Gå til innhold

Far som ikke betaler barnebidrag hver mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barna fullt, bortsett fra annenhver helg.

barnefar skal betale 5000 i mnd. Det har nav fastsatt.

jeg har ikke fått noenting på 3 mnd. Han sier at i januar gikk han i minus, så da hadde han ikke mulighet til å betale noe. 
han drive å ser på det nå, hvor mye jeg skal få i februar og mars. Han sier at det kommer an på inntekten de 2 mnd. Han tjener litt forskjellig fra mnd. Til mnd.  Jeg har sagt at jeg kommer til å søke om innkrevning via nav. Det godtar han ikke.

er jeg urimelig som ønsker en fast sum, en fast dato hver mnd. ?

Anonymkode: f2c6d...fd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk om innkreving via nav, far kan nekte til han er gul og blå, men det spiller ingen rolle. Betaler han ikke da trekker de direkte fra lønnen hans. 

Anonymkode: 555b1...b7a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dere har en avtale og han sløser pengene på noe annet, ta kontakt med nav og be om hjelp. Selvfølgelig skal du ha pengene. 

Anonymkode: ae210...6ec

• Liker 7
Gjest Vegansucks
Skrevet

Innkreving er visst svaret

AnonymBruker
Skrevet

Søk om innkreving via nav. 
Jeg gjorde det fordi bf aldri betalte. Han betaler sjelden nå også så får som regel forskuddet også kommer resten når han gidder å betale. 

Anonymkode: 1fb36...101

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han skal se på.... nei vettu hva!  Det er jo ikke slik at du ‘kan se på’ om ungene skal få mat eller klær en måned.. eller strøm i huset for den saks skyld! 

Nav! Med en gang, så får du med denne måneden også! Søk om å få tilbakedatert og vis til kontoutskrifter. 

Anonymkode: d5dd0...14d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barna fullt, bortsett fra annenhver helg.

barnefar skal betale 5000 i mnd. Det har nav fastsatt.

jeg har ikke fått noenting på 3 mnd. Han sier at i januar gikk han i minus, så da hadde han ikke mulighet til å betale noe. 
han drive å ser på det nå, hvor mye jeg skal få i februar og mars. Han sier at det kommer an på inntekten de 2 mnd. Han tjener litt forskjellig fra mnd. Til mnd.  Jeg har sagt at jeg kommer til å søke om innkrevning via nav. Det godtar han ikke.

er jeg urimelig som ønsker en fast sum, en fast dato hver mnd. ?

Anonymkode: f2c6d...fd8

Søk om innkreving via nav. Gjorde det selv da bf er på samme måte. 

Anonymkode: 2791a...688

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det er irrelevant hvor mye du har i overskudd hver mnd, du må bare fikse din del og hans del? Jeg hadde fått NAV til å kreve inn. Ingen grunn til å ikke gjøre det.

Anonymkode: c4934...8fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Få nav til å kreve inn. Så søker du om bidragsforskudd. Betaler ikke far da så bygger han seg opp gjeld og de trekker han i lønn. Forskuddet kommer på kontoen din hvis han ikke betaler. 

Jeg måtte bare gjøre det for far plutselig sa at han ikke hadde penger osv. Han ble sur da jeg krevde bidraget via nav. Men man er faktisk forpliktet til å forsørge barna sine. Om man liker det eller ei. Da bør han se over økonomien sin og kutte ut luksus en periode. 

Anonymkode: c925e...707

Skrevet

Jeg spør meg oftere og oftere hvordan disse mennene kommer i posisjon til å bli fedre. Hvor er vurderingsevnen til de som får barn med de? Jeg vet om noen som er slik (ikke venner men noen jeg gikk i klasse med), og kan ikke si at jeg er overrasket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med engang faren til datteren min ille betalte bidrag da tok jeg det via nav. Ellers ville det skjedd flere ganger. Han kjeftet først, men gikk fort over. Mye bedre at nav ordner det for dere.

Anonymkode: 736d7...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Føl på hva du tjener på det. Jeg vet at hvis min x fortalte meg at han gikk i minus så er det reelt, og jeg vet selv at det ikke koster 5000kr i mnd å fø på barna, så jeg hadde ikke gått i minus selv.
På den negative siden kan han vel sende inn papirer på at han ikke tjener så mye (de siste 3 mnd) og få redusert barnebidraget?
Vet om flere som har vært økonomisk smarte, som har klart å få til minimum utbetaling, for så å endelig få 50% samvær med barna slik de ønsket i første omgang.

Anonymkode: 17bba...8d6

• Liker 1
Skrevet

Han kan bli så sur som han bare vil, men han kan faktisk ikke nekte deg å ta barnebidraget via nav. Det vil koste en engangssum for deg og for han å få nav til å regne ut og kreve inn bidrag, men den summen er det verdt å betale. Du kan også søke nav om bidragsforskudd, da vil du få utbetalt et minstebidrag hvis far ikke betaler. 

Når jeg skriver at det er verdt å ta bidraget via nav så mener jeg ikke nødvendigvis at det er økonomisk verdt det, men at det er verdt det pga det på sikt er det beste hvis det er mye konflikt mellom foreldrene. Går bidraget via nav så er det en ting mindre å krangle om; da er det nav som har fastsatt summen, det er nav som krever inn, og det er nav som regulerer bidraget i takt med at barnet blir eldre (bidraget øker i takt med at barnet blir eldre) Den som betaler bidrag mister også muligheten for økonomisk kontroll av den som mottar bidrag i situasjoner der bidraget bevisst blir holdt tilbake for å straffe og manipulere bidragsmottaker 

Så; i situasjoner der det ikke er fred, fordragelighet og et godt samarbeid mellom foreldrene så er det smart å ta bidraget via nav for å holde konflikter nede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du er ikke urimelig, han er. Gå for innkreving via nav og faste tvangstrekk du. En vanlig far ville syns det hadde vært like greit for da slapp han å anstrenge seg for det, kun en far som vil snike seg unna å betale vegrer seg for tvangstrekk.

Anonymkode: cf364...1a9

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Brunello skrev:

Jeg spør meg oftere og oftere hvordan disse mennene kommer i posisjon til å bli fedre. Hvor er vurderingsevnen til de som får barn med de? Jeg vet om noen som er slik (ikke venner men noen jeg gikk i klasse med), og kan ikke si at jeg er overrasket. 

Man kan bli overrasket over hvem som blir sånn etter et brudd. Jeg var gift i 12 år. Hadde ikke i min villeste fantasi forestilt seg at han ikke ønsket kontakt eller ikke betalte bidrag til barna etter bruddet. Men sånn ble det altså. De har ikke sett eller hørt fra han på mange år. Trodde jeg kjente den mannen, men det gjorde jeg tydeligvis ikke.

NAV innkreving gjør også en elendig jobb med de som går inn for å lure seg unna. Men søk hi, du får i hvert fall bidragsforskudd som er litt bedre enn ingenting.

Anonymkode: 4e41c...89e

AnonymBruker
Skrevet

Far til ungen min ble drit sur da jeg krevde bidraget via nav. Han ønsket å slippe bidraget ved at jeg signerte på en kontrakt og han skulle slippe alt ansvar. Så enkelt er nok ikke det, har man satt et barn til verden så har man forsørgerplikt. Da får far se over sine egne utgifter og kutte ut unødvendige ting. Feks dyre telefon abonnement, byturer, take away, hobbyer, streaming etc. Rart hvor mye man bruker på tull ila en mnd. 
Far til barnet ble sint og sa jeg tjente bedre enn han så da mente han at jeg klarte meg selv. Han skulle ikke bidra i min husholdning mente han. Nå er ikke bidraget på mer enn 2300kr. Uansett om man tjener bedre enn andre parten så har han forsørger plikt. Dette blir regnet ut av nav. Da blir din og eksen sin inntekt medregnet når bidraget blir vurdert. 
Søk også om bidragsforskudd så er du sikret et beløp hver mnd om han ikke betaler. Han bygger seg opp gjeld, da kan nav utføre lønnstrekk om noen mnd. 

lykke til ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Brunello skrev:

Nå er ikke alle menn likedan under samholdet. Mange nekter å betale ut av bitterhet. 

Nå visste jeg at far til sønnen min var sløv økonomisk og korthuset raste sammen da vi gikk fra hverandre 😆😅 derfor jeg søkte bidrag via nav. Vi har ikke sammen lenge og graviditeten var ikke planlagt. Men jeg er en ansvarsfull voksen og tok en voksen avgjørelse. Gjør det beste jeg kan for sønnen min selv om faren er en unnasluntrer. 

AnonymBruker
Skrevet

Å krangle med han om bidraget hver måned vil bare føre til økt konflikt mellom dere! Han har forsørgelsesplikt. Nå får han krangle med nav i stedet for deg om han har nok penger til barnet etter å ha brukt x kr på andre ting.

Anonymkode: d8f7f...4fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...