Gå til innhold

Jenter og pubertert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er 11 år og har fått mye hår nedentil. Hvor ofte bør hun dusje? Flere jenter i den alderen som må bli mast på for å dusje? Noen som ikke klarer og vaske håret sitt skikkelig selv? Feil av meg å si jeg vil gjøre det?
Tips til ansiktvask/rens når begynnende kviser? 

Vanlig mensen kommer fort etter begynnende hårvekst? 

Anonymkode: 21773...154

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasket i hvert fall alt helst selv lenge før hårvekst der nede. Ja, vil si det er feil å si du vil vaske henne fortsatt. Mensen er sikkert like rundt hjørnet, og hun trenger ikke ansiktskrem før hun faktisk får uren hud/akne 

Anonymkode: 0284e...489

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer renslig med hår enn uten fordi vagina er selvrensende og hår gir mer luft siden klærne ikke kommer så tett på, men et par ganger i uka eller etter hver trening kan være bra å dusje. 

Jeg måtte også mase noen ganger etter trening, men ikke så mye. Du trenger nok ikke å hjelpe med hårvask. Om hun ikke får skylt ut såpe eller balsam eller ikke får hele håret vått er dette ting hun vil finne ut av selv i løpet av noen måneder. Om du skal vaske det må det i det minste være fullt påkledd for ikke å være invaderende, men det er sannsynligvis mye sunnere for selvfølelsen hennes om hun får gjøre det selv, selv om det ikke blir perfekt hver gang. 

Kviser krever ikke ansiktsvask. Men det er også viktig å ikke bruke såpe, for det fører til økt fettproduksjon og flere kviser. Bare vann ikke for ofte og ikke rett før man skal ut, og at huden får ordne mest mulig opp selv er det beste, men om hun insisterer på mye sminke og sminkefjerner og mye forskjellige remedier, kan det bli nødvendig med noe mer.

Anonymkode: 2b7ac...ec8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1. hun bør dusje helt vanlig, men helst ikke stråla rett på og faktisk ikke anbefalt med såpe der nede heller. (selv om stort sett alle gjør nettopp dette)
2. Nei må ikke mase... Bare forklar at man kan lukte svett selv om man selv ikke lukter det og at det er viktig å dusje mer enn 1 gang i uka.
3. Aldri vært noe problem med hårvasken med en 10 åring.
4. Ja, det er feil av deg å si at du bør vaske håret hennes. Jenter på den alderen ønsker helst ikke nærvær av foreldre i dusjen når hormonene raser.
5. Vanlig vann pleier å fungere da ikke alle får kviser. Be henne om å ikke plukke på kvisene, men hvis uhellet er ute så ta på en liten tert med kokosolje. Da slipper hun en rød infisert kvise da kokos er litt antibakteriell. I tillegg vil hvitt brød og sukker utløse kviser, så det går an å redusere inntaket. Ungen blir mest sannsynlig som en av foreldrene sine hva ang kviser.
6. Mensen kommer en stund etter håra, kan gå 1-2 år også.

7. Er du en mann?

Anonymkode: fa751...0e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt at fedre ser døtre på 11 år nakne? Hvis du er mann da, ser du spør om mensen kommer etter hårvekst. Om du er kvinne vet du jo dette, eller har du glemt det om du er i 40-åra? 

Anonymkode: 36e28...b20

• Liker 3
Skrevet

Jentene her slet litt med hårvasken i starten selv, fordi håret er så tjukt og langt. Men i god tid før hårvekst osv begynte de å gjøre det selv, også sjekket jeg bare etterpå. Da fikk de tips om hva de måtte gjøre mens de holdt på, og så trakk jeg meg ut etter noen ganger. 

Nå går tida så fort, så jeg husker ikke alder, rundt 10....

Det har alltid vært mye trening her, så alltid dusj etter den, men hver 2. til 3. dag tenker jeg, avhengig av vask ellers, hvor fort håret ser utvasket ut osv. 

Når det kommer kviser kan jeg anbefale Aco Spotless-serien fra apoteket. 14-åringen min har brukt produktene i flere år og liker dem godt. Det beste for hu mor er at de ikke koster flesk heller 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min tiåring er veldig streng på at jeg ikke får bli med inn og hjelpe med hårvasken. Men jeg ser at det alltid er fett hår enkelte steder som hun ikke kommer til. Maser og maser om at hun må huske å gni inn sjampo overalt, men det hjelper ikke alltid...

Og ja, hun hater å dusje, sier hun, så det er en kamp jeg må ta med henne flere ganger i uken...

Anonymkode: e853e...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi er 11 år og har fått mye hår nedentil. Hvor ofte bør hun dusje? Flere jenter i den alderen som må bli mast på for å dusje? Noen som ikke klarer og vaske håret sitt skikkelig selv? Feil av meg å si jeg vil gjøre det?

Hun bør jo dusje så ofte som nødvendig, men det avhenger jo også av om hun svetter mye, får fett hår, vasker seg ellers osv. Min 11-åring må mases på, men hun har eksem som forverres rett etter dusjing, så det er en del styr med kremer, spesialoljer osv, så jeg skjønner det godt. Hun vasker seg med klut under armene på oppfordring, har begynt med deodorant og jeg sier hun må vaske seg nedentil også (for å slippe dusj), og føttene, men det følger jeg ikke opp, hun må styre det litt selv. Hun får overhodet ikke fett hår (ennå), så hårvasken går greit ca en gang i uka, og pent hår vil hun gjerne ha, så det er argumentet jeg bruker når jeg må sende henne i dusjen. Min dusjer to ganger i uka, hårvask én, det er i minste laget, men så lenge hun vasker seg ellers går det greit (og er det beste for huden). 
Du bør  minne på skikkelig sjamponering og skylling, men å vaske håret (og dusje) bør en 11-åring gjøre selv. 

Anonymkode: e0c11...1f8

• Liker 1
Skrevet

11 åringen her i hus både dusjer og vasker hår selv, og har gjort det i noen år allerede. Hun hadde vel fått sjokk om jeg plutselig skulle inn i dusjen å vaske håret hennes.

Hun dusjer gjennomsnittlig 5 ganger i uka, men dette pga mye trening. Trenger heldigvis ikke mase på henne, men må minne henne på deodorant. Vask ansikt med vann, helt unødvendig å begynne med noen hudprodukter nå. 

Her må 11 åringen din bare prøve og feile til det sitter, du kan ikke følge henne med inn i dusjen til hun er tenåring, men mase på henne kan du. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke vaske en 11 åring. Fortell henne at hvis hun får utflod i håret må hun vaske det. Rens til ansikt kan gjøre kviser verre så det beste er å la det være og la det gå over av seg selv 

Anonymkode: 30eb6...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt da, men det er jo mye av det samme. Han er snart 12, og har begynt å svette mye. Han dusjer hver dag og bruker deodorant. Ikke noe problem å få ham til å gjøre det, han merker det vel selv at det lukter. Dersom jenta di lukter svette, bør hun dusje hver dag. Skjønner ikke at det kan være noe å spørre om en gang? Virker som om mange unger vasker seg veldig sjelden.

Det er ikke noen regel for når håra kommer og når mensen kommer. Jeg fikk hår under armer og i skrittet da jeg var 11, men var nesten 14 da jeg fikk mensen, så det trenger ikke være rett rundt hjørnet.

Anonymkode: 323b9...2c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ofte ikke selve hårvasken.Men at de begynner i puberten og håret blir fett igjen med engang.En del har veldig fett hår.Selv samme dag som vask.. Hun er stor nok til å dusje selv..Du skal ikke hjelpe henne.Men du kan si hun må vaske håret skikkelig.Ellers ser det fett ut og hun må dusje igjen. 

Clearasil eller kremer på apoteket uten noe parabener osv er sikkert bra. Deo er bra. 

Anonymkode: c845a...b79

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Vaske håret hennes nedentil? Altså, nei!

Anonymkode: e9f20...11f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener jo håret på hodet da så klart! 

Anonymkode: ab214...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å gjøre seg så dum???

Anonymkode: 89aee...e59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt gøy må vi vel få lov til å ha😁

Anonymkode: 2b7ac...ec8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener jo håret på hodet da så klart! 

Anonymkode: ab214...536

«Hun»? Er det ikke en gubbe som spør da, en far altså? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde også at TS var mann. 

Anonymkode: dc886...0d5

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

spiller det noen rolle?

Anonymkode: d91c5...c97

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan være forvirrende. TS snakker om pubertet og hårvekst, og i neste åndedrag om h*n skal hjelpe datteren å vaske håret. Forstår det jo selvsagt ut fra hva som er vanlig som at TS mener hodehåret, men hva har det med resten av posten om pubertet å gjøre. H*n har vel vasket hodehåret hennes i alle år tidligere, så hvorfor er det plutselig et tema når hun får hår på tissen?

Igjen, skjønner hva TS mener, men veldig rart og usammenhengende skrevet. 

Anonymkode: 89687...72a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...