Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en sviger familie, som har en svigerfamilie(vi møtes derfor i bursdager og diverse) som også venter barn. Hun er 29 uker på vei, og hadde visst begynt med rier og åpning, så hun skulle bare slappe av og håpe han holdt seg inne til ihvertfall fullgåtte 30. Fordi det gjorde så stor forskjell på uke 29 og 30.

jeg følte ikke at jeg kunne spørre om hvorfor, av diverse årsaker. Så da spør jeg her. Hva er det som skjer i uke 30 som setter en så «stor» skillnad..?

Anonymkode: a1a23...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo lengre babyen kan være inne jo bedre. Det skjer ikke noe spesielt i uke 30. Men all tid ekstra babyen kan være der inne å utvikle seg, jo bedre. Det skjer mye med lunger feks

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har en sviger familie, som har en svigerfamilie(vi møtes derfor i bursdager og diverse) som også venter barn. Hun er 29 uker på vei, og hadde visst begynt med rier og åpning, så hun skulle bare slappe av og håpe han holdt seg inne til ihvertfall fullgåtte 30. Fordi det gjorde så stor forskjell på uke 29 og 30.

jeg følte ikke at jeg kunne spørre om hvorfor, av diverse årsaker. Så da spør jeg her. Hva er det som skjer i uke 30 som setter en så «stor» skillnad..?

Anonymkode: a1a23...a0e

Jo lengre jo bedre, hver eneste dag teller!

Anonymkode: aaab9...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to premature. I det første svangerskapet begynte det å krongle seg til fra uke 31-32. Da var hele tiden uke 36 den «magiske milepælen». «Vi håper du kan være gravid til 36». Barnet ble født i uke 34 og alle var sååå fornøyd med at jeg var kommet så langt. I det neste svangerskapet gikk vannet i uke 30 og da var alle SÅ happy med at jeg var i uke 30. Det var SÅ bra. Konklusjonen min var at uansett hvilken uke jeg hadde vært i så var det SÅ mye bedre enn uken før, rett og slett fordi hver dag teller.

Anonymkode: a6b71...0b6

Skrevet (endret)

Som alle svarer så hjelper hver dag inni magen. Babyens lunger er som regel ikke ferdig utviklet (det vil si at baby ikke kan puste på egenhånd) før kanskje uke 33/34. I tillegg så blir baby sterkere hver dag inni magen og legger bedre på seg inni magen enn utenfor. 

Min første ble født i uke 33 og kunne både puste selv om amme (bittelitt). Likevel hadde hun sonde (slange) inn i nesen og ned i magesekken, hvor vi ga henne oppmålt mengde melk slik at hun la på seg som hun skulle.

Min andre ble født i uke 31 og klarte verken puste eller spise på egenhånd. Han måtte derfor være innlagt på nyfødtintensiv frem til han kunne puste selv (det tok 6 uker). 

Det er helt vanlig at baby går ned i vekt rett etter fødsel og en nyfødt, prematur har lite å gå på i utgangspunktet (mine var 1950 og 1450g). Derfor har en lyst at de skal være inne i magen så lenge som mulig.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at jo tidligere de er, jo mer kan være underutviklet og skade baby (eks fordøyelsessystemet klarer ikke håndtere melk, fare for blodpropp, skade på øyne/syn).

Du får bare ønske henne lykke til og håpe at baby får så mange dager/uker som mulig ❤️

Endret av ablaze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...