Gå til innhold

Tror jeg har stiklinger. Kan disse plantes om?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en plante i 1,5 år nå. Vet ikke navnet. Vet bare at den trives best ved å stå i vindu, men ikke vindu med direkte sollys. Da jeg kjøpte den fikk jeg også beskjed om at planten tåler å glemmes litt. Det har også skjedd noen ganger. Vanner den ca 1 gang i uken. Men nå i det siste begynte planten å plutselig vokse seg større (etter jeg flyttet den til et sted det virker som den trives bedre). Ser nå at det er en slags liten grop ned mot røttene midt i potten. Jorden er som regel alltid litt fukt i. Det har også to steder vokst "ny plante" (flere stilker og blader som om det er en ny plante på planten). Kan disse plantes om som stiklinger? I så fall, hvordan gjør jeg det? Jeg tror også potten er for liten nå fordi det er så mye røtter og planten er større så den krever mer plass. 

Anonymkode: 2b738...509

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Sett de i vann et par uker, se om det kommer nye røtter, så setter du de i en ny, liten potte med jord i.

Er bare å prøve :)  

Hvis du planter i større potte, vil den også vokse mye fortere, hvis det er målet. Du har ikke et bilde da? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Sett de i vann et par uker, se om det kommer nye røtter, så setter du de i en ny, liten potte med jord i.

Er bare å prøve :)  

Hvis du planter i større potte, vil den også vokse mye fortere, hvis det er målet. Du har ikke et bilde da? 

Akkurat nå sitter jeg på jobb. Men hvor skal man dele opp planten? Og hvordan skjærer man? Kniv eller saks? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå sitter jeg på jobb. Men hvor skal man dele opp planten? Og hvordan skjærer man? Kniv eller saks? 

Står masse på nett hvis du googler :)  Jeg har googlet litt for deg og kopierer her:

Slik tar du dine egne stiklinger

Du kan også ta stiklinger fra dine egne favorittplanter! Alt du trenger for å komme i gang er en «morplante», en saks, en potte med jord eller et glass vann.

• Velg en sunn og frodig plante som utgangspunkt. Bruk en skarp saks til å klippe av en stilk. Stilken bør ha to eller flere bladpar, og rekke langt på undersiden av det nederste bladet.
  • Sett stiklingen i vann eller jord. En liten vannflaske med tynn hals gir god støtte for den skjøre stiklingen. Skal du sette den i jord, må den være porøs og gjerne ispedd litt sand. Såjord med ekstra sand er helt ideelt.
  • Sett stiklingen i et lyst, fuktig og varmt miljø.

Det varierer hvor lang tid det tar for stiklingen å lage røtter. Noen klarer det på en par uker, andre kan bruke flere måneder. For å korte ned ventetiden kan du ta stiklinger fra stauder og sommerblomster med myk stengel. La stiklingene være i fred til du ser nye skudd. Da har de «fått fotfeste», og du kan potte dem om til mer næringsrik jord.

Skrevet

Det avhenger helt av hvilken plante det er. 

Send bilde når du kommer hjem du :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...