Gå til innhold

Sminker dere dere til legetime eller viser hvor syk dere er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om dere steller litt og sminker dere når dere skal til legen for å se presentable ut, eller viser dere hvor syk dere er og går som en dass slik du går hjemme? Hvis du er i kjempe dårlig form viser du det akuratt sånn det er og eller anstrenger du deg for å smile og være mer oppegående og imøtekommende?

Nevn gjerne i svaret ditt om du er kronisk syk eller ikke.

Anonymkode: fcb04...50e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kronisk psykisk sykdom. Liker å stelle meg og se fresh ut til de aller fleste timer, både hos fastlege og i psykiatrien, for jeg føler at jeg blir sett på en annen måte, enn om jeg hadde vært uflidd og slaskete. Blir møtt med respekt som et menneske, istedenfor som en pasient, føler jeg. Ser enkelte, spesielt psykisk syke menn som går i joggebukse og alt for store bandt-skjorter feks, med fett hår og flisete skjegg osv, og de identifiserer jeg meg absolutt ikke med, og føler det er nok fordommer mot psykisk sykdom om en ikke skal se ut som et utskudd i tillegg. 
Når det er sagt så har jeg gått til legen og bedt om sykemelding der jeg virkelig ikke har orket å ta meg sammen, annet enn at jeg har tatt en dusj før timen.. Da ser jeg nok sliten ut, og det er også greit når man faktisk er veldig syk. 

Anonymkode: 803b6...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved kronisk sykdom eller psykiske ting (hos psykolog altså) har jeg faktisk vært veldig nøye med sminke og klær.

Når jeg dropper det har det væt fordi jeg fysisk ikke klarer, og da er jeg så dårlig at jeg må ha følge til lege. 

Jeg har hatt litt typiske kvinnesykdommer oppigjennom, og har lært meg noen formuleringer og hvordan man bør se ut i «håp» om å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: d3c65...67b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på. Er jeg veldig dårlig og ikke allerede har sminket meg den dagen, så sminker jeg meg ikke for å gå til legen liksom. Men hvis jeg skal til legen for en planlagt time så sminker meg jeg gjerne - skal jo gjerne på jobb før eller etter. Tror ikke legen behandler meg noe annerledes. Legen vet jo hva som er problemene mine, så jeg trenger ikke «se ekstra syk ut» for å bli tatt på alvor ☺️

Anonymkode: a0b5b...28e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke på sminke for å gå ut døra, og det gjør ikke at man ser presentabel ut

Anonymkode: 237fe...928

• Liker 4
Skrevet

Det kommer veldig an på hvorfor jeg er der og almenntilstanden min. Er kronisk syk, så skal være dårlig for å ikke legge på litt sminke for å føle meg hakket bedre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ja. Kroniske smerter her, og er ikke alltid jeg har energi til sminke uansett. Kommer an på dagen. Men er opptatt av å være ærlig med legen, og ikke pynte på sannheten eller klistre på et smil om jeg ikke egentlig klarer det.

Anonymkode: a6f7b...cd8

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Steller meg, men sminker meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei,  ved sykdom gjør jeg ikke det. Fordi da er jeg får så syk at jeg ikke orker det.  De som ser ut sminkedukker på legesenteret klarer jeg ikke å se for at de er så syke som de skal ha det til. 

Anonymkode: c7b06...6af

• Liker 2
Skrevet

Psykolog: ja

Fastlege ved plager: ja

Lege ved sykdom: nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  ved sykdom gjør jeg ikke det. Fordi da er jeg får så syk at jeg ikke orker det.  De som ser ut sminkedukker på legesenteret klarer jeg ikke å se for at de er så syke som de skal ha det til. 

Man er jo ikke nødvendigvis syk hos legen da. Kan ikke huske sist jeg var hos lege fordi jeg var akutt syk.

Anonymkode: b62f0...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at folk er på legesenteret for tusen ulike grunner, ikke sant? Og at det ikke bare et sted for de som egentlig er sengeliggende?   

Jeg tar ikke av meg sminken for å stikke innom legekontoret og å ta en blodprøve - sånn for å sette det på spissen. Noen må ha jevnlig oppfølging av lege på grunn av kronisk sykdom, men mange er da i jobb, har familie og lever et liv likevel. Det er ikke sånn at bare fordi du har behov for legetime så er du ute av stand til å gre håret eller ha på litt mascara. Da har man et veldig snevert bilde på hva som er «sykdom». 

Synes det er mer spesielt at man sitter på venteværelset og dømmer andre ut fra om man selv mener at de som er der behøver å gå til legen eller ikke. Eller hvor syke de egentlig er. Kanskje du skal overlate den vurderingen til helsepersonellet.

Anonymkode: a0b5b...28e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri sminke hos legen da jeg som regel alltid klarer å felle noen tårer. Vil ikke ha mascara klint utover. Er diagnostisert med depressiv lidelse. Møter alltid opp nydusjet og med rene klær. 

Anonymkode: d200a...8e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig med så mange tilbakemeldinger!

Jeg er selv sånn at selvom jeg har måttet holde sengen i fem dager eller har så vondt i kroppen at jeg har lyst til å hyle, så slenger jeg på meg sminke, en grei genser, og tar tørrsjampo i håret så jeg ser nydusjet ut. Kjenner veldig igjen det som første kommentar i tråden skriver om at man kan føle man blir sett på litt anderledes både av forbipasserende og lege om man er slaskete, at man kanskje fort blir dømt som giddaløs eller noe. Men på den andre siden opprettet jeg tråden fordi jeg også er redd for å bli dømt som friskere enn jeg er når jeg steller meg, og at legen ikke tar meg like alvorlig som hvis jeg hadde kommet uten sminke og sett syk ut.

Vi med usynlige sykdommer står i et dilemma her føler jeg, og jeg opplever jo at mange tror at jeg er mye friskere enn hva jeg er, fordi jeg smiler og er imøtekommende og ser litt oppegående ut når jeg først har avtaler utenfor hjemmet.

Anonymkode: fcb04...50e

• Liker 2
Skrevet

Er jeg syk så går jeg til lege. Er jeg ikke syk drar jeg ikke til lege.. hva har sminke å gjøre med det sånn egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en av de alvorlige kroniske sykdommene, og har derfor oppfølging i både gode og dårlige perioder. I perioder har jeg tatt blodprøver en gang i uken for å observere eventuelle bivirkninger av medisiner. I dårlige perioder er der null overskudd til sminke, og jeg klarer ikke tettsittende klær. Men når formen kommer seg er noe av det beste å orke å sminke seg igjen. Jeg er av dem som elsker det når noen sier at "du ser jo ikke syk ut". Jeg ønsker ikke empati. De nærmeste kjenner meg godt nok til å forstå, for resten av verden vil jeg heller blende inn og være "normal". Eller i det minste få leke normal litt, før jeg drar hjem og kollapser. 

Så meg kan du se på legekontoret og tenke at ikke kan være så syk. Men jeg tviler på at du hadde byttet med meg om du hadde hatt mulighet. 

Anonymkode: 0edcb...a55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stiller opp nydusjet og rene klær, for meg er det gjerne krevende nok i perioder. 

Anonymkode: c9083...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk med flere diagnoser, så er jo jevnlig på sykehus og hos fastlegen. Jeg kan ikke bruke sminke, grunnet hudsykdom. Men jeg er nydusjet og kler meg pent. Liker å være presentabel.

Er vel en eneste gang jeg så ut som en dass, men da hadde jeg bihulebetennelse og lungebetennelse, og første antibiotika kuren virket ikke, så jeg var så dårlig at jeg klarte omtrent ikke å stå på bena. Da gikk jeg i joggebukse og håret i en dott, var ikke nydusjet. 

Anonymkode: 958f3...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er til legen for sykdom typ streptokokker, feber, influensa lignende ting ("akutte" ting) har jeg sjeldent energi til å stelle meg noe. Skal jeg til planlagte timer som gjelder den kroniske sykdommen min eller andre ting som smerter i ledd feks pleier jeg å ordne meg. 

Anonymkode: 17b99...0d6

• Liker 1
Gjest Vegansucks
Skrevet

Sminker meg ikke for legetime nei, skal jo bare hjem etter timen og bli bra igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...