Gå til innhold

Andre som skal ut å reise i påsken? Tenker på coronaviruset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, LeneXCII skrev:

Går det egentlig så dårlig?

Hvis en antar at det dør ca 10000 av vanlig influensa i Italia hvert år, er jo ikke tallene like skremmende... 

Kjør på. Men tenker du får det ganske jævlig om du tar livet av foreldrene og besteforeldrene dine. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har man jo strengt tatt ikke noen 100% garanti for. Også når det gjelder vareleveranser/eksport er det mennesker involvert i transaksjonene, alt fra sjåfører, piloter, bakkepersonell på flyplasser, tollere, politi, ekspeditører etc

Anonymkode: 5b44c...859

Det er forskjell på nødvendig og unødvendig reise. Og å sammenligne varetransport der det meste er en til en kontakt med feriereise (fly,tog, buss etc) gjør slik jeg lurer på hvor mye du har reist i ditt liv.

Anonymkode: 452dd...d64

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, LeneXCII skrev:

Går det egentlig så dårlig?

Hvis en antar at det dør ca 10000 av vanlig influensa i Italia hvert år, er jo ikke tallene like skremmende... 

Jeg skjønner litt hva du mener, men alle «unødvendige» dødsfall er jo nettopp det - unødvendige. Vi plikter da å prøve å redde så mange vi kan...

Når jeg hadde influensa tidligere i vinter besøkte jeg jo ikke min skrøpelige bestemor på 85 før jeg var helt sikker på at jeg var frisk igjen. Holdt meg også unna arbeidsplassen min mens jeg var syk og prøvde generelt å holde meg unna folk. Vasket hender, hostet i albuen - ja, gjorde alt jeg kunne for å ikke smitte folk. Selv om influensa som regel er ufarlig for de fleste av oss - kan jo noen bli alvorlig syke av det.  Eldre, kronisk syke osv. 

Synes det er en selvfølge at vi prøver å begrense smitte og beskytte de med dårligst helse - enten det er influensa eller noe annet. Når det er en pandemi der potensielt mange trenger helsehjelp samtidig, vil ikke jeg belaste systemet unødvendig bare fordi jeg MÅ reise på ferie, MÅ besøke syke folk eller MÅ bryte karantenen. Det er jo mulig at så mange vil bli syke at vi «går tom» for helsepersonell for eksempel. Det vil være kjempealvorlig! Derfor synes jeg vi alle må prøve å hjelpe til med å begrense smitten...

Anonymkode: 5ee57...62c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på. Men tenker du får det ganske jævlig om du tar livet av foreldrene og besteforeldrene dine. 

Anonymkode: 452dd...d64

Her forutsetter du at:

- hun reiser

- hun blir smittet PÅ REISEN (i motsetning til feks de overfylte t-banene som går i morgenrushet, fulle av mennesker på vei til jobb og skole)

- hun blåser i at hun er småsyk/syk/influensasyk og smitter gladelig familien videre, i stedet for å unngå kontakt

- foreldre og besteforeldre er blant de 5% (som altså i følge forskere kommer til å bli kraftig nedjustert når de får dannet seg et bedre bilde av den totale utbredelsen av viruset. I dag regnes det ut på bakgrunn av pasientene som er kjente smittebærere eller i kontakt med helsevesenet, så tallet er kunstig høyt) som blir så dårlige at de stryker med.

Jeg ville ikke akkurat ligget våken om natta av redsel. På den annen side ville jeg ikke med viten og vilje bestilt tur nå, men jeg avventer som sagt med å bestille vår tur til det nærmer seg avreise, for å se gva situasjonen er da og om det har gått ut offisielle råd.

Anonymkode: ed728...d8b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nei, jeg bestiller ingen ferie nå frem til jeg ser hvordan dette utvikler seg de neste ukene.

Ikke vil jeg risikere karantene i utlandet, ei heller være i smittepoolen på en flyplass eller på et fly. 

Endret av Hatsumomo
  • Liker 3
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
On 3/9/2020 at 9:08 PM, AnonymBruker said:

Vi skal til Paris i påsken. Noen andre som skal ut å reise? Hva tenker dere om å reise nå når dette viruset herjer? 

Vi kommer til å reise uansett. Unntaket er om UD går ut og sier at de råder folk til å IKKE reise til Paris. 

Anonymkode: 573b1...c58

Vi skal også til Paris i påsken. Sier akkurat som deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser det an.

Jeg skulle egentlig reist til Frankrike denne uken. Det var en vurderingssituasjon ettersom det ikke er et av de utsatte stedene, i hvert fall ikke regionen jeg skulle til. Jeg hadde greit fått klarsignal på alle måter, men det har vært så mye mas at det uansett har det gleden ut av hele reisen. Tusenvis av kroner er tapt i hotellopphold, men flybillettene er ombooket til påsken. Jeg tar sikte på det, men ser det an. 

Hele mitt kontor har hjemmekontor uansett. Det er ingen smittede på arbeidsplassen men de tar bare ekstra forholdsregler, og tillater seg det ettersom de fleste av oss har arbeid vi greit kan gjøre hjemmefra. Så om jeg drar i påsken er jeg sannsynligvis i "karantene" når jeg kommer hjem uansett. 

Anonymkode: b816f...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal fly til Oslo, funderer å bli her hjemme.

Anonymkode: 187e8...6c6

AnonymBruker
Skrevet
På 9.3.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Ser ingen grunn til å ikke reise mellom land som har ca like mye smitte. Ville unngått land som har mye mer som Kina eller Italia akkurat nå. Ville også unngått land der man risikerer å bli satt i karantene ved ankomst eller hjemkomst. Ville fulgt med daglig før avreise på hvilke råd som gis fra myndighetene. 

Anonymkode: 19c08...95f

Det er tryggere i Kina enn Norge nå. 

Anonymkode: 7b551...ad6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Vi skal også til Paris i påsken. Sier akkurat som deg. 

Har ikke du drevet og vært dramatisk opptatt av at du kanskje var smittet av korona pga lungebetennelse din og nå driter du i sunt bondevett og skal dra til Paris i påsken og utsette deg og mange kronisk syke i landet her for mer smitte? 

Snakk om å bare være opptatt av deg selv. Du fikk det ikke så nå skal du helst leve livet mest mulig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, dere som mener man burde unngå å reise: hvor tror dere varene i butikkene kommer fra? Det er utallige trailere og skip som krysser norske grenser hver eneste dag. Så lenge handel, business og det offentlige går som normalt, vil også befolkningen måtte leve tilnærmet normalt. 

Grunnen til at vi andre forholder oss til FHI er ikke at vi mener de aldri kan ta feil, men at det til syvende og sist ikke nytter med enkeltpersonshandlinger. Det er statlig organisert karantene som funker, ala Italia. Så før det eventuelt skjer, kan man ikke omvelte hele tilværelsen. Det gir ikke mening for en enslig nordmann å droppe en helgetur til Køben når resten av landet går som normalt og grensene er åpne for all slags handel og trafikk. Det må være alle eller ingen for at det skal ha betydelig effekt.

Anonymkode: 287f3...918

Og siden mange tenker som deg så funker det i alle fall ikke. Men om 50% tenker som meg og tar personlig ansvar for å forebygge smitte så fungerer det. Hver enkelt kan bidra. Og et land som Norge som ikke tar i bruk totalitære middel slik som Kina så vil vi være avhengig av at folk selv tar ansvar og er solidariske. Det har FHI selv sagt. Grunnen til at de ikke kommer med krav og påbud er at de ikke vil bryte menneskerettene. Men de mener jo selvsagt at alle skal gjøre sitt. 

• Liker 2
Skrevet

Skal ikke reise noe som helst sted. Jeg blir hjemme. Tar ikke sjansen på å reise noe sted nå, men holder på å skrive bachelor så for meg gjør det ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva m London ? Og Spania ? 

Anonymkode: 57bb0...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere bør forberede dere på en hjemmepåske. Det er 392 smittede i Norge nå og vi ligger på 4. plass i verden justert for folketall. Om ikke dere stoppes av norske myndigheter så kommer andre land til å kreve at nordmenn som reiser til dem sitter i 14 dagers karantene først.

Anonymkode: 3e29c...6bf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er å reise til Gøteborg et problem? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4a2ec...d97

Skrevet (endret)
På 9.3.2020 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Det er kun litt over 100000 mennesker som er smittet verdenen over. Vi er flere milliarder mennesker på jorden. Jeg tror det går bra. 

100.000 mennesker på svært kort tid. Om det fortsetter slik så vil over 1 million være smittet, om ikke mer, verden over innen året er omme.

Endret av Gorilla
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2020 at 9:24 PM, AnonymBruker said:

Det er kun litt over 100000 mennesker som er smittet verdenen over. Vi er flere milliarder mennesker på jorden. Jeg tror det går bra. 

11 plusser... Her var det mange som ikke forstår hva eksponentiell vekst kan resultere i. Om 2-4 uker vil dere kanskje ha lært noe nytt.

Anonymkode: 3e29c...6bf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper landegrensene blir stengt jeg! Det hadde jo vært det lureste og smarteste!

Jeg hadde tenkt å finne meg en billigtur i april, men det er utelukket nå! Det får bli hjemmepåske!

Anonymkode: eac46...47c

• Liker 5
Skrevet

Jeg håper også at alle landegrensene blir stengt og at alle som har vært i utlandet til nå bli testet. 

• Liker 2
Skrevet

Ser helst at folk ikke reiser innenlands engang jeg. Hvertfall i påsken når alle by-folka skal til hytta si på fjells i småbefolkede steder som der jeg selv bor.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2020 at 9:24 PM, AnonymBruker said:

Som er påvist smittet. Og tror du har ikke leste statistikken om hvor fort den vokser.

Etter folk reiser på ferie blir enda mere folk smittet og smitter folk som reiser tilbake overalt. Og det da vokser enda raskere.

Anonymkode: 0f8db...c5d

• Liker 3
  • Opprett ny...