AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Seriøst spørsmål! Synes det går igjen hos så mange, særlig småbarnsforeldre, at man bruker så mye tid på alt dette tøyet som må brettes. Men må man det, da? Hva er verdien i det? Har selv vokst opp med en mor som lager pene tellekanter, det er for all del ryddig og fint, men har aldri giddi å bruke tid på det sjøl. Har nå en baby og innrømmer at jeg en kort stund tenkte at jeg vel burde begynne å brette og være skikkelig også nå. Tok vel en uke. Far har heller ikke noe brette-gen. Nå stapper vi bare alt inn i kommoden som det er. Er vi på bærtur? Anonymkode: 2d998...956 3
Gjest Albbas Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Babytøy gidder ikke jeg heller å brette, men det blir jo langt mer krøllete hvis det ikke brettes, og tar mer plass og er mer uoversiktlig. Hvis du har masse plass og ikke bryr deg om krøllete klær er det jo bare å fortsette sånn.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Aner ikke, jeg gidder ikke brette... Anonymkode: d4053...44a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Det er to grunner til å brette. Den ene er at det er plassbesparende, og den andre er at det begrenser krøller. Har du nok av plass og synes det er greit at klærne først retter seg etter at du har hatt dem på en liten stund, dropp gjerne brettingen. Anonymkode: c0be5...b0a 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Selvsagt må ikke barneklær brettes. Det rasjonelle er at hvert barn har 1 ukes antrekk (altså 5 av hver type klesplagg, noe flere truser). Til et barn under 10 lever da alle klærne fint i en liten komode helt uten bretting eller organisering av noe slag. Det er like selvsgat ikke rasjonelt at en familie handler mat hver dag. Maten bør handles på nett og leveres på døren en gang i uka. Og så bør en sette av 2-3 timer en eneskåte kveld til å lage 7 middager som en ellers i uka varmer (eller sender med barna kald på aktiviteter). Det er heller ikke fornuftig at barn har mer enn 3-5 leker. Mer enn det og de vil ikke ebåvne leke fordi mengden stresser dem. Så behovet for at småbarnsforeldre rydder er også helt fiktivt. En kan anta at vi likevel gjør desse tingene delvis fordi det e status å være «opptatt» og «hektisk» delvis fordi vi uten vår konstante stress-situasjon ville måtte interagere med barna våre. Og det er det få foreldre som gjør. De bruker mye tid på å sysselsette dem, ja. Men ikke på å interagere med dem som var de likeverdige mennesker. For det er litt skummelt. Anonymkode: a3e89...f75 2
Sago Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Jeg bretter ikke barnetøy, men det må uansett tas ned fra tørkestativet og puttes i riktig skuff. Det tar tid det også.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 Jeg hater å brette klær, men jeg bretter da det er mer oversiktlig også sparer det jo plass. Skal sies det fort blir kaos i skuffer likevel når ungene graver Anonymkode: 91994...62f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 Av alt jeg bruker tid på er ikke bretting av tøy det som utgjør et problem i hverdagen. Om man lar klesvasken hope seg opp og man må brette fem-seks vasker på en gang, så skjønner jeg det litt. Men å brette hver vask når den har tørka og få den på plass er jo fort gjort. Det gjør at vi har det oversiktlig i alles skap og kommoder. Easypeasy for ungene å hente frem tøy selv uten å måtte grave seg gjennom masse klær. Anonymkode: 80414...906 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 Jeg bretter ja. Det er ikke det morsomste jeg vet, men jeg gjør det mens jeg ser på tv så da er det greit. Fordelen med bretting er at jeg i løpet av uka sparer utrolig mye tid og irritasjon på å IKKE måtte lete etter tøy vi trenger! I tillegg er det veldig plassbesparende og oversiktlig. Før brukte jeg utrolig mye tid bare på å lete og rote gjennom skuffer etter klær, nå tar det 30 sekunder å hente dagens klær til 2 unger. Åpne skuffene, ser umiddelbart hva de skal ha og plukker det med meg. Samme gjelder min egen garderobe. Til og med mannen har skjønt poenget, så nå bretter han egne klær helt på eget initiativ. Anonymkode: d1ddd...622 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 Bretter tøyet for å finne fram i eget klesskap. (Er ikke tidsbesparende hvis jeg må bruke mye ekstra tid på å finne klærne mine...) Anonymkode: be21a...a47
Mezzosoprena Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 Du må jo selvfølgelig ikke brette klærne, det bestemmer du faktisk helt selv. Det er ikke det morsomste jeg gjør heller, men passer på å gjøre det ettersom klesvasken er tørr slik at det ikke hoper seg opp. Jeg bretter av tre grunner: bretta klær tar mindre plass, det er lettere å holde oversikt og klærne blir ikke så krøllete.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 I hektiske perioder ,og når formen ikke er helt der,er bretting av klær det første som blir bortproritert her. Angrer like mye hver gang når skuffer og skap flyter over av krøllete ubretta klær... Anonymkode: 886a0...5eb
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 Jeg må brette det. Hun har førti gensere og tjue bukser, samt en haug av kjoler og 50 truser. Det må brettes. Hun er tre år og har alt for mye klær 😂 Anonymkode: f7321...0db
Ulrikke Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 Bretter ene og alene for at det ikke skal se grusomt ut når jeg tar det på meg...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 Bretter selvfølgelig klærne. Jeg er jo et sivilisert menneske! Anonymkode: 50762...335
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 Jeg anser meg selv som ganske laidback på husmorrollen, men å bare stappe klær inn i skap uten å brette dem har jeg faktisk ikke i meg 🙈 Synes ikke det er så voldsomt tidskrevende, egentlig? Anonymkode: 2cae2...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 Jeg stapper det bare inn i klesskapet jeg også, eller jeg ruller klærne først. Klesskapene her i huset er totalt uoversiktlige, men jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å prioritere å gjøre noe med akkurat det. En del kjoler og finere plagg henges på kleshengere i skap da, så de blir ikke så krøllete. Anonymkode: 876d4...cb9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 Alt hos meg henger. Slipper brett, men har sånne semimjuke kleshengere så jeg bare kjører hengeren inn og klasker det opp. DET er lettvint det Anonymkode: 72c9e...9d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå