AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Hei! Jeg har hatt lyst til å reise til Australia så lenge jeg kan huske. Har dessverre vært lite bereist utenom Europa, men tok steget forrige sommer og dro med min mor til Canada og USA. Nå føler jeg meg mer forberedt og tenker at Australia kan bli neste reisemål å spare til. Har noen av dere vært i Australia, i såfall hvor i landet? Har sett på kysten langs New South Wales (Sydney, Newcastle, Byron Bay osv). Vi liker å flytte på oss, og å være aktive. Er ingen typiske strandløver, men et par stranddager og aktiviteter i vannet er å foretrekke. Møtte et australsk par i Italia for noen år siden. De var fra Perth, men mente at øya Tasmania var verdt et besøk hvis de skulle anbefale noe. Går det an å kombinere flere byer kanskje? Det er jo store avstander. Noen som vet om det går tog i Australia? Hvor mange uker bør vi ha Down Under? Hvordan er prisene der ifht. Norge? Noen som har kombinert turen med New Zealand? Foreløpig bare drømmer jeg, da vi er nødt til å spare et par år, men jeg vil gjerne høre deres opplevelser av Australia! Anonymkode: 1d55a...24d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Jeg elsker Australia! Har vært i Melbourne, Sydney, Brisbane, Cairns og Ayers Rock /Uluru. Vært i Australia to ganger, ene gangen på reise i 4 uker, andre gangen bodde vi i Sydney to-tre måneder work and travel! Kort fortalt: Nydelig natur og dyr, veldig varmt, veldig moderne, store forhold, veldig DYRT! Mange mange store strender og masse folk som tilbringer hele dagen der. Eneste stedet i hele verden jeg har følt meg fattig, og eneste stedet jeg føler topper Norge i standard i økonomi, utseende, mote osv. Hyggelige og høflige folk, avslappet på sin australske måte, dvs det kan føles litt overfladisk men det er sånn de er. Du bør ha spart en god del, bestilt endel ting på forhånd og planlagt det meste, hvis ikke blir det fort veldig dyrt! Vil anbefale 4 uker når dere først reiser. Vi tok fly fra sted til sted pga der tar lang tid å kjøre gjennom landet og venstre kjøring. Anonymkode: 3bbbd...f4f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Og ja vi var også i New Zealand andre gangen, der var vi i ca to uker, etter to tre mnd i Australia. Så vil nok heller ta en egen ferie der en annen gang, nydelig i NZ men på en helt annen måte enn Australia! Anonymkode: 3bbbd...f4f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og ja vi var også i New Zealand andre gangen, der var vi i ca to uker, etter to tre mnd i Australia. Så vil nok heller ta en egen ferie der en annen gang, nydelig i NZ men på en helt annen måte enn Australia! Anonymkode: 3bbbd...f4f Er det billigere i NZ enn AUS ? Anonymkode: 97e97...df6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #5 Skrevet 12. mars 2020 På 10.3.2020 den 18.34, AnonymBruker skrev: Er det billigere i NZ enn AUS ? Anonymkode: 97e97...df6 Ja det var litt billigere, mener jeg å huske. Anonymkode: 3bbbd...f4f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #6 Skrevet 12. mars 2020 På 10.3.2020 den 10.12, AnonymBruker skrev: Jeg elsker Australia! Har vært i Melbourne, Sydney, Brisbane, Cairns og Ayers Rock /Uluru. Vært i Australia to ganger, ene gangen på reise i 4 uker, andre gangen bodde vi i Sydney to-tre måneder work and travel! Kort fortalt: Nydelig natur og dyr, veldig varmt, veldig moderne, store forhold, veldig DYRT! Mange mange store strender og masse folk som tilbringer hele dagen der. Eneste stedet i hele verden jeg har følt meg fattig, og eneste stedet jeg føler topper Norge i standard i økonomi, utseende, mote osv. Hyggelige og høflige folk, avslappet på sin australske måte, dvs det kan føles litt overfladisk men det er sånn de er. Du bør ha spart en god del, bestilt endel ting på forhånd og planlagt det meste, hvis ikke blir det fort veldig dyrt! Vil anbefale 4 uker når dere først reiser. Vi tok fly fra sted til sted pga der tar lang tid å kjøre gjennom landet og venstre kjøring. Anonymkode: 3bbbd...f4f Guri da har det endret siden jeg backpacket der et år for 15 år siden. Syns å huske at de var skikkelig etter og umoderne ifh Europa. Men ja, jeg var jo backpacker og var nederst på rangstigen når det kom til bolig og jobb. Men for et flott land som har absolutt alt, natur, mat, vin, storby, strand, outback. Kan absolutt anbefales, men skal du få med deg litt ville jeg absolutt minimum hatt et par måndter AU og en måndte i New Zealand ( som er min favoritt) kiwier er etter mitt syn mer åpne og mindre overfladiske enn aussier. God tur! Anonymkode: 449e4...c76 1
dillyduzit Skrevet 12. mars 2020 #7 Skrevet 12. mars 2020 Mannen min er aussie og vi har vært i Perth 2 ganger på 5 år, nå tenker vi å få solgt huset når det nærmer seg litt mer vårlig og resten av huset blir ferdig (jippi!) for å ta steget og flytte "hjem". Jeg syntes det var relativt billigere i oz enn det dét er i Norge, men selvfølgelig er alt dyrere i de typiske turistbyene enn i "lille perth på andre siden". Vi er hovedsakelig i Perth og litt rundt om i områdene rundt (tilholdssted i Perth Hills/Mundaring), vi liker å ta turene ned til Margaret River, Albany og Esperance dersom vi har god tid. I fjor/år tok vi en dagstur opp til Yanchep, hadde tenkt oss til York men tiden strakk ikke til. Kalgoorlie blir neste langtur når vi reiser ned igjen. Fremantle er et typisk turiststed, men ai så mye historie! (Fremantle Prison bla) Vi brukte ca 10.000 hver på mat, klær, og andre div ting som billetter etc. 6000 for leiebil i 6 uker. Bensinen var i følge dem rådyr, i følge meg hadde vi omtrent stilt oss gladelig i kø for den prisen. Vi kom selvfølgelig unna en god slump ved at vi bodde hos familie. I Perth da vi var der nå hadde de 40 i 1 uke før vi kom ned, lå godt rundt 30/35/39 før det sank til 27/25/22 før det igjen steg godt opp. Skulle du en dag bestemme deg for at Perth er stedet du vil reise og strand er noe du kunne tenke deg, istedet for å ta turen til scarborough Beach/City Beach, Floreat er litt roligere, ikke så mye folk og ypperlig da du har både cafe og toaletter rett i nærheten. Dog, Perth har sine problemer, det er mye narkotika og det er mye rar kjøring. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Skrevet 13. mars 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Guri da har det endret siden jeg backpacket der et år for 15 år siden. Syns å huske at de var skikkelig etter og umoderne ifh Europa. Men ja, jeg var jo backpacker og var nederst på rangstigen når det kom til bolig og jobb. Men for et flott land som har absolutt alt, natur, mat, vin, storby, strand, outback. Kan absolutt anbefales, men skal du få med deg litt ville jeg absolutt minimum hatt et par måndter AU og en måndte i New Zealand ( som er min favoritt) kiwier er etter mitt syn mer åpne og mindre overfladiske enn aussier. God tur! Anonymkode: 449e4...c76 Haha ja det skal sies at sist gang jeg var der var i 2012, og vi bodde i Sydney, der vi og jobbet. Og i Sydney er det ekstremt dyrt vil jeg påstå! Vi reiste litt rundt og følte vel at prisene var ganske stive overalt, men var ikke på vestkysten. Da vi var var der første gang i 2004 så fikk jeg ikke samme inntrykket av at alt var moderne, veldig veltrente pene og motebevisste folk, så jeg tror nok ting har endret seg, folk har ganske så god råd i storbyene i hvert fall. Anonymkode: 3bbbd...f4f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #9 Skrevet 13. mars 2020 Vet bare at det er dyrt å dra dit Anonymkode: c9753...fec
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Nå blir det nok en stund til du kommer deg dit 🙈 men Australia er fantastisk! Vi tenker oss dit sommeren 2021 hvis det er mulig... Som andre sier: Det er dyrt i Australia! De artige tingene koster mye penger. Anbefaler varmt å dra til Fraser Island, lei bil - fantastisk eventyr! Lady Elliot Island er også noe helt unikt - så avsidesliggende at du må fly dit i småfly, laaaaangt ute på Great Barrier Reef. I forhold til andre Island resorts er det ikke så veldig dyrt. Altså det er ikke billig, men det er ikke en luksusresort (de koster lett 20k+ per dag), så det lar seg gjøre med normal lønn. Masse fint å oppleve rundt Cairns, jeg liker byen veldig godt. Great Barrier Reef er et must! Helst med overnatting på båt hvis mulig. Mossman Gorge var også fantastisk. Lengre sør: Sydney er kanskje verdens vakreste hovedstad, og Blue Mountains er fantastisk. Anbefaler også Australia Zoo, dyrehagen til Steve Irvin. Anonymkode: 7f30b...6c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 Haha beklager, jeg vet at Sydney ikke er hovedstaden 😂 verdens vakreste BY! De strendene! Wow! Anonymkode: 7f30b...6c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 På 12.3.2020 den 21.40, AnonymBruker skrev: Ja det var litt billigere, mener jeg å huske. Anonymkode: 3bbbd...f4f Litt, men begge steder er dyre. Særlig aktivitetene. Anonymkode: 7f30b...6c3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #13 Skrevet 19. mars 2020 Har bodd i Sydney og vil absolutt anbefale det. Du kan fint busse til Melbourne eller nordover mot Byron Bay. Men ellers er det fly som gjelder. Jeg vil anbefale snorkling i Great Barrier reef, fantastisk opplevelse. Kombiner det med tur på seilbåt i noen dager. Det er dyrt, ja. Mat på matbutikken og alkohol opplevde jeg som billigere. Men transport er dyrt, hostell er dyre, og nå er jo krona så svak at det uansett vil bli dyrt, dyrt, dyrt. Så dette er nok en tur du bør ha spart godt opp til, og du bør ha minimum 3 uker. Det er lang flytur og stor tidsforskjell. Skulle jeg valgt er Sydney øverst, her får du både fantastiske strender, uteliv og kan ta en del dagsturer. Så ville jeg hatt med Great Barrier Reef, og Uluru kombinert med lokal guider så du kan lære om urbefolkningen. Da får du en veldig variert tur! Tasmania hadde jeg personlig droppet, jeg har ikke vært der selv, men har hørt at naturen er ikke SÅ storslått for en nordmann. Men du vil sikkert finne andre som mener det motsatte. Jeg var aldri i Vest-Australia og tror landskapet der er fantastisk. Men det er så langt unna og det er enorme avstander, så jeg tror det er få som prioriterer det fremfor østkysten. Anonymkode: 93807...408
realityfire Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 (endret) Vil anbefale deg og dra til Australia på vinteren (altså januar, februar) da det er sommer der borte. Det som er positivt er at det sjeldent blir for varmt i byene Melbourne, Sydney og Brisbane Temperaturene er ofte rundt komfortable 25 grader celcius. Det skjedde at det var 20 grader en dag, 41 neste dagen, og så 22 grader dagen etter. Ville tatt med en jakke just in case (det kan bli litt småkjølig i spessielt Melbourne eller Sydney til å med på sommeren!!! på kveldstid). IKKE dra dit i sommerferien....... juni/juli/august i Australia er som en kald norsk sommerdag...... 10-15 grader. Var til å med frost både i Sydney og Melbourne på natterstid. Australia er generelt dyrt, samme priser som her hjemme...... en pakke med sigaretter der koster over 200 kr også. Det er også VELDIG store avstander i Australia. Alt tar tid. Folkene der er veldig hyggelige, ville vært der i MINST 3 uker. Endret 14. april 2020 av realityfire 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå