Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg og samboer er begge 25 år har hus, bil, hund og jobb, så alt ligger jo på stell til at vi kan begynne med det siste som mangler, barn.

Men, i min nåværende jobb hvor jeg har fast kontrakt på 80% trives jeg ikke spesielt lengre. Jobber i butikk og synes det begynner og bli både kjedelig og dårlig betalt. I tillegg er det mye styr fra ledelsen med dårlig system, og sjefer som henger ut ansatte på kjedens private gruppe, altså generelt dårlig miljø og jeg har mistet gnisten for yrket.

vurderer derfor og søke jobb hos en fabrikk like ved, jeg ønsker meg en hverdag med tøffere arbeidsoppgaver, bedre miljø, og å faktisk føle at jeg får betalt for jobben jeg gjør. Der kan jeg fint tjene 25.000-30.000 utbetalt i motsetning til nå med snaue 17.000-18.000 i måneden.

problemet er at på fabrikken har de bare 3måneders kontrakter, fram til ansatte har jobbet der i 3 år. Da har de krav på fast stilling. Hva skjer da om jeg blir gravid mens jeg jobber på fabrikken? Da har jeg vell ingen jobb å gå til etter mamma perm, med mindre jeg er heldig og de vill ansette meg på nytt 🤔

noen som har vert i samme problemstilling? Evt jobbet på slike fabrikker og blitt gravid for så og få/ikke få jobb etterpå? 

Takk for alle svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha blitt gravid i nåværende stilling :)

Anonymkode: fc12d...558

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere planlegger å bli gravide nå uansett, så slipper du jo unna jobben i et helt år snart.

Hadde blitt gravid i nærværende jobb. Å bli gravid på fabrikke hørtes ikke helt bra ut.

Anonymkode: 4def3...f98

Skrevet

Hm.. ja blir nokk kanskje lurest og ta det i nåværende, men så er det jo disse pengene også da, blir jeg gravid i nåværende kommer ting bare til og gå opp akkurat. Evt i fabrikk jobb kan vi jo leve ganske godt. 🤔

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, annettepii skrev:

Hm.. ja blir nokk kanskje lurest og ta det i nåværende, men så er det jo disse pengene også da, blir jeg gravid i nåværende kommer ting bare til og gå opp akkurat. Evt i fabrikk jobb kan vi jo leve ganske godt. 🤔

Du vil jo ikke leve godt om du ikke får forlenget kontrakten. Og om du blir gravid er det stor sjanse for at de ikke vil ha deg med videre. Det er en grunn til at de kun tilbyr 3mnd kontrakt og ikke fast jobb med en gang. Jeg hadde aldri tatt sjansen. I så fall må du vente i 3 år med å bli gravid, til du faktisk er garantert fast stilling. 

Hvorfor ser du det ikke om etter andre muligheter? Du kan bli gravid i nåværende stilling, gå ut i permisjon, og søke nye stillinger i permisjonstiden. Se om det er mulig for deg å få 100% stilling der du er nå, så har du litt mer å gå på. 

Anonymkode: 4ae71...2ac

Skrevet

Ja, vurderer og evt jobbe der i 3 år, få fast og så bli gravid, men har virkerlig ikke lyst til og vente så lenge, hadde planlagt og bli ferdig med og føde unger til jeg er 30 😩

ser etter andre jobber også men bor på et lite sted så er ikke mye og velge mellom, har heller ikke mulighet til og få 100% i stillingen jeg har nå da det ikke er plass til det siden vi må være minst 3 ansatte her og de må ha en viss stilling de også. + jeg vill så fort bort fra nåværende jobb som mulig siden det er så dårlig miljø og det begynner og ta på og ikke trives på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, annettepii skrev:

Ja, vurderer og evt jobbe der i 3 år, få fast og så bli gravid, men har virkerlig ikke lyst til og vente så lenge, hadde planlagt og bli ferdig med og føde unger til jeg er 30 😩

ser etter andre jobber også men bor på et lite sted så er ikke mye og velge mellom, har heller ikke mulighet til og få 100% i stillingen jeg har nå da det ikke er plass til det siden vi må være minst 3 ansatte her og de må ha en viss stilling de også. + jeg vill så fort bort fra nåværende jobb som mulig siden det er så dårlig miljø og det begynner og ta på og ikke trives på jobb.

Er det ikke mulig å ta opp med leder at arbeidsmiljøet ikke oppleves ok? 

AnonymBruker
Skrevet

Og, forresten, har du mulighet til å ta utdanning som kan gjøre det lettere for deg å få jobb? Det finnes utdanning over nett og samlingsbaset utdanning. Utvid leteområdet for jobb om du har mulighet for å pendle litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Alltid risikabelt å bli gravid i vikariat. Og hvis arbeidsgiver har en så elendig policy som å la alle nyansatte gå i tremånedersvikariater i tre år før de gir dem fast stilling, er det all grunn til å være mistenksom. 

Anonymkode: 30845...5d0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alltid risikabelt å bli gravid i vikariat. Og hvis arbeidsgiver har en så elendig policy som å la alle nyansatte gå i tremånedersvikariater i tre år før de gir dem fast stilling, er det all grunn til å være mistenksom. 

Anonymkode: 30845...5d0

Helt enig her - dette høres suspekt ut. Midlertidige ansettelser er ikke egentlig lov, med mindre det er kortere engasjement, vikariater (for noen andre som "eier" stillingen"), eller sesongbasert. Jeg ville nok heller forsøkt å finne en annen jobb som passer bedre enn der du mistrives, men å jobbe et sted som utnytter smutthull i arbeidsmiljøloven på den måten har jeg lite til overs for. 

Kan for øvrig anbefale å få barn i studietiden, om du skulle være fristet til å ta videre utdannelse. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig å ta opp med leder at arbeidsmiljøet ikke oppleves ok? 

Har prøvd og ta opp noen ting med han, men «han har jo drevet med dette i alle år» og er ikke typen til og ta til seg kritikk 😒 selv om vi er flere ansatte som er missfornøyd...

vi er jo den nye avdelingen, og det pleier og være litt oppstartsvansker i en ny avdeling, men vi har vert her i 1,5 år nå og ingen av vi ansatte trives med hvordan ting styres eller sjefen gennerelt

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og, forresten, har du mulighet til å ta utdanning som kan gjøre det lettere for deg å få jobb? Det finnes utdanning over nett og samlingsbaset utdanning. Utvid leteområdet for jobb om du har mulighet for å pendle litt. 

Har begynt og sett litt på utdanning. Men vet ikke hva jeg da evt skulle tad, kunne tengt meg alt fra kontorjobb til fysiske harde jobber. Og har ikke funnet så mye nettbasert utdannelse innen de yrkene jeg har sett etter. Samtidig har jeg jo bare vert i butikk og vet fortsatt ikke egentlig hva jeg «vill bli» er redd for og bare velge et yrke, ta nettbasert utdanning i det, få meg jobb i det yrket også vet jeg jo ikke hvordan det er og jobbe som det og angrer etterpå når jeg finner ut at det overhode ikke er for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...