AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Mannen og jeg har veldig lyst på baby snart. Men noe som bekymrer oss er hvordan vi skal gjøre det med barnehage/barnepass for barnet når vi jobber kveld? Han jobber mest 8-16, men reiser en del i jobben (kontraktsfestet, kan ikke bare slutte med det), og jeg er så uheldig at jeg kun jobber kveld. I kommunen jeg bor i finnes det ikke noen kveldsbarnehager, og jeg syns det virker helt håpløst å skulle finne en løsning på dette. Hvordan gjør dere som feks. bor alene med barn det når dere jobber kveld? Må dere bytte jobb eller jobbe mindre for å rekke å hente kl. 16:30? Hvis jeg skal noen av delene så går jo det kraftig ut over familiens økonomi og levestandard... Jeg vurderer å ta kontakt med familiebarnehager og spørre om noen er interessert i å ha kveldsbarnehage (jobber ofte 13-20), men etter å ha søkt og søkt på nettet føles dette litt usannsynlig... Hvordan løser man det? Må jeg regne med å betale for både barnehageplass og barnevakt som henter barnet og passer det til jeg kommer hjem de gangene mannen er bortreist og jeg jobber sent? Kan jeg få noen type redusert plass i barnehagen og levere dem senere hver dag så jeg får vært sammen med barna mine på formiddagen? Takk til deg som orket å lese og som har tips og erfaringer. Føler meg litt trist og rådløs over å ikke finne noen løsning som passer min jobbsituasjon. Det er da ikke SÅ uvanlig å jobbe kveld, hvorfor har vi ikke barnehager med kveldsplasser...?🙁 Anonymkode: f6529...cd0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Lurt av dere å tenke over dette før du blir gravid iallefall. Dere har ikke noe familie i nærheten? I såfall er det nok lurest at en av dere bytter til å jobbe kun dagtid. Anonymkode: c9778...45a 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Har hatt kollegaer som har hatt fast barnevakt som jobber når de jobber kveld og natt. Anonymkode: e16d3...991
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Nei vi har dessverre ikke familie i umiddelbar nærhet... Mine foreldre bor over en time unna og er ikke pensjonister riktig enda. Jeg skulle fryktelig gjerne byttet til en dagtidsjobb. Men gjør jeg det blir det til noe utenfor min kompetanse, og da må jeg regne med å gå kraftig ned i lønn. Jeg synes jo at folk i mitt yrke også skal kunne få barn, skjønner ikke hvorfor dette skal være så umulig😣 TS Anonymkode: f6529...cd0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Betale barnevakt eller bytte jobb. Anonymkode: b5bea...dc5 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Veldig mange må bytte jobb når de får barn. Barn fungerer dårlig med kveld- og nattjobbing og reiser, da bør man overveie hva som er viktigst tenker jeg. En ting er barnehage, men barnet begynner også på skole og aktiviteter. Og ikke minst vennebesøk. Hilsen en som har valgt jobb med flekstid og hjemmekontor siden mannen jobber turnus. Her hadde det ikke gått rundt om jeg hadde tatt en jobb med mye reising og strenge arbeidstider! Jeg kunne sikkert ha fått høyere lønn en annen plass, men det går rett og slett ikke. Anonymkode: 60e94...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange må bytte jobb når de får barn. Barn fungerer dårlig med kveld- og nattjobbing og reiser, da bør man overveie hva som er viktigst tenker jeg. En ting er barnehage, men barnet begynner også på skole og aktiviteter. Og ikke minst vennebesøk. Hilsen en som har valgt jobb med flekstid og hjemmekontor siden mannen jobber turnus. Her hadde det ikke gått rundt om jeg hadde tatt en jobb med mye reising og strenge arbeidstider! Jeg kunne sikkert ha fått høyere lønn en annen plass, men det går rett og slett ikke. Anonymkode: 60e94...bc4 Hva slags yrke har du som har hjemmekontor og fleksitid? Hvilken utdanning har du? (beklager så mye for avsporing, men jeg er i en fase hvor jeg må få meg en ordentlig jobb med bedre arbeidstider pga barn) Anonymkode: c6359...29b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags yrke har du som har hjemmekontor og fleksitid? Hvilken utdanning har du? (beklager så mye for avsporing, men jeg er i en fase hvor jeg må få meg en ordentlig jobb med bedre arbeidstider pga barn) Anonymkode: c6359...29b Ikke meg du spør, men jeg jobber på kontor i industrien. Mange venner har jobber i offentlige og jobber en del på kveld hjemmefra. Anonymkode: 8a3e7...466
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags yrke har du som har hjemmekontor og fleksitid? Hvilken utdanning har du? (beklager så mye for avsporing, men jeg er i en fase hvor jeg må få meg en ordentlig jobb med bedre arbeidstider pga barn) Anonymkode: c6359...29b Jeg har også fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Kan også forskyve arbeidstiden. Er barnevernspedagog og jobber i bv.tjenesten. Anonymkode: b5bea...dc5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Jeg driver mitt eget firma og har klienter på ettermiddag kveld. Det er virkelig synd at så mange kvinner må droppe egen karriere og god inntekt når de (vi) får barn... I dette landet hvor det oppfordres til å skape egne arbeidsplasser, og hvor vi har egne støtteordninger for å hjelpe frem kvinnelige grundere sliter jeg med å forstå at vi ikke har barnehage som gjør at foreldre og barn kan være sammen på dagtid i stedet for kveldstid. Stusser over at jeg ikke har hørt mer om dette før! TS Anonymkode: f6529...cd0
Gjest Dorey Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg driver mitt eget firma og har klienter på ettermiddag kveld. Det er virkelig synd at så mange kvinner må droppe egen karriere og god inntekt når de (vi) får barn... I dette landet hvor det oppfordres til å skape egne arbeidsplasser, og hvor vi har egne støtteordninger for å hjelpe frem kvinnelige grundere sliter jeg med å forstå at vi ikke har barnehage som gjør at foreldre og barn kan være sammen på dagtid i stedet for kveldstid. Stusser over at jeg ikke har hørt mer om dette før! TS Anonymkode: f6529...cd0 Barnehage er jo en ting, der finnes det vel kveldsåpne noen steder. Men hva skal du gjøre når barnet begynner på skolen da? En av dere må åpenbart bytte jobb, og du risikerer dessverre å se barnet lite hvis du fortsetter i denne jobben. Skjønner det er leit å måtte gi opp jobben, men du må evt droppe barn da.
Blue Berry Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Hvis ikke du kan bytte jobb, hvorfor kan ikke mannen din det? 5
tangent Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 Løsningen er jo i utgangspunktet at man er to foreldre der en har vanlig jobb. Hvor ofte er mannen på reise? Det er jo ikke hele tiden, men det dere må gjøre er å skaffe noen barnevakter som kan ta de kveldene det er aktuelt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 Vi så at det ble vanskelig at begge hadde jobb som medførte kveldsarbeid / mye reising, så hos oss var det mannen min som søkte ny jobb, og når han fikk det så begynte vi å prøve å få barn. Jeg har en del pålagt reising i min jobb. Jobber du bare ettermiddag/kveld, så ville jeg prøvd å bytte jobb. med fast ettermiddags og kveldsjobb vil du jo se barnet ditt veldig lite bortsett fra helger og ferier. Jobber du bare noen kveldsvakter, så hadde jeg søkt etter en fast barnevakt som kunne hente barnet i barnehagen og vært hjemme med det til leggetid, de gangene hvor du hadde senvakt og mannen var på reise. Hvis det er ofte nok til at barnet er trygt på barnevakten, men heller ikke altfor ofte, så kan jo det fungere veldig bra. Det aller beste er jo hvis dette er for eksempel en bestemor eller en onkel, men jeg vet også noen som betalte en av assistentene i barnehagen til å løse slike dager. Dette var jo en person som barnet kjente godt Anonymkode: 4b41e...aef 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #15 Skrevet 10. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg driver mitt eget firma og har klienter på ettermiddag kveld. Det er virkelig synd at så mange kvinner må droppe egen karriere og god inntekt når de (vi) får barn... I dette landet hvor det oppfordres til å skape egne arbeidsplasser, og hvor vi har egne støtteordninger for å hjelpe frem kvinnelige grundere sliter jeg med å forstå at vi ikke har barnehage som gjør at foreldre og barn kan være sammen på dagtid i stedet for kveldstid. Stusser over at jeg ikke har hørt mer om dette før! TS Anonymkode: f6529...cd0 Det er vel ikke noe forskjell om du er mann eller kvinne der? Her har vi sammen gjort så vi begge har karriere fremsteg med 2 små. Vi må bare begge være fleksible. Anonymkode: 8a3e7...466
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #16 Skrevet 10. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Kan også forskyve arbeidstiden. Er barnevernspedagog og jobber i bv.tjenesten. Anonymkode: b5bea...dc5 Har kjempelyst til å jobbe i barnevernet, dessverre har jeg utrolig dårlige karakterer og vi har i bunn og grunn ikke råd til at jeg skal ta opp fag og stå uten inntekt i de åra😭 blir vel butikkjobb eller telefonsalg. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du spør, men jeg jobber på kontor i industrien. Mange venner har jobber i offentlige og jobber en del på kveld hjemmefra. Anonymkode: 8a3e7...466 Hva slags utdanning krever det? Det høres så behagelig ut med kontorjobb:) (nok engang beklager så mye for avsporingen!) Anonymkode: c6359...29b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #17 Skrevet 10. mars 2020 Jeg sluttet å jobbe til yngste begynte på skolen. Etter det har de vært noen timer alene, eller familie har hjulpet. Anonymkode: 5a351...9cc
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #18 Skrevet 10. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg driver mitt eget firma og har klienter på ettermiddag kveld. Det er virkelig synd at så mange kvinner må droppe egen karriere og god inntekt når de (vi) får barn... I dette landet hvor det oppfordres til å skape egne arbeidsplasser, og hvor vi har egne støtteordninger for å hjelpe frem kvinnelige grundere sliter jeg med å forstå at vi ikke har barnehage som gjør at foreldre og barn kan være sammen på dagtid i stedet for kveldstid. Stusser over at jeg ikke har hørt mer om dette før! TS Anonymkode: f6529...cd0 Det er fordi barnehage primært IKKE er barnepass, men en pedagogisk institusjon 🙄 Anonymkode: f56bb...9e0 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #19 Skrevet 10. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet å jobbe til yngste begynte på skolen. Etter det har de vært noen timer alene, eller familie har hjulpet. Anonymkode: 5a351...9cc ❤️ Det er så flott når man får det til slik! Anonymkode: c6359...29b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #20 Skrevet 10. mars 2020 Selv om dere får barnevakt nå, så må dere nok ta sikte på dagtidjobbing på lang sikt. Når barnet begynner på skole, så er det på dagtid. Lekser og aktiviteter og familietid vil da skje på ettermiddag/kveld. Omskolering kan være en løsning? Livet forandrer seg når man får barn. Karriere kommer som nr 2 for begge foreldrene forhåpentligvis. I noen forhold kan én av foreldrene bygge karriere mens den andre går i kvinnefellen. Men ikke begge to. Anonymkode: de4c6...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå