Gå til innhold

Et dumt spørsmål fra noen som ønsker å bli mer bevisst og engasert.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært en overskriftleser i hele mitt liv. Mangler dybdekunnskap om det meste som skjer. Har forsøkt å sette meg mer og mer inn i økonominyheter i det siste, og forstår gradvis litt mer. Vet også bare helt det overflatiske om det meste som foregår i nyhetsbildet, om krig og politikk osv.

Jeg ønsker nå å bli flinkere til å holde meg oppdatert. Hvilke nyhetssendinger bør jeg få med meg, for å få et ok bilde av ting som skjer med litt dybdekunnskap?

Er det tilstrekkelig å se på Dagsrevyen daglig? Er det andre sendinger som er gode som jeg burde bry meg om å se?

Ja, dette er et dumt spørsmål, men jeg ønsker altså å bli bedre..

Anonymkode: 37fc1...4ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på også. Følger tråden.

Anonymkode: dc803...c0b

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært en overskriftleser i hele mitt liv. Mangler dybdekunnskap om det meste som skjer. Har forsøkt å sette meg mer og mer inn i økonominyheter i det siste, og forstår gradvis litt mer. Vet også bare helt det overflatiske om det meste som foregår i nyhetsbildet, om krig og politikk osv.

Jeg ønsker nå å bli flinkere til å holde meg oppdatert. Hvilke nyhetssendinger bør jeg få med meg, for å få et ok bilde av ting som skjer med litt dybdekunnskap?

Er det tilstrekkelig å se på Dagsrevyen daglig? Er det andre sendinger som er gode som jeg burde bry meg om å se?

Nei, det er ikke nok å se dagsrevyen, men det er en god begynnelse for å ha en meget overfladisk oversikt over bittelitt av det som skjer. Og nei, du kan ikke ha dybdekunnskap om alt, eller mye. Velg deg ut noe du synes er spennende her og nå og les deg litt opp. 

La oss ta et eksempel: du synes Syria er spennende. I så fall anbefaler jeg at du leser «to søstre» av Åsne seierstad, i alle fall Hatets lovsang av Khaled khalifa, hører på NRK sine podkaster om emnet og leser 1-2 bøker om Midtøsten, den arabiske våren og følger med i artikkelserier fra modtøstenkorespondenter. Da kan du si at du har en meget overfladisk forståelse av situasjonen her og nå. Og vi har kun tatt med lettbent, lettlest litteratur.

Eller la oss si du synes din kunnskap om moderne vitenskap fra skoledagene er tynn og utdatert. Da kan Bill Brysom sin «en kort historie om nesten alt» innlede emnet. «Sapiens, en kort historie om menneskeheten» og noe av Carlo Rovelli om kvantefysikk (dette er også lettlest populærvitenskap, altså. Det er fine bøker for nybegynnere) og du har en grunnforståelse av hvor bittelite du kan. Og noensinne vil rekke å kunne. 

Anonymkode: e026a...d81

AnonymBruker
Skrevet

Flott at du ønsker å bli mer bevisst på den verdenen du lever i. 

Om du bare vil se én nyhetssending anbefaler jeg deg å heller se Urix enn Dagsrevyen. Dagsrevyen inneholder mye fjas som distriktsnyheter og kultur, og i tillegg er hovedtyngden nasjonal politikk og hendelser. Det som foregår innad i landet er så smått at det får du uansett med deg, og hvis du ikke får det med deg er det uansett ubetydelig i det lange løp. For å forstå mer av hvordan verden fungerer er Urix det eneste nyttige programmet på norsk TV. 

Anbefaler deg på det sterkeste å tegne et abonnement på Aftenposten. Dersom du særlig er interesert i økonominyheter anbefaler jeg Dagens Næringsliv. 

Man kan få et godt overblikk bare ved å lese Wikipedia-sider. Kanskje kan det være lurt å starte med et generelt overblikk før man begynner å sette seg inn i mer detaljkunnskaper. 

Anonymkode: 8d6c5...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les f.eks. NRK, Aftenposten og DN. Hvis du hopper over alle selskapsspesifikke artikler og de som er bak betalingsmur på DN er det ikke så mange igjen. Når du kommer over ord og referanser du ikke kan så slå dem opp på Wikipedia, helst den engelske. Husk at man blir ikke kunnskapsrik over natta.

Mye går også på mentalitet. Prøv å vurdere kritisk hva du vet og ikke vet, og slå opp alt du er usikker på. Det er veldig lett å først bestemme seg for noe og så lete etter fakta som bekrefter det, i stedet for å lete opp fakta og vurdere ut fra dem.

Anonymkode: 2a321...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nrk har jo en hel del stoff på sine nettsider da, så det går an å lete der

Urix for det meste av utenriks

https://tv.nrk.no/serie/urix

De mer kjente hjelpe-nettstedene for elever/studenter

http://www.daria.no/skole/emne/

https://ndla.no/

https://www.elevkanalen.no/Public

https://studieweb.no/

Ellers så finnes det en myriade av websider, så da er det ofte smart å ta et søk på tema og se hva som dukker opp av seriøse kilder kanskje.

Anonymkode: 51584...0fa

Skrevet
On 3/9/2020 at 11:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg ønsker nå å bli flinkere til å holde meg oppdatert. Hvilke nyhetssendinger bør jeg få med meg, for å få et ok bilde av ting som skjer med litt dybdekunnskap? run 3

Det lurer jeg på også. Følger tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...