Gå til innhold

Hva har du handlet inn i tilfelle korona-karantene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja.  Vi  har gått igjennom hva vi har og vil behøve framover. Ønsker å begrense handling så mye som mulig. 

Hos oss er det behovet for melk som fører oss til butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingenting. Man har som regel så mye i fryser og skap at man sulter neppe. Skulle man har behov for noe så bestiller vi bare fra Kolonial.no eller lignende.

Anonymkode: 5be4f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sørget for at jeg har nok av mine faste medisiner + paracet. Har ikke hamstret men kjøpt litt ekstra tørrvarer som kaffe, suppe, ris og knekkebrød.  Har og kjøpt inn ekstra mat til husdyrene mine som har lang holdbarhet. Jeg kan rasjonere men det kan ikke de. Men skulle det bli absolutt krise så finner man alltid ut av det. Alt jeg har vil jeg få brukt uansett karantene eller ei. 

Anonymkode: ce1a2...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte smått å hamstre for en måneds tid siden, i tilfelle "shit went down". Gikk da i noen kilo ris, litt pasta, hermetikkbokser (bønner, linser, kikerter og tomater), bakevarer og gjær, og kjøtt til å fryse ned. Nå er noe av maten blitt fortært, så er på tide å fylle opp skapene igjen. Venter bare på lønn og stipend som kommer fredag - ikke lett å være student i disse dager, nei 😅

Handlelisten nå blir vel å bestå i hygiene- og sanitærprodukter, MASSE dopapir samt uthenting av ny årsresept for p-piller. Føler sistnevnte kan være lurt å ha noen ekstra brett av, i tilfelle importen stopper opp. Så vidt jeg vet foregår ikke produksjon av p-piller her i Norge, så alltid greit å sikre seg der. Tenker også å kjøpe meg noe kosttilskudd, eventuelt multivitamin, da all boksmaten sikkert ikke dekker daglig anbefalt dose med vitaminer. Og nesten viktigst av alt: SNUS. Får ta meg en harrytur over grensen og fylle opp med noen tårn. Når jeg først er i Sverige, kan det hende jeg tar med meg noen billige kartonger med vin. Må tross alt kose seg i disse nedgangstider.

Noen vil sikkert kalle meg hysterisk, men jeg tar ingen sjanser i disse dager, spesielt ikke med tanke på utviklingen i Italia og den eksponentielle veksten av smittetilfeller. Føler meg også spesielt utsatt da jeg holder til i hovedstaden og ukentlig tar t-banen i rushtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdagert matlageret på Bakevarer, pasta, pålegg med lang holdbarhet, knekkebrød og havregryn, samt alt vi trenger av hygieneprodukter. Skal klare oss fint en stund om vi havner i karantene

Anonymkode: f0dc5...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hermetikk, kjøtt i fryser, poteter, ekstra smertestillende og ellers frossne bær til å koke syltetøy.

Anonymkode: ec842...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med unntak av mat og faste medisiner, skal jeg lett greie meg i 6 måneder uten å handle basisvarer. Handler alltid inn på tilbud, har derfor alt utenom mat og medisner for mange måneder om gangen.

Anonymkode: d5d26...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du gått til innkjøp av dersom det blir karantene? 
Jeg vurderer å handle litt, men ikke overdrive. Hente ut litt ekstra medisiner, en ekstra pakke Paracet. Handle inn litt tørrvarer, knekkebrød, toalettpapir, håndsåper, sjampo/balsam. 
Dette er jo noe som er greit å ha liggende uansett. 

Anonymkode: a7518...aa3

Kun en ekstra runde på medisinene vi trenger.

Alt annet har jeg 3 mmd forråd av (om vi ikke kan spise fersk frukt,/bær så har vi frosne og hermetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nuith skrev:

Såpe, dopapir, ved og sånt har vi alltid et godt lager av. Samt en fryser stappfull av kjøtt og fisk. Men vurderer å ta en "månedshandel" istedenfor ukeshandel neste gang vi skal på butikken. Bytte ut endel av ferskvarene vi bruker med noe med litt lengre holdbarhet - juice og saft istedenfor melk, hermetisk frukt, fryste grønnsaker, halvstekte brød, etc.  Egg, ost og smør holder seg jo i månedsvis uansett.

Er greit å ha melk i fryseren det kan brukes til matlaging

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke handlet noe ekstra, men vi får begge lønn på fredag så da kommer vi til å handle inn ekstra bleier og babymat. Har en del mat i fryseren og pasta/ris fra før, men vurderer å fylle opp kjøleskapet med mat som kan holde en stund eller litt Toroposer (ikke det sunneste man kan spise men det tar lite plass). Vi reiser til Sverige en gang i måneden så plukker nok med oss en del ting derfra. 

Anonymkode: 15ec5...0e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke krise helt ennå. At folk hamstrer er egentlig bare positivt. Hvis man ikke allerede har et kriselager, som staten har anbefalt i mange år.

DSB | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Anonymkode: 20976...072

Å ordne seg kriselager for de som ikke har er ikke det jeg anser som hamstring. 

Anonymkode: fd28f...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kina er diktatur og brukte tvang, de sveiset igjen dørene til de som ikke overholdt karantenen. Vi i Norge er dumsnille og kommer ikke til å få like kontroll om ikke myndighetene blir strenger og tydeligere. 

Anonymkode: 30324...149

Da velger jeg den norske måten, og risiko for smitte, hvilken som helst dag. 

i Kina har de funnet livløse barn innesperret med døde omsorgspersoner. Hotell med coronasmittede kollapset og drepte mange da myndighetene puttet for mange inn på samme hotell. Det tas lite hensyn til om individer sulter, ikke får nødvendige medisiner, eller går helt i kjelleren økonomisk. Det eneste som betyr noe er å vise verden at man får kontroll på smitten. 

Anonymkode: 1b28e...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, 334 skrev:

Det kan fort skje at butikkene går tomme og ikke får forsyninger på flere uker. Og skjer det først, så vil det bli fullstendig krise for jævlig mange folk.

Jeg forstår at det iallefall nå er slik at butikker ikke får bestille uvanlig store mengder av enkelte matvarer nettopp for å unngå at lagre tømmes fort og varer skjevfordeles i landet. Blir det matmangel får jeg fiske da, har båt, utstyr og hytter  på ei øde øy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting egentlig. Har alltid masse vann lagret, for det holder seg i evigheter.
Får vel se om det går an å få kjøpt et brød eller to i morgen. Har bare et halvt igjen ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag handlet jeg inn til middag, og dopapir, for det trengte vi. Kommer ikke til å hamstre, butikkene sier de har mer enn nok varer.

Anonymkode: 67810...fce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2020 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Hva har du gått til innkjøp av dersom det blir karantene? 
Jeg vurderer å handle litt, men ikke overdrive. Hente ut litt ekstra medisiner, en ekstra pakke Paracet. Handle inn litt tørrvarer, knekkebrød, toalettpapir, håndsåper, sjampo/balsam. 
Dette er jo noe som er greit å ha liggende uansett. 

Anonymkode: a7518...aa3

Har kjøpt ekstra dopapir, tørrvarer, knekkebrød, dusjsåpe, shampoo, kattemat, ekstra brød, ekstra pålegg, ekstra frysevarer og ekstra kattesand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ibux, paracet, halspastiller, papirlommetørkler, såpe, litt ekstra av det jeg og familien bruker av faste medisiner og noe godteri og snacks. Vi har tørrmat i skapene og mat i fryseren fra før, så vi klarer oss nok en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hamstret. Har noen pakker knekkebrød, mel nok til et par-tre måneder, ost, tubeost, salami, litt hermetikk som bønner, hakket tomat og kokosmelk, litt suppe poser og egg. Dopapir er der vel også tre fire pakker av, tannkrem, såpe og sånt har vi nok for flere måneder av. Fryseren er full av fisk, så vi skal nok klare oss fint. Paracet har jeg også nok av for en stund, uten at jeg har hamstret eller i det hele tatt kjøpt en eneste pakke nå. 

Har ingen som kan handle for oss om jeg blir syk eller må i karantene. Og her er ikke noe sånt som utkjøring, verken kolonial eller fra lokalbutikken. 

Anonymkode: ca002...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. 

Men eg har alltid litt ekstra å gå på, har alltid mjøl, gjær, tørrvarer og ekstra pålegg, shampo og såpe etc. Og mykje mat i frysaren. Blir kanskje ei muligheit til å ete opp litt😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...