Gå til innhold

Bekjente som deler andres psykiske problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer ganske mye på dette av to grunner:

Syns man skal respektere andres privatliv. Og tenker også at når de deler så personlig om andre felles bekjente så må de vel dele personlige ting jeg sier til henne om mitt liv med andre også?

Noen ganger syns jeg det er vanskelig å skille mellom sladder og vanlig bonding. For eksempel om noen spør "Har du hørt noe om Maria og hvordan det går med henne? Ja hun var jo på psykiatrisk og begynte å ruse seg og var visst helt ute.", så kan det kanskje komme av å bare konversere vanlig selvom det er private ting som blir delt. Men når noen sier "Herregud har du hørt det Sonja gjorde, hun er klikka helt og jeg prøver å snakke med henne men hun er blitt helt schizofren og bæsjet i oppgangen sin og kutter seg hele tiden, kjæresten hennes er voldelig og hun hadde det jo ikke lett i oppveksten heller når moren var narkoman" så blir jeg veldig satt ut og bekymret. Bekymret for om det er sånn det er vanlig å snakke om andre? Så private ting?! Burde jeg ikke kunne stole på at om jeg forteller noen bekjente/venninner i en fortrolig sammenheng om at kjæresten min var utro, om at jeg har vært innlagt eller hva som helst at de holder det for seg selv?

Jeg har nettopp prøvd å ta opp igjen kontakten med tidligere venninner men opplever denne type samtaler. Føler da at jeg ikke tør å fortelle noe fra eget liv og blir veldig lukket og dermed en vanskeligere person å være venninne og skravle med... Dette gjelder forsåvidt nye bekjentskaper også.. Jeg er veldig usikker på hvor mye man kan stole på andre?! Er det ikke vanlig å holde ting mellom seg når noen snakker om fortrolige ting? Er sladring og å prate om andre vanlig?

Anonymkode: 07517...e93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller det som skjer er at jeg der og da også deler mye personlig siden de sier så mye personlig om andre. Også blir jeg veldig redd og usikker etterpå og tenker at det ikke var så lurt.. Og da trekker jeg meg unna vennskapet for å unngå å si noe om mitt eget liv gjen og unngå sladder om meg selv.

Anonymkode: 07517...e93

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe man vil holde hemmelig, så forteller man det ikke til noen. Straks man sier det til én person, så er det ute av din kontroll.

Anonymkode: 1d999...3c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette reagerer jeg også på og jeg synes det er en uting hvordan det mer og mer er akseptert å dele andre menneskers private opplysninger. 

Anonymkode: 7da4d...609

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Gjest Alkoholist
Skrevet

Jeg lar det gå inn det ene øret og ut av det andre hvis noen begynner å slarve. 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2020 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Er det noe man vil holde hemmelig, så forteller man det ikke til noen. Straks man sier det til én person, så er det ute av din kontroll.

Anonymkode: 1d999...3c3

Man bør det, når andre ikke evner å holde kjeft ja. Bare fordi noen får vite noe, trenger man ikke å si det videre. Spesielt ikke hvis det er noe personlig. Det er bare stygg drittoppførsel.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne skravle-kjerringer orker i alle fall ikke jeg å tilbringe noe tid sammen med...          

Anonymkode: a1613...4df

Helt enig. Ufyselig avskum.

7 minutter siden, Alkoholist skrev:

Jeg lar det gå inn det ene øret og ut av det andre hvis noen begynner å slarve. 

Det er det beste.

Anonymkode: 17108...ec7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...