletter uten problemer, men forskjellen er kanskje at jeg ikke ba om det, og er litt skeptisk til slikt. 

men jeg har også merket at allergitabletter gjør meg trøtt, og fungerer omtrent på samme måte. Samme med Postafen reisesyketabletter. Prøvd noen av disse?

Anonymkode: b2ce6...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i noe behandling? Evt kan du da spørre en psykiater

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare gå til legen og si at du sliter med å få sove. Hvis legen nekter, så bytter du lege.

(Mener altså hvis legen plent nekter å skrive ut f.eks zolpidem. Skjønner at legen ikke vil skrive ut nok zolpidem til å ta hver kveld.)

Anonymkode: fc751...c44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 35 år, fikk for første gang i mitt liv innsovningstabletter av legen min, nå nylig. Har aldri vært veldig flink på å legge fra meg grubling om kvelden, så jeg har hatt drøssevis av dårlige og korte netter. Spesielt før jobb, før reiser og før spesielle anledninger. Disse innsovningstablettene jeg nå fikk hos legen var kun ei pakke med ti stykk, for å unngå å bli avhengig av dem. Fikk dem fordi jeg ikke klarer å sove noe særlig kvelden før jeg skal på jobb. Men ti stykk hjelper fint lite, dessverre. Jeg vil nok ikke få flere dersom jeg ber om det.

Min løsning var å hamstre inn litt da jeg akkurat var i USA. Eller, "hamstre inn" blir feil å skrive, da jeg kun kjøpte én pakke med innsovningstabletter. I den var det 365 stykker, jeg trengte ikke resept, og til den nette sum av 10 dollar. Tar dem kun når jeg kjenner at hjernen begynner grublingen sin, og sover utrolig godt hele natta. For første gang i mitt liv sover jeg godt natt etter natt, og det betyr mye for hverdagen min. Takket være noe som er veldig lett tilgjengelig i USA, men klin umulig å få tak i i Norge...

Anonymkode: f7c82...a20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke så mye mer enn å si det du skriver her egentlig. Legen din er klok som ikke gir deg vanedannende. Du kan jo spørre om å få prøve circadin (melatonin)? Det er de ofte reausere på. Ellers må man ofte innom vallergan, men den har jeg selv dårlige erfaringer med. Du kan ikke gå på vanedannende medisiner over lengre tid, da blir problemet ditt bare større.

Jeg bruker selv circadin og har gjort det i noen år. I oppstartsfasen tok jeg circadin + imovane hver kveld i 2 uker, så en halv imovane og circadin i 2 uker, og beholdt de siste pillene som "nødpiller" til dager med store vansker. Det funket kjempefint for meg.

TS kan gå å kjøpe dette på apoteket nå uten resept :)

Anonymkode: 20dc0...32f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, men da er det viktig å følge med på doseringen da de fleste på apoteket har lavere dose enn de reseptbelagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er bare på 1 mg og man må nok ta 2-4 mg for å ha effekt. 1 mg er ingenting, en veldig dyr løsning om man må ta 4 mg for å ha virkning.  Jeg må ta 6 mg for å få effekt. Har reseptbelagt melantonin på 3 mg kapsler 60 stykk.  Koster rundt 200 kr så litt dyrt.  

TS, du er nok for ung for å få B-preparater til å sove på men spør om du kan få 3 mg melantonin. 

Anonymkode: 11021...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått innsovningtabletter fast i flere år. Jeg har pauser innemellom, siden de er vanedannende. Men pga kompleks PTSD så har jeg store søvnproblemer. Dette vet legene jeg har hatt og har, så det er ikke noe problem for meg å få det skrevet ut. Men jeg vet de er ganske obs på dette med vanedannelse. Tror om jeg hadde fått nei av legen, så hadde jeg sett etter en ny en som kunne hjulpet meg. Her samarbeider legen med psykriater på DPS så det er et system rundt det. 

Anonymkode: 12df3...248

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få Vallergan? Jeg fikk dette da jeg var 18. Er egentlig et anti-histamin, men er også effektivt mot søvnforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd alt som er nevnt ovenfor, og det eneste som fungerer en innsovningstabletter:(

Anonymkode: ec85f...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få en diagnose på søvnproblemene dine,så får du reseptbelagt sovemedisin. Selv fikk jeg konstatert insomni og forsinket søvnfasesyndrom. Jeg har gått på zolpidem/stilnoct daglig i flere år nå. Fikk en ny hverdag når jeg endelig fikk sove :) lykke til! 

Anonymkode: ae507...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 35 år, fikk for første gang i mitt liv innsovningstabletter av legen min, nå nylig. Har aldri vært veldig flink på å legge fra meg grubling om kvelden, så jeg har hatt drøssevis av dårlige og korte netter. Spesielt før jobb, før reiser og før spesielle anledninger. Disse innsovningstablettene jeg nå fikk hos legen var kun ei pakke med ti stykk, for å unngå å bli avhengig av dem. Fikk dem fordi jeg ikke klarer å sove noe særlig kvelden før jeg skal på jobb. Men ti stykk hjelper fint lite, dessverre. Jeg vil nok ikke få flere dersom jeg ber om det.

Min løsning var å hamstre inn litt da jeg akkurat var i USA. Eller, "hamstre inn" blir feil å skrive, da jeg kun kjøpte én pakke med innsovningstabletter. I den var det 365 stykker, jeg trengte ikke resept, og til den nette sum av 10 dollar. Tar dem kun når jeg kjenner at hjernen begynner grublingen sin, og sover utrolig godt hele natta. For første gang i mitt liv sover jeg godt natt etter natt, og det betyr mye for hverdagen min. Takket være noe som er veldig lett tilgjengelig i USA, men klin umulig å få tak i i Norge...

Anonymkode: f7c82...a20

Så bra at du fant noe som fungerer for deg ! Hva slags tabletter er dette og er det lov å ta med inn til Norge? 

Anonymkode: 014ca...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få en diagnose på søvnproblemene dine,så får du reseptbelagt sovemedisin. Selv fikk jeg konstatert insomni og forsinket søvnfasesyndrom. Jeg har gått på zolpidem/stilnoct daglig i flere år nå. Fikk en ny hverdag når jeg endelig fikk sove :) lykke til! 

Anonymkode: ae507...43f

Har man virkelig lov til å ta Stilnoct daglig dersom man har insomni og forsinket søvnfasesyndrom? 😮

Anonymkode: 6e526...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man virkelig lov til å ta Stilnoct daglig dersom man har insomni og forsinket søvnfasesyndrom? 😮

Så klart er det lov ja, spørsmålet er om legen synes det er en god idé.

I visse ekstreme tilfeller kan jeg tenke meg at legen vurderer det sånn at søvnproblemene er så store at det er verdt avhenighetsrisikoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lov? Selvfølgelig. Så lenge legen mener det er nødvendig så får man det. 

Anonymkode: 8ac75...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det lov ja, spørsmålet er om legen synes det er en god idé.

I visse ekstreme tilfeller kan jeg tenke meg at legen vurderer det sånn at søvnproblemene er så store at det er verdt avhenighetsrisikoen.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lov? Selvfølgelig. Så lenge legen mener det er nødvendig så får man det. 

Anonymkode: 8ac75...150

Er det forsvarlig av legen da? Jeg sliter med det samme men ser jo selv at å ta Stilnoct hver dag i flere år ikke er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør om Tolvon, de er ikke vanedannende og fungerer utmerket selv med bare 10mg! (På meg da)

Anonymkode: cbd89...67d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...