Gå til innhold

Kjæresten min har korona angst.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi bor ikke sammen, forhold litt under to år. Han antar det blir ekstrem krise, krig og samfunns kollaps på grunn av korona viruset. Han leser om det og holder seg oppdatert hele tiden. I to uker nå har han nærmest ikke forlatt hjemmet sitt utenom når han skal handle inn mat en sjelden gang på kveldstid. Synes det er tungt og nesten deprimerende å tilbringe tiden med han for det meste kun inne. Savner å kunne gå turer, dra på kafeer, bar, treningssenter og diverse arrangementer. Han har ikke vært i utlandet siden ifjor høst og synes det er slitsomt at han er delvis frivillig karantene for ingen grunn. Han har god helse og er en frisk og ung mann. 

Jeg er tidligere pasient som har slitt med klinisk depresjon, men har jobbet hardt og fungerer i hverdagen. Merker at depresjonstanker, dårlig humør og angst har økt når jeg har vært lengre perioder hos han siste tiden mtp inaktivitet sammen, han tar lite initiativ til noe, krisemaksimering og diverse. Jeg kjenner at depresjonen kommer krypende av det her, og jeg orker ikke å omgås like ofte hvis det skal prege hverdagen fremover. Er det urimelig av meg å ta en alvorsprat ang dette? Synes helt ærlig han overdriver.

Anonymkode: 707f5...fa9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kafé, bar, treningssenter er vel ikke det smarteste nå. Ta en tur i skogen

Anonymkode: 524c5...8a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jøss er de flere. Ja hva gjør man? 

Anonymkode: a8636...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han ikke i jobb? Og hva er alderen? Er farlig for de over 60 år. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde støttet deg om frykten var irrasjonell, noe den ikke er. Om man vil holde seg frisk er avstand til arrangementer, treningssenter, cafe osv et smart valg. Men, å gå tur ute i frisk luft, lage mat sammen, se film hjemme osv burde være et fint alternativ. 

Anonymkode: 8239b...5dd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ungt par i 20-årene. 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde støttet deg om frykten var irrasjonell, noe den ikke er. Om man vil holde seg frisk er avstand til arrangementer, treningssenter, cafe osv et smart valg. Men, å gå tur ute i frisk luft, lage mat sammen, se film hjemme osv burde være et fint alternativ. 

Anonymkode: 8239b...5dd

Han forlater ikke hjemmet,  kun for mat og alkohol, ellers har det gått 2 uker med innetid og spill. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kafé, bar, treningssenter er vel ikke det smarteste nå. Ta en tur i skogen

Skulle ønske jeg kunne ta han med tur i skogen, eller generelt få frisk luft. Men han ønsker ikke å gjøre noe enn å være inne. Bor sentralt og for å komme oss til skogen trenger vi å benytte av kollektivt transport som er stor nei-nei.

Ingen som synes det er spesielt når man i utg er frisk og ikke jobber eller befinner seg på universitet? Viktig å vaske hender, antibac og unngå nærkontakt med fremmede. 

Ts

Anonymkode: 707f5...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte endelig få min hysteriske type til å endre syn , nå er han endelig ute av døra, dro på universitetet, vi har vært blant folk. Jeg holdt på å gå i veggen av den idioten her hjemme, limt fast til skjermen med corona oppslag over alt. Men avisene elsker å lage mye oppstyr hver gang nytt virus melder sin ankomst i verden. Var samme greia med svine influensa og fugle influensa og alt det andre som var før. Min overtaleses taktikk og litt basic info om virus og bakterier og slikt ellers hjalp å få typen her hjemme til å endelig forlate corona boblen sin. 

Anonymkode: 879b2...ade

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte endelig få min hysteriske type til å endre syn , nå er han endelig ute av døra, dro på universitetet, vi har vært blant folk. Jeg holdt på å gå i veggen av den idioten her hjemme, limt fast til skjermen med corona oppslag over alt. Men avisene elsker å lage mye oppstyr hver gang nytt virus melder sin ankomst i verden. Var samme greia med svine influensa og fugle influensa og alt det andre som var før. Min overtaleses taktikk og litt basic info om virus og bakterier og slikt ellers hjalp å få typen her hjemme til å endelig forlate corona boblen sin. 

Anonymkode: 879b2...ade

Corona er ikke infulensa. Vi har alle ett ansvar om å beskytte de svakeste i samfunnet.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat, det er en mann på 48 år som er alvorlig syk som er innlagt på sykehus nå iflg VG. Desverre tar ikke folk slike ting på alvor før folk dauer som fluer, og helst noen de personlig kjenner. Først da blir det fart på hjernecellen mellom ørene.

Om du ikke takler hans måte å reagere på så får du si ifra og så holde deg unna han en stund da vel...

Anonymkode: 3a29d...7b7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat, det er en mann på 48 år som er alvorlig syk som er innlagt på sykehus nå iflg VG. Desverre tar ikke folk slike ting på alvor før folk dauer som fluer, og helst noen de personlig kjenner. Først da blir det fart på hjernecellen mellom ørene.

Om du ikke takler hans måte å reagere på så får du si ifra og så holde deg unna han en stund da vel...

Sa da mener du vi alle skal gå i hi frem til jul? Legge ned Norge a/s. Hvem skal mate de eldre på sykehjem, operere dyke, hjelpe fødende? Hvor skal du få maten fra?? Ingen har dødd i Norge til nå. Ja mange er smittet, men vi kan ikke legge oss ned for det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har bare såvidt begynt, og det er ektremt smittsomt.Jeg er forsiktig med sosialliv nå, av omtanke for folk med dårligere helse , eldre , og alle andre.  Selv om man selv er ung og frisk og takler fint smitten selv, så tenk på andre.

Anonymkode: 09470...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa da mener du vi alle skal gå i hi frem til jul? Legge ned Norge a/s. Hvem skal mate de eldre på sykehjem, operere dyke, hjelpe fødende? Hvor skal du få maten fra?? Ingen har dødd i Norge til nå. Ja mange er smittet, men vi kan ikke legge oss ned for det.

Ja, det ville vært smart å gå i hi nå🙂👍

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det ville vært smart å gå i hi nå🙂👍

Ok. Tips til hvem som skal drifte landet videre? Og hvor skal penger komme fra??

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Tips til hvem som skal drifte landet videre? Og hvor skal penger komme fra??

Det er da vel ingen som mener at en skal gå i hi. Jeg studerer og jobber, har ikke vært borte fra hverken studier eller jobb (jobber på sykehuset), men ellers er jeg påpasselig, er ikke like sosial som tidligere. Feiret ikke kvinnedagen, deltar ikke på sosiale tilstelninger hvis det ikke er nødvendig, holder fremmede på avstand og unngår områder med masse folk. Håndhilser heller ikke - det har vi fått beskjed fra sykehusledelsen om ikke å gjøre og bruker antibac utenfor hjemmet. Det er ikke slik at en skal slutte å fungerer i samfunnet, men å være forsiktig er viktig når situasjonen er slik den er i dag. 

Typen din skader ingen ved å være hjemme etter skole og jobb. Faktisk er det ganske fornuftig. Frykten hans er ikke uberettiget. Dersom han hadde oppført seg slik ellers, hadde jeg forstått deg, men nå? Ikke rart. 

Anonymkode: 4e92f...ca5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Er han alvorlig syk, eller føler han seg syk?

Er han overvektig?

Røyker?

De satt han vel inn pga smittefaren.

Vanlig friske spreke mennesker dør ikke.

Anonymkode: b98aa...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For de som har muligheten til det, og ønsker det, så syns jeg de skal få lov å være i "selvvalgt karantene". Å dere som latterliggjør frykten demmes, skam dere. 
Mange mennesker er ikke redd for å bli syk selv, men er redd for å dra smitte til de "mindre heldige" rundt seg. Så ta litt hensyn til disse menneskene, for frykten er reell. Færi snakka.

Anonymkode: 5737c...818

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare se hva som skjer i Italia nå. Vi er der Italia var for noen uker siden, så selvfølgelig er det lurt å holde seg for seg selv når en kan. Nå gjelder karantene-tiltaket hele Italia. Det burde da si deg noe, men åpenbart ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår leder sa i dag at hun vil at de som har bestilt turer til utlandet avbestiller disse . Jobber på ett sykehus hvor pasient med Corona er innlagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For de som har muligheten til det, og ønsker det, så syns jeg de skal få lov å være i "selvvalgt karantene". Å dere som latterliggjør frykten demmes, skam dere. 
Mange mennesker er ikke redd for å bli syk selv, men er redd for å dra smitte til de "mindre heldige" rundt seg. Så ta litt hensyn til disse menneskene, for frykten er reell. Færi snakka.

Anonymkode: 5737c...818

Livredd for å smitte min far med en lunge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår leder sa i dag at hun vil at de som har bestilt turer til utlandet avbestiller disse . Jobber på ett sykehus hvor pasient med Corona er innlagt.

Det som irriterer meg at flere av kollegene mine har vært i utlandet den siste uken, den siste kom tilbake på fredag og nå er jeg redd for å bli smittet på jobb, noe som vil gå utover helsearbeidere og pasienter. Skulle ønske folk var mer forsiktige. Nå virker det som at alle tar viruset mer seriøst, ingen trodde vel at spredningen skulle skje så fort. Men nå er vi her.

• Liker 1
  • Opprett ny...