AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Hei. skal ha forening på fredag, og et par av de som kommer er blitt vegetarianere. Tenkte å lage en gryterett eller kanskje taco med vegetardeig, kjøtterstatning eller lignende. Hvilke kan anbefales, eks oumph? Noen som har forslag til gryteretter eller former som kan serveres? Anonymkode: 8a7e3...684 1
detvardet Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 taco er enkelt å greit. Da kan du kjøpe Halsans Kök som er veldig god og finne i de fleste butikker. Gryterett med Oumph og sopp er også supergodt! Toro Meksikansk gryte med soya farse er enkelt og vegetarisk/vegansk. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. skal ha forening på fredag, og et par av de som kommer er blitt vegetarianere. Tenkte å lage en gryterett eller kanskje taco med vegetardeig, kjøtterstatning eller lignende. Hvilke kan anbefales, eks oumph? Noen som har forslag til gryteretter eller former som kan serveres? Anonymkode: 8a7e3...684 Disse gryteretten er vegetariske og du kan blande din med hälsan/anamma/vegme eller naturli farse,bønner,hälsan kök filebiter,like meat pulled for å nevne noe. Er superpigg å servere med focaccia Anonymkode: f45ad...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Chili sin carne med ris/nachos/brød må da være perfekt. Kan også lages dagen i forveien, dersom tid er en faktor. Anonymkode: 3d986...4a9 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Jeg vil anbefale deg å unngå vegetarerstatninger - en del vegetarianere synes det er ekkelt og mange ikke-vegetarianere kan ikke få uttrykt ofte nok og høylydt nok hvor grusom det er. Men du kjenner gjestene dine best Anonymkode: b82e0...7cf 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil anbefale deg å unngå vegetarerstatninger - en del vegetarianere synes det er ekkelt og mange ikke-vegetarianere kan ikke få uttrykt ofte nok og høylydt nok hvor grusom det er. Men du kjenner gjestene dine best Anonymkode: b82e0...7cf Kjenner ingen veganere som ikke liker halsans kök farse eller Oumph.. hadde selv blitt jævelig glad om noen gikk så langt for å inkludere meg som veganer, det har hendt at jeg bare får servert nøtter på jobbmøter mens de andre får pizza fra pizzabakeren liksom.. om alle skal spise gryte ville jeg blitt veldig glad om jeg også fikk det samme bare i vegansk alternativ, synes det er helt supert! Selvom jeg aldri har vært glad i kjøtt så er disse produktene som nevnt ikke alt for «ekte» at det blir ekkelt, men likevel ekte nok for at det skal gi noe av samme type smak osv. Men hadde det blitt servert disse vegetar «beyond meat» burgerene som etterligner kjøtt så mye at det «blør» blir dog for skummelt og da hadde jeg nok nekta å spise.. Anonymkode: 937f5...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ingen veganere som ikke liker halsans kök farse eller Oumph.. hadde selv blitt jævelig glad om noen gikk så langt for å inkludere meg som veganer, det har hendt at jeg bare får servert nøtter på jobbmøter mens de andre får pizza fra pizzabakeren liksom.. om alle skal spise gryte ville jeg blitt veldig glad om jeg også fikk det samme bare i vegansk alternativ, synes det er helt supert! Selvom jeg aldri har vært glad i kjøtt så er disse produktene som nevnt ikke alt for «ekte» at det blir ekkelt, men likevel ekte nok for at det skal gi noe av samme type smak osv. Men hadde det blitt servert disse vegetar «beyond meat» burgerene som etterligner kjøtt så mye at det «blør» blir dog for skummelt og da hadde jeg nok nekta å spise.. Anonymkode: 937f5...2ca Det er jo slett ikke sikkert det er kjøttetterlikningen som gjør erstatningene lite attraktive for mange, men det faktum at det er industrimat i stedet for mat laget av naturlige råvarer. Jeg spiser vegetariske middager halvparten av ukedagene selv, men laget av grønnsaker, korn, nøtter, egg osv, ikke av halvfabrikata. For mange av oss er vi opptatt av maten vi faktisk spiser, ikke av maten vi unngår. Anonymkode: 2d52e...6a5 3
Brunhilde Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Dette er en av mine favoritter, minner litt om sweet'n'sour pork. Serveres med jasminris og litt salat.
Inwe Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo slett ikke sikkert det er kjøttetterlikningen som gjør erstatningene lite attraktive for mange, men det faktum at det er industrimat i stedet for mat laget av naturlige råvarer. Jeg spiser vegetariske middager halvparten av ukedagene selv, men laget av grønnsaker, korn, nøtter, egg osv, ikke av halvfabrikata. For mange av oss er vi opptatt av maten vi faktisk spiser, ikke av maten vi unngår. Anonymkode: 2d52e...6a5 Nå er jo en kjøttdeig bearbeidet også. Hvilke ingredienser er unaturlige for deg i et erstatningsprodukt. Selv spiser jeg vegansk og lager det aller meste fra bunn, men jeg hadde da ikke vært furt om jeg hadde kommet på middag til noen og de hadde brukt kjøttdeigserstatning da jeg ikke vil ha halvfabrikata. Jeg hadde blitt glad for at de tenkte på meg også, jeg forventer jo ikke at de som inviterer meg skal lære seg nye oppskrifter kun for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Eneste som har skjedd med kjøttdeigen er at den er kvernet, mens alle disse vegetar-erstatningene som regel er fulle i allslags tilsetningsstoffer inkludert MSG, pluss at grunningrediensene er grundig bearbeidet også. Det går ikke an å sammenligne de to. Dette er et produkt hos Hälsans Kök. Her er det flere ingredienser som kan inneholde MSG (de forkler det fordi folk ikke vil ha det, de skriver aldri MSG rett ut): maltekstrakt, gjærekstrakt, hveteprotein, krydder og aroma. Dette er ofte tilsatt i rikelige mengder i vegetarprodukter for å få det til å smake bedre. Ingredienser: vatten/vann, SOJAMJÖL/SOYAMEL (34%), vegetabilisk olja/olje (solros/solsikke, raps i varierande proportion), vinäger/eddik/eddike, maltextrakt (KORN/BYGG/BYG), jäst-/gjær-/gærextrakt, VETE-/HVETE-/HVEDEPROTEIN, torkad/tørket/tørrede lök/løk/løg, vitlöks-/hvitløks-/hvidløkspulver, salt, kryddor/krydder/krydderi och/og kryddextrakt/krydder-/krydderiekstrakt, aromer/aroma. Og nei, jeg er ikke "mot" veganisme, jeg er faktisk veganer selv. Men jeg kjøper aldri disse produktene, ei heller Toro-poser eller noe som helst ferdigmat som innneholder denne mengden tilsetningsstoffer. Men det må man velge selv selvsagt. Det er iallefall stor forskjell på bearbeidelsen av dette produktet og kjøttdeig. Anonymkode: d055a...bd5 1
Anja40 Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Tusen takk for svar. Her var det mye gode tips. Begge spiser veg.deiger og annen kjøtterstatning. Tror valget faller på vegetarlasagne på Trines matblogg. Vi er gode venner og det er kjekt å kunne servere noe som alle kan spise, og godt med grønnsaker
Inwe Skrevet 11. mars 2020 #13 Skrevet 11. mars 2020 På 10.3.2020 den 13.24, AnonymBruker skrev: Eneste som har skjedd med kjøttdeigen er at den er kvernet, mens alle disse vegetar-erstatningene som regel er fulle i allslags tilsetningsstoffer inkludert MSG, pluss at grunningrediensene er grundig bearbeidet også. Det går ikke an å sammenligne de to. Dette er et produkt hos Hälsans Kök. Her er det flere ingredienser som kan inneholde MSG (de forkler det fordi folk ikke vil ha det, de skriver aldri MSG rett ut): maltekstrakt, gjærekstrakt, hveteprotein, krydder og aroma. Dette er ofte tilsatt i rikelige mengder i vegetarprodukter for å få det til å smake bedre. Ingredienser: vatten/vann, SOJAMJÖL/SOYAMEL (34%), vegetabilisk olja/olje (solros/solsikke, raps i varierande proportion), vinäger/eddik/eddike, maltextrakt (KORN/BYGG/BYG), jäst-/gjær-/gærextrakt, VETE-/HVETE-/HVEDEPROTEIN, torkad/tørket/tørrede lök/løk/løg, vitlöks-/hvitløks-/hvidløkspulver, salt, kryddor/krydder/krydderi och/og kryddextrakt/krydder-/krydderiekstrakt, aromer/aroma. Og nei, jeg er ikke "mot" veganisme, jeg er faktisk veganer selv. Men jeg kjøper aldri disse produktene, ei heller Toro-poser eller noe som helst ferdigmat som innneholder denne mengden tilsetningsstoffer. Men det må man velge selv selvsagt. Det er iallefall stor forskjell på bearbeidelsen av dette produktet og kjøttdeig. Anonymkode: d055a...bd5 Det er også stor forskjell på å kjøpe produktene selv enn å få de servert i en forening. Hadde du latt vær å spise om noen hadde servert Hälsans Kök til deg?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #14 Skrevet 11. mars 2020 Chili sin carne med nachos/jalapeños/ost/rømme/avokado, eller en linsedal med nan, ris, raita, mangochutney? Anonymkode: c8ece...279
Anja40 Skrevet 11. mars 2020 #15 Skrevet 11. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Chili sin carne med nachos/jalapeños/ost/rømme/avokado, eller en linsedal med nan, ris, raita, mangochutney? Anonymkode: c8ece...279 Oj det hørtes veldig godt ut begge deler 😍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå