AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Hei, hvis man er i en situasjon hvor man føler seg pressa til å si opp i en jobb hvis ikke så gjør arbeidsgiver det. Ville dere ha sag opp jobben? Det er ikke snakk om et langt ansettelsesforhold. Anonymkode: b4317...6f4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Du mister vel en del fordeler hos NAV hvis du sier opp jobben selv. Det vil jeg bare anbefale deg å gjøre hvis du har fått et annet jobbtilbud du kan gå til. Anonymkode: 9a52c...08e 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Takk for svar. Hvilke flere innspill har dere? Anonymkode: b4317...6f4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 La arbeidsgiver si deg opp, da får du ikke karenstid på dagpenger - hvis du har opparbeidet deg rett til det da. Anonymkode: aec0d...776 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Snakk med verneombud, tillitsvalgt, fagforening, advokat, arbeidstilsynet e.l. Å presse deg til å si opp er ulovlig. Anonymkode: cddef...dda 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Som andre sier, i forhold til nav, aldri si opp selv. Vent til arbeidsgiver gjør det. Da har du flere rettigheter. Anonymkode: ef778...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 Du må ikke si opp selv, da får du automatisk 12 uker med karantne på dagpenger. Blir du sakt opp, har du krav på dagpenger fra dag 1. Anonymkode: a895f...895
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 Arbeidsgiver skal ha gode grunner for å si deg opp, å det må gjøres i «riktig rekkefølge». Om sjefen ikke gjør det kan du gå til sak mot arbeidsplassen. Anonymkode: 452a4...e36 1
NewInTown Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Spørs jo veldig hva som er skjedd, og hva som er årsaken til at man tror at man blir sagt opp. Har man selv opptrådt på en slik måte at det er grunnlag for oppsigelse, er det vel ikke så nøye hvem som sier opp hvem, man får vel ikke med seg positive referanser uansett. Da kan det kanskje være greiest å bli sagt opp, så har du krav på dagpenger. Men har du blitt urettferdig behandlet, eller det på annet vis er snakk om usaklig oppsigelse, eller at sjefen din eller dine ledere har opptrådt uansvarlig overfor deg, bør du ta kontakt med fagforbund og få litt støtte i hva du burde gjøre.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Tilbyr arbeidsgiver sluttpakke om du sier opp da? Anonymkode: d852a...8ca
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 Hvis man har gjort noe uheldig/ulovlig på jobb kan man få tilbud om å si opp selv slik at man ikke får sparken. Anonymkode: d9315...d42
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 Før du sies opp skal arbeidsgiver kalle deg inn til møte (hvor du på forhånd skal vite hva møtet handler om). Der skal du få forelagt årsakene til at det kan bli oppsigelse, og du skal få mulighet til å rette opp i eventuelle feil som er begått. Ta -alltid- med tillitsvalgt fra foreningen i et sånt møte. Ikke gå med på noe som helst uten å ta betenkningstid. Om du ikke får gjort noe med problemet (grunnen til at du står i fare for å bli oppsagt), bør du vente til du blir oppsagt. I mellomtiden ville jeg søkt andre jobber fort som fy. Du er tydeligvis ikke ønsket der, så det lureste er å ha ny jobb å gå til umiddelbart. Anonymkode: 14884...6fa
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2020 den 23.58): La arbeidsgiver si deg opp, da får du ikke karenstid på dagpenger - hvis du har opparbeidet deg rett til det da. Anonymkode: aec0d...776 Hva om hun nekter, men gjør samtidig det helt uutholdelig for arbeidstakeren? Anonymkode: be319...25a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2020 den 0.02): Snakk med verneombud, tillitsvalgt, fagforening, advokat, arbeidstilsynet e.l. Å presse deg til å si opp er ulovlig. Anonymkode: cddef...dda Det er nesten umulig å dokumentere at man blir presset til å si opp Anonymkode: be319...25a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 Tråden er 2 år gammel men utifra egenerfaring så ble jeg presset til og si opp selv. Heldigvis fikk jeg det skriftlig og da var ikke veien lang til advokat. For og gjøre lang historie kort, jeg vant og fikk mye etterlønn. Bedriften fikk krass kritikk av Nav og advokat hvordan de behandla meg + at de fulgte ikke reglene. De brydde seg ikke, ikke rart bedriften jeg konkurs etter en tid. Anonymkode: 7d6cf...2ea
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #16 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tråden er 2 år gammel men utifra egenerfaring så ble jeg presset til og si opp selv. Heldigvis fikk jeg det skriftlig og da var ikke veien lang til advokat. For og gjøre lang historie kort, jeg vant og fikk mye etterlønn. Bedriften fikk krass kritikk av Nav og advokat hvordan de behandla meg + at de fulgte ikke reglene. De brydde seg ikke, ikke rart bedriften jeg konkurs etter en tid. Anonymkode: 7d6cf...2ea Sjefen SKREV at han ønsket å bli kvitt deg? Anonymkode: be319...25a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå