Gå til innhold

Kurs for folk med personlighetsforstyrrelser o.l.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en far som ikke evner å endre seg og har null selvinnsikt. Det sosiale samspillet fra han er fullstendig fraværende og han skyver alle folk fra seg. Mest sannsynligvis snakker vi om en personlighetsforstyrrelse, noen komplekser eller andre ting som gjør at han ikke fungerer sosialt og i samliv med andre. Han er ikke en det går an å sette seg ned og "ta en prat" med, for ting går inn det ene øret og ut det andre. Han har en helt forvrengt måte å se verden og hans virkelighet på, som ingen andre klarer å forstå.

Det jeg lurer på er om det finnes kurs for folk med slike personlighetstrekk som går an å foreslå. For å gi folk litt selvinnsikt, og lære dem å ta "kloke valg" i forbindelse med situasjoner som oppstår. Jeg innser at han sikkert har begrensede læreevner eller vilje til å justere seg selv, men vi håper på at et eller annet mirakel kan klare å få ham til å endre litt retning i livet. Selv kan jeg bare velge å begrense kontakten med ham til det minimale.

Problemet er at han alltid havner i krangler og ulag med folk i familien, tror at folk har en baktanke med forskjellige ting, og han skaper helt unødvendige konflikter og drar frem igjen årgamle saker utav intet og skaper masse uro og irritasjon. Han skyver alle folk og venner fra seg, pga. hans egen væremåte og lager dramatikk rundt høytider og sammenkomster. Han klarer aldri å følge velmente råd fra andre, men skal alltid gjøre "en vri" på det slik at han atter en gang dummer seg ut. Og det er selvsagt alle andre sin feil.

Han har gått til psykolog i lang tid pga han fikk seg en knekk med angst og depresjon. Han er litt bedre nå, men jeg tror ikke de har fått noe fremdrift med noe som helst når det kommer til det sosiale. Jeg antar han bare går der uten å ta innover seg noe som blir sagt, men bare forteller hvor elendig han har det.

Så hva gjør man?

Anonymkode: bc84a...3af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aksepterer at han er den han er. Ikke noe mer å gjøre dessverre. 

Anonymkode: 7f786...27c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Toget har gått. Staten vil aldri dekke gruppeterapi for en over 30 år. Dårlig deal. Gruppeterapi er for unge som kan endre seg. Han her vil gå i graven med sin personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 42bca...7ef

AnonymBruker
Skrevet

Om han ikke vil endre seg selv, er det ingenting dere kan gjøre. Der vil ikke ha noen virkning. 

Anonymkode: d9624...2cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk i gruppeterapi for Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (Borderline), minner meg litt om det faren din har ihvertfall.
Så fikk jeg beskjed om å lese mentaliseringsboken. Du kan evt sjekke den ut selv, og se om det er noe han ville vært interessert i å lese selv. Hjalp meg veldig til å tenke litt i alternative baner.

Anonymkode: 8c189...795

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting å gjøre. Aksepter ham som han er.

Anonymkode: 9fa41...2b4

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Toget har gått. Staten vil aldri dekke gruppeterapi for en over 30 år. Dårlig deal. Gruppeterapi er for unge som kan endre seg. Han her vil gå i graven med sin personlighetsforstyrrelse.

Det er så feil, men men.. deg om det!

Anonymkode: 581ee...ec8

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke, bare sånn at TS ikke tror det.. Er selv over 30 og går i gruppeterapi "dekket av staten" (opp til frikort betaler jeg vanlig psykolog-time-pris per gang). Og jeg vet om 2 personer over 60 som både har vært innlagt og går jevnlig i terapi. Det er for bipolar lidelse da, ikke for personlighetsforstyrrelse, men likevel. Faren til TS går jo også allerede i terapi...

Anonymkode: a0c6b...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...