Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg snakker om søvn med venner, bekjente, fagfolk, anonyme brukere her på KG etC får jeg beskjed om å lese «the gentle sleep book». Det har jeg gjort nå, men det er en ting jeg stusser ekstremt på her. Hun sier at det er bare tull at en flaske mme før baby legger seg vil føre til færre oppvåkninger og bedre søvn. Dette fordi baby ikke bare våkner fordi den er sulten - det er jeg helt med på. Men dersom 2 av 4 oppvåkninger er pga sult, vil jo det være naturlig at dette kanskje reduseres til 3 oppvåkninger totalt (gitt at mme ikke fører til ekstra magevondt selvfølgelig) fordi baby holdes mett lengre av mme. 3 oppvåkninger er bedre enn 4, og i mitt hodet innebærer dette bedre søvn. Er det noe jeg ikke skjønner? Synes forøvrig heller ikke at logikken hennes henger på greip når hun senere nevner at babyer på mme IKKE bør samsove med foreldre fordi de sover tyngre og er vanskeligere å vekke hvis feks forelder skulle ha rullet over. Tyngre søvn / vanskeligere å vekke indikerer vel også at baby våkner sjeldnere ila en natt? Er det noe jeg ikke har forstått? Synes bare ikke det henger på greip. 

Uansett... Hvilke erfaringer har dere med morsmelkerstatning før leggetid og effekten dette har hatt på babys søvn? 

Anonymkode: 8adc7...d12

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gitt MME mange ganger, men et par, merket ingen forskjell på antall oppvåkninger, og hun våkner som regel bare av sult på natten. 

Anonymkode: 42a47...c3a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen forskjell her. Baby nektet plutselig pupp rundt 7,5 mnd. Fikk ikke pumpet ut så mye, så gikk over til mme på kveld og natt. Ingen endring, før rundt 10-11 mnd når baby noen ganger sov rundt, men det er jeg helt sikker på at kom pga alder. 

Testet aldri tidligere.

Har venner med MME-barn som har våknet i tide og utide, og venner med MM-barn som sov gjennom nesten helt fra fødsel av.

Tror det er barn som er forskjellig mer enn maten. 

Hørte også mange si at babyen vår skulle sove bedre når vi begynte med fast føde, men så ingen umiddelbar endring der heller. Synes nattevåken har vært utelukkende knyttet til dagsoving (antall dupper, for lite dagsoving osv.), Utviklingstrinn og søvnregresjonene. 

Anonymkode: d32c5...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som begynte med mme på kvelden hadde enten ingen endring eller dårligere nattesøvn pga magevondt. Ser også i termingruppen min at de fleste med mme barn går igjennom akkurat samme søvn problemene som mm barna. 

2 av venninnene mine begynte dog å miste melken av det da en flaske fort blir til 2, 3 osv, og melkeproduksjonen synker i takt med det. 

Anonymkode: 8390e...56b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å gi en flaske mme et par timer etter siste kveldsamming. Grunnen var at jeg følte hun aldri ble mett og jeg ammet annahver time hele natten. Begynte med mme fra 1-2 mnd alderen. Fordelen var at baby ble vandt med flaske og det gjorde ting enklere når hun ble større (fikk mm på flasken også selvsagt). Men hun sov kanskje bare en time eller to ekstra i strekk på natten, så en stor effekt hadde det ikke.  En time ekstra er uansett gull for en sliten trebarnsmamma 😊

Anonymkode: 19e6c...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga bare flaske nesten fra start og sønnen min sov tidlig gjennom natten. Allerede fra 2 mnd kunne han sove 6-7 timer sammenhengende. Ser at mange sier at det ikke har noe å si om det er mme barn eller mm barn, men det er jo et faktum at mme er tyngre fordøyelig og holder babyen lenger mett. Og som følge av det gir man jo flaske sjeldnere enn man ammer. VIrker jo som de som ammer holder på kontinuerlig hver annen time døgnet rundt, men det gjør jo ikke de som gir flaske. Det er ikke nødvendig å gi flaske hver annen time døgnet rundt. 

Anonymkode: 1d769...8cb

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga bare flaske nesten fra start og sønnen min sov tidlig gjennom natten. Allerede fra 2 mnd kunne han sove 6-7 timer sammenhengende. Ser at mange sier at det ikke har noe å si om det er mme barn eller mm barn, men det er jo et faktum at mme er tyngre fordøyelig og holder babyen lenger mett. Og som følge av det gir man jo flaske sjeldnere enn man ammer. VIrker jo som de som ammer holder på kontinuerlig hver annen time døgnet rundt, men det gjør jo ikke de som gir flaske. Det er ikke nødvendig å gi flaske hver annen time døgnet rundt. 

Anonymkode: 1d769...8cb

Jeg fullammer og baby har sovet 6 timer i strekk siden hun var 2 uker gammel. En venninne som gir mme må gi flaske annenhver time hele natten. Så jo, det kommer jo like mye an på barnet, hvor stort behov for mat og nærhet de har, om de er småspist eller ei osv. 

Mme barn går ofte lenger uten mat men er ofte mer plaget med magen også så betyr ikke nødvendigvis mer søvn :) er så individuelt, noen har vel bare mer "flaks" enn andre uavhengig av hvilken mat barna får.

Kjenner forøvrig flere som fullammer hvor babyene sov 10 timer i strekk fra de var 3 mnd gamle sånn til sammenligning :)

Anonymkode: 8390e...56b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et amme-barn og et mme-barn. Merker null forskjell på søvn, de sover like dårlig begge to! 

Anonymkode: a6578...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...