Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen havnet i en diskusjon etter å ha sett på et tvprogram og kvinnelig sport.

Av en eller annen grunn kom han til å si at menn er sterkere enn kvinner fysisk. Jeg prøvde selvfølgelig å støtte mitt kjønn ved å ramse opp damer som sannsynligvis er sterkere enn ham, men han tok ikke dette til seg, og fortsatte å bable om at menn er født sterkere. Haha, jeg har jobbet i barnehage, og det er ikke stor forskjell på barna styrkemessig! 

Hvor kommer denne tanken om at menn er sterkere enn kvinner fra? Er det den typiske mannsjåvinismen som ennå ikke har dødd ut, hvor bare menn er ledere osv? Hva tror dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste menn er sterkere enn de fleste kvinner. Men når du sammenligner ei kontorrotte med en toppidrettsutøver trenger ikke den sammenligningen å bli helt det samme, men det er heller et unntak enn en regel.

Når jeg startet med styrketrening startet jeg med vekter på første trening som var tyngre enn godt trente damer løftet etter mange års styrketrening. Spesielt i markløft. Der tok jeg 200 kg første gangen. 

Men jeg kjenner damer som også har trent i mange år som nå løfter mere enn det enkelte menn vil klare på et helt liv i et treningsstudio. Men det er heller regelen med unntak.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Det finnes kvinner som er sterkere enn menn, Men den gjennomsnittlige mann er sterkere en den gjennomsnittlig kvinne. Og en kvinne kan aldri bli like sterk som en mann en kvinne kan aldri bli like rask som en mann, Dette betyr ikke at menn er bedre enn kvinner, det betyr at det er biologiske forskjeller mellom kjønnene som gjør at menn i de aller fleste tilfeller er sterkere enn kvinner.

Grunnen til at kvinner ikke kan bli likesterke som menn er fordi menn har mer muskelmasse en det kvinner har. 

Dette er fakta enten folk liker det eller ikke.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 25
Skrevet
8 minutter siden, UkjentN said:

Jeg og mannen havnet i en diskusjon etter å ha sett på et tvprogram og kvinnelig sport.

Av en eller annen grunn kom han til å si at menn er sterkere enn kvinner fysisk. Jeg prøvde selvfølgelig å støtte mitt kjønn ved å ramse opp damer som sannsynligvis er sterkere enn ham, men han tok ikke dette til seg, og fortsatte å bable om at menn er født sterkere. Haha, jeg har jobbet i barnehage, og det er ikke stor forskjell på barna styrkemessig! 

Hvor kommer denne tanken om at menn er sterkere enn kvinner fra? Er det den typiske mannsjåvinismen som ennå ikke har dødd ut, hvor bare menn er ledere osv? Hva tror dere?

Gjennomsnittsmannen er sterkere enn gjennomsnittskvinnen. Og den sterkeste mannen er sterkere enn den sterkeste kvinnen. Mens f.eks Marit Bjørgen eller Cecilie Brækhus nok er sterkere enn mange menn. Men så er de heller ikke representative for kvinner flest. Å bruke barnehagebarn som målestokk er rimelig håpløst,  da testosteron er en viktig faktor, som først kommer på banen i puberteten. 

• Liker 18
Skrevet
5 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

De fleste menn er sterkere enn de fleste kvinner. Men når du sammenligner ei kontorrotte med en toppidrettsutøver trenger ikke den sammenligningen å bli helt det samme, men det er heller et unntak enn en regel.

Når jeg startet med styrketrening startet jeg med vekter på første trening som var tyngre enn godt trente damer løftet etter mange års styrketrening. Spesielt i markløft. Der tok jeg 200 kg første gangen. 

Men jeg kjenner damer som også har trent i mange år som nå løfter mere enn det enkelte menn vil klare på et helt liv i et treningsstudio. Men det er heller regelen med unntak.

Hvor kommer denne regelen fra? Fra utallige filmer og tvserier som har sterke menn i hovedrollen, kanskje? Hehe :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske likt i barnehagen :)

Anonymkode: 56713...905

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, UkjentN said:

Som kjønn så er menn sterkere enn kvinner, men det betyr ikke at det ikke finnes kvinner som er sterkere enn menn. 

http://staff.washington.edu/griffin/musclephys.txt

Anonymkode: e2dd4...c41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde være nok å se til sportsverdenen for å få dette avklart. I omtrent alle kraftkrevende idretter er menn bedre enn kvinner. De løper raskere, løfter tyngre og hopper høyere.

Anonymkode: d6d3e...83f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det finnes kvinner som er sterkere enn menn, Men den gjennomsnittlige mann er sterkere en den gjennomsnittlig kvinne. Og en kvinne kan aldri bli like sterk som en mann en kvinne kan aldri bli like rask som en mann, Dette betyr ikke at menn er bedre enn kvinner, det betyr at det er biologiske forskjeller mellom kjønnene som gjør at menn i de aller fleste tilfeller er sterkere enn kvinner.

Grunnen til at kvinner ikke kan bli likesterke som menn er fordi menn har mer muskelmasse en det kvinner har. 

Dette er fakta enten folk liker det eller ikke.

Det er så fint og deilig med menn som innrømmer dette. 

Anonymkode: 4aa29...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er de det.

Vi har mer fett og mindre muskelmasse.

Dette kommer frem i tenårene.

Selvfølgelig finnes det noen meget svake utrente menn der ute, og noen meget sterke kvinner, men en mann kan lett trene seg fra en kvinne.

Dette er jo ikke diskuterbart engang.

Bare flaut å begynne diskutere på dette.

Anonymkode: 97d82...908

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så fint og deilig med menn som innrømmer dette. 

Innrømme hva ?

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 minutter siden, UkjentN skrev:

Hvor kommer denne regelen fra? Fra utallige filmer og tvserier som har sterke menn i hovedrollen, kanskje? Hehe :)

Nei, den "regelen" kommer fra vitenskapelig observasjon av kvinner og menns muskelmasse. En utrent mann har mer muskelmasse enn ei utrent kvinne.

Trenger egentlig ikke å studere dette vitenskapelig for å se dette, det er veldig åpenbart.

Endret av Nicathv
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Innrømme hva ?

At menn og kvinner er forskjellige. Det er mange spesielt kvinner, som vil være like sterk som menn.

AnonymBruker
Skrevet

Fysisk har menn det lettere for å legge på seg muskler og være sterkere enn kvinner. Det betyr ikke at alle menn er sterkere enn alle kvinner, for det finnes naturligvis kvinner som er sterkere enn menn. Jeg kan bare se på meg selv at jeg som barn (frem til kanskje 6.klasse) var mye sterkere enn alle guttene på samme alder, men så skyter guttene fra i pubertetsalderen og blir mye sterkere. Selvsagt er de jo mye større også, og det har jo mye å si. Jeg har ikke mye å stille opp med i forhold til min godt trente kjæreste på 195 og 90 kg, som ikke er så rart når jeg selv veier 50 kg, men jeg har ikke store problemer med å takle menn med relativt lik høyde og vekt, noe som har med at jeg både er godt trent og at jeg kan være særdeles tøff i trynet 😂

Anonymkode: 0fa05...d3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trodde du egentlig at de ga tyngre vekter til menn enn til kvinner i Mesternes mester (og alle andre konkurranser som skal være rettferdige)?

Anonymkode: c7daa...0f3

• Liker 7
Skrevet

Det er tydelig at gamle myter fra steinalderen fortsatt sitter igjen.. Jeg ville ikke trodd på de statistikkene så kjapt, med tanke på at de samme som har betalt forskerne sannsynligvis er de samme som gjør det de kan for å opprettholde mannlige ledere. Hvorfor har det ikke vært en eneste kvinnelig president i USA? Kvinner blir fortsatt undertrykt. og det at man lager statistikker som forteller at menn er sterkere enn kvinner er et klart bevis på det når man vet at f.eks Cecilie Brekhus er sterkere enn Hareide. Hadde man laget en statistikk på dem 2, så ville jentene vært sterkere enn guttene!

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, UkjentN skrev:

Det er tydelig at gamle myter fra steinalderen fortsatt sitter igjen.. Jeg ville ikke trodd på de statistikkene så kjapt, med tanke på at de samme som har betalt forskerne sannsynligvis er de samme som gjør det de kan for å opprettholde mannlige ledere. Hvorfor har det ikke vært en eneste kvinnelig president i USA? Kvinner blir fortsatt undertrykt. og det at man lager statistikker som forteller at menn er sterkere enn kvinner er et klart bevis på det når man vet at f.eks Cecilie Brekhus er sterkere enn Hareide. Hadde man laget en statistikk på dem 2, så ville jentene vært sterkere enn guttene!

Husker du da hun var med i mesternes mester? Hun gjorde det helt elendig i styrkeøvelsene...

Anonymkode: ce9e6...d7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, UkjentN skrev:

:skratte:

Anonymkode: c7daa...0f3

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, UkjentN skrev:

Det som er tydelig er at du ikke bryr deg om fakta, du vil bare at folk skal si at kvinner er sterkere enn menn. Fordi du tror at dette vil gjøre deg populær oss damene.

Dette er det siste jeg sier i denne tråden.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det som er tydelig er at du ikke bryr deg om fakta, du vil bare at folk skal si at kvinner er sterkere enn menn. Fordi du tror at dette vil gjøre deg populær oss damene.

Dette er det siste jeg sier i denne tråden.

Nei, jeg vil bare at folk skal få hodet ut av steinalderen, og innse at menn og kvinner er like sterke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...