AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Barnefar flyttet ut for over 2 måneder siden, men har enda ikke fått byttet adresse. Han har prøvd flere ganger, men får opp feilmelding. Jeg har prøvd å si flere ganger at jeg kan hjelpe men han sier bare «en annen gang». Så gjorde han det for en ukes tid siden hjemme hos meg, uten at han fikk opp feilmelding. Men har nå fått avslag på den..? han har flyttet hjem til foreldrene sine. Jeg får jo avslag på alle stønader som enslig forsørger, så det haster jo litt at han får dette til. Noen som vet hva han gjør galt eller hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 865fa...260
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Høres veldig merkelig ut at han fikk avslag på flyttingen? Har dere spurt skatteetaten hvorfor de avslo? Anonymkode: 02b5c...070
paulinemor Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Mannen min hadde samme problemet. Siden han og eksen har barn sammen måtte han ha dokumentasjon på at de hadde gått fra hverandre før han fikk melde flytting. Tror de brukte samværsavtalen som som dokumentasjon 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Det må muligens sendes inn meklingsattest eller erklæring om samlivsbrudd. Han må også svare NEI på spørsmålet om han jevnlig skal besøke det tidligere felles hjemmet (der får man avslag hvis man skriver at man skal besøke oftere enn hver tredje måned, enda det i spørsmålet ikke er presisert om det menes dagsbesøk, hente barn eller overnattingsbesøk). Anonymkode: 84e54...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: han har flyttet hjem til foreldrene sine. Jeg får jo avslag på alle stønader som enslig forsørger, så det haster jo litt at han får dette til. Noen som vet hva han gjør galt eller hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 865fa...260 Du skal ikke få avslag pga dette. Det er de såkalte faktiske forhold som skal legges til grunn. Klag og referer de til denne (i tillegg vil en evt samværsavtale eller skriftlig bekreftelse fra han være bra): https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00 § 15-4 Tredje ledd – «Enslig» mor eller far Foreldrene bor sammen .... I 1984 avsa Trygderetten en prinsippkjennelse (satt med 7 medlemmer) om samliv – ankesak 1007/83. De gav her anvisning på en vid fortolkning av dagjeldende forskrift § 1 andre ledd bokstav a. Denne bestemmelsen svarer til lovens § 1-5 fjerde ledd første og andre punktum. Trygderetten uttalte at stønadsretten skal falle bort dersom den ene av foreldrene oppholder seg like mye i den annens bolig som i annen bolig. Det forhold at den ene av foreldrene sammenlagt oppholder seg minst like mye i den andre av foreldrenes bolig som i annen bolig, var således alene nok til å anse partene for å bo i samme hus og leve sammen i henhold til dagjeldende § 1 andre ledd bokstav a. Det legges til grunn at det samme må gjelde i forhold til § 1-5. Den tiden vedkommende ikke har tilknytning til noen bolig på grunn av arbeid mv., regnes ikke med ved vurdering av botilknytningen. Årsaken til at partene har tilknytning til samme bolig, er uten betydning, likeledes om det er et forhold mellom dem. Det er den faktiske botilknytningen som er avgjørende. Fjerde ledd, første punktum – «Varig har klart mer av den daglige omsorgen» Generelt [Helt omarbeidet 1/19] For å ha aleneomsorg etter § 15-4 fjerde ledd første punktum må forsørgeren ha varig klart mer av den daglige omsorgen enn den andre forelderen. Dersom barnet ikke har noe samvær med den andre av foreldrene, er vilkåret om aleneomsorg uten videre oppfylt. Har foreldrene avtalt delt bosted etter barneloven § 36, regnes barnet for å bo fast hos begge og ingen av foreldrene fyller vilkåret om aleneomsorg, se omtale nedenfor. Det er i tilfeller hvor barnet bor fast hos den som søker stønad (forsørgeren) og har samvær med den andre av foreldrene, at NAV må vurdere om forsørgeren har varig klart mer av den daglige omsorgen. Det er den faktiske og daglige omsorgen som er utgangspunktet for vurderingen. Selv om vilkåret er rettet mot den som søker stønad, vil vurderingen av om vilkåret er oppfylt ofte dreie seg om hvor mye samvær den andre forelderen har. Anonymkode: 86dcb...c51
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Han må legge ved erklæring fra foreldrene sine at han bor med de eller en leiekontrakt/kjøpskontrakt på ny plass. Slet med det samme her. Det står når man skal melde flytting fra egne barn. Dette sa skatteetaten til meg også. Her nektet far å melde flytting. Jeg dro selv til folkeregisteret å meldte ifra at han ikke bodde på adressen. La ved kopi av dette dokumentet til nav samt erklæring fra huseier at han ikke bodde der mer. La også ved til nav ny leiekontrakt med huseier. Jeg fikk innvilget alle stønader som aleneforsørger. Anonymkode: ef305...37f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 Jeg hadde det samme (eller i hvertfall et lignende) problem i månedsvis etter at jeg og eksen gikk fra hverandre. Jeg flyttet ut fra felles bolig, han skulle fortsette å bo der, og jeg skulle altså skifte adresse. Det fikk jeg avslag på, siden separasjonen ikke hadde gått gjennom enda. Så kom avslaget på separasjon, siden jeg ikke var registrert på ny og egen adresse. Så jeg meldte på nytt fra om flytting, og fikk enda en gang papirene i retur med samme begrunnelse. Og deretter kom det avslag på separasjonen osv. I nesten et år fortsatte denne runddansen. Jeg søkte, jeg meldte fra, jeg skrev brev, skrev mailer, ringte, dokumenterte og sendte inn kopier av alt mellom himmel og jord og fikk uttalelser fra eksen, fra ny huseier, etterhvert fra ny samboer og ingenting nyttet. Jeg tryglet, ba og gråt og prøvde ALT for å finne ut hva problemet virkelig var. Først når eksen bestemte seg for å flytte og melde adresse til et annet sted i landet, gikk separasjonen gjennom, og deretter adresseendringa. Hele situasjonen var noe av det mest absurde jeg har vært borti og jeg aner fortsatt ikke hva som gikk feil 😳 Anonymkode: 1a970...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde det samme (eller i hvertfall et lignende) problem i månedsvis etter at jeg og eksen gikk fra hverandre. Jeg flyttet ut fra felles bolig, han skulle fortsette å bo der, og jeg skulle altså skifte adresse. Det fikk jeg avslag på, siden separasjonen ikke hadde gått gjennom enda. Så kom avslaget på separasjon, siden jeg ikke var registrert på ny og egen adresse. Så jeg meldte på nytt fra om flytting, og fikk enda en gang papirene i retur med samme begrunnelse. Og deretter kom det avslag på separasjonen osv. I nesten et år fortsatte denne runddansen. Jeg søkte, jeg meldte fra, jeg skrev brev, skrev mailer, ringte, dokumenterte og sendte inn kopier av alt mellom himmel og jord og fikk uttalelser fra eksen, fra ny huseier, etterhvert fra ny samboer og ingenting nyttet. Jeg tryglet, ba og gråt og prøvde ALT for å finne ut hva problemet virkelig var. Først når eksen bestemte seg for å flytte og melde adresse til et annet sted i landet, gikk separasjonen gjennom, og deretter adresseendringa. Hele situasjonen var noe av det mest absurde jeg har vært borti og jeg aner fortsatt ikke hva som gikk feil 😳 Anonymkode: 1a970...5f8 oi, det var litt av en historie.... Anonymkode: f5646...bfb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Han fikk vel en begrunnelse på avslaget? Enten er han mindre begavet, eller så har han vondt i lysten. Kanskje mammaen hans kan hjelpe han? Anonymkode: b55be...c34
Missbehave Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Jeg hadde også problemer med at jeg fikk avslag for to år siden da jeg flyttet. Husker ikke hvorfor, tror kanskje det var at jeg måtte legge ved husleiekontrakt og/eller samværsavtale.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Jeg måtte legge ved meklingsattest for å kunne flytte. Anonymkode: 0df9d...19d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Han fikk vel en begrunnelse på avslaget? Enten er han mindre begavet, eller så har han vondt i lysten. Kanskje mammaen hans kan hjelpe han? Anonymkode: b55be...c34 Øhh, med flere svar av samme art her i tråden så klarer du å prestere å kalle folk mindre begavet? Så snilt av deg.. Tenker heller det må være deg som er av den sorten om du synes det er så moro snakke drit om folk som møter et tungvindt system -men en gang mobber, alltid mobber kanskje? Anonymkode: f5646...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øhh, med flere svar av samme art her i tråden så klarer du å prestere å kalle folk mindre begavet? Så snilt av deg.. Tenker heller det må være deg som er av den sorten om du synes det er så moro snakke drit om folk som møter et tungvindt system -men en gang mobber, alltid mobber kanskje? Anonymkode: f5646...bfb Så de andre i tråden her som har fått avslag fikk ingen begrunnelse, altså? Og de bestemte seg da for å bare slå seg til ro med det slik som eksen til TS? Ja da legger jeg meg langflat og beklager! Anonymkode: b55be...c34
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så de andre i tråden her som har fått avslag fikk ingen begrunnelse, altså? Og de bestemte seg da for å bare slå seg til ro med det slik som eksen til TS? Ja da legger jeg meg langflat og beklager! Anonymkode: b55be...c34 Det står jo absolutt ingenting om at eksen til TS har slått seg til ro med saken, bare at han i første omgang sa han ikke ville ha hjelp, men så var han hjemme hos TS likevel for en ukes tid siden der det gjorde søknaden sammen og da fikk han avslag. Det står ei heller ikke noe om begrunnelse, det er godt mulig den kommer, det tar gjerne litt tid om dette skal innom saksbehandler. Det er i hvertfall ikke noen grunn til å kalle eksen til TS mindre begavet, enda. Men fint du forsøker deg på en slags beklagelse, selv om den kom med sarkasme Anonymkode: f5646...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #15 Skrevet 10. mars 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo absolutt ingenting om at eksen til TS har slått seg til ro med saken, bare at han i første omgang sa han ikke ville ha hjelp, men så var han hjemme hos TS likevel for en ukes tid siden der det gjorde søknaden sammen og da fikk han avslag. Det står ei heller ikke noe om begrunnelse, det er godt mulig den kommer, det tar gjerne litt tid om dette skal innom saksbehandler. Det er i hvertfall ikke noen grunn til å kalle eksen til TS mindre begavet, enda. Men fint du forsøker deg på en slags beklagelse, selv om den kom med sarkasme Anonymkode: f5646...bfb Hadde han greid å lese begrunnelsen, så hadde han og TS visst hva de måtte gjøre, og TS hadde sluppet å spørre kvinneguiden. Anonymkode: b55be...c34
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #16 Skrevet 10. mars 2020 Tillegg: begrunnelse kommer selvsagt sammen med avslag. De sier ikke nei først, og finner ut hvorfor senere. Anonymkode: b55be...c34
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #17 Skrevet 10. mars 2020 Her har du forklaringen Anonymkode: ef305...37f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå