Gå til innhold

Er dette en OK matpakke for en 10 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et barn har med seg 2 loffskiver med karbonade og majones, en fruktyoghurt, og en halvliter juice hver dag. Dette er matpakken til 10 åringen. Det hender det varieres med fiskekaker og ketchup på brødskivene innimellom.

Er dette greit? Dette er barnet til et nært familiemedlem av meg og hun er ganske overvektig selv. Barnet er heldigvis ikke det. 

Anonymkode: a3e52...6f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det greit. Er det optimalt? Nei. For lite frukt og grønt og man burde droppe juice. Grovbrød istedetfor loff. Ellers helt ok. Makan til det bejovet folk har for å micro-manage andre mennesker, som i tilfelle over her, er sykt.

Anonymkode: ed01c...c58

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gitt barnet loffskiver hver dag. Karbonade eller fiskekaker er ok. Tror heller ikke jeg ville gitt barnet yoghurt hver dag, men det er vel ikke det verste. 

Anonymkode: 2461d...0c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja -det er vel innafor, ikke akkurat loff det jeg hadde valgt selv. Men om barnet er kresent og ikke spiser om det ikke får loff, så er det jo bedre at barnet spiser det en ingenting.

Anonymkode: 569ed...a38

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville aldri gitt barnet loff, med mindre det var helt tomt i butikken for annet brød en dag og man bare måtte ta det siste som var igjen; en loff.

Ellers er vel matpakken ok. Kunne kanskje lagt ved en frukt i ny og ne noen ganger i uka? Druer, et eple, en banan?

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet vi jo ikke hva barnet spiser resten av dagen. Mine hadde sjelden med frukt og grønnsaker på skolen, men spiste det som mellommåltid etter skoletid. Og yoghurt er kanskje den eneste måten å få i barnet melk på? Det eneste jeg reagerer på er mengden juice.

Anonymkode: 22972...c28

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn har med seg 2 loffskiver med karbonade og majones, en fruktyoghurt, og en halvliter juice hver dag. Dette er matpakken til 10 åringen. Det hender det varieres med fiskekaker og ketchup på brødskivene innimellom.

Er dette greit? Dette er barnet til et nært familiemedlem av meg og hun er ganske overvektig selv. Barnet er heldigvis ikke det. 

En gang i blant er det vel i orden. Jeg ville nok heller kjørt med grovbrød og litt salat i tillegg og ikke juice 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det greit. Er det optimalt? Nei. For lite frukt og grønt og man burde droppe juice. Grovbrød istedetfor loff. Ellers helt ok. Makan til det bejovet folk har for å micro-manage andre mennesker, som i tilfelle over her, er sykt.

Anonymkode: ed01c...c58

Enig i dette. Dette er veldig langt fra den verste matpakken jeg har hørt om, tvert i mot. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er like mye sukker i grovbrød som loff, forskjellen er ikke stor

Anonymkode: 3b0df...aba

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er like mye sukker i grovbrød som loff, forskjellen er ikke stor

Det er vel heller mengden fiber som er den vesentlige forskjellen. 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Jepp! Og ennkan velge brød som er fullkorn og uten sirup så er sukkerinnholdet minimalt

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit for meg! Hvorfor lurer du? Jeg selv ville ikke kunnet drukket en halvliter juice til formiddagsmat, men jeg drikker lite juice. Barna mine også, en halvliter hadde vært for mye. Jeg spiser ofte lyst brød til lunsj, og karbonader også. Min 11-åring ville absolutt valgt loff hvis hun kunne, og gjerne karbonader. Yoghurt får hun ofte, og juice får hun til frokost (ikke en halvliter, da). Hvem er du som er i en posisjon til å vurdere dette? 

Anonymkode: 8709f...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Det er ikke det folk flest tenker på😂 folk tenker sukker, og begge det har like mye sukker PR 100g

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det folk flest tenker på😂 folk tenker sukker, og begge det har like mye sukker PR 100g

Er ikke folk idag opplyst om fiber? Ble jo endel fokus på det når alle brød fikk grovhetsskala (eller hva det heter). Men det er kanskje glemt. 

• Liker 2
Skrevet

Juicen jeg reagerer mest på, 0,5 liter hver dag er mye.

Karbonade og fiskekake er vel bra.

Brød metter bedre enn loff, men ble folk (og brødspisere 😉 ) også av de vennene mine som vokste opp på loff.

AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg reagerer mye mer på kjøttkaker, fiskekaker, loff, yoghurt og juice enn loff. 

Loff er relativt ufarlig, det metter bare mindre enn grovbrød. 

Kjøttkaker og fiskekaker er stappet i mettet fett, finnes ikke sunt med mindre man kjøper riktig variant. 

Yoghurt og juice er raskt på nivå med godteri når det kommer til sukkerinnhold, og hører ikke hjemme i en vanlig lunsjboks. 

Anonymkode: 9cd61...630

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet om de som sender barna med loff og nugatti hver dag.... Enkel brødmåltid er helt ok.Yoghurt er ok,bra å regulere magen med. 

Anonymkode: efab1...301

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Nerine_ skrev:

Er ikke folk idag opplyst om fiber? Ble jo endel fokus på det når alle brød fikk grovhetsskala (eller hva det heter). Men det er kanskje glemt. 

Det er like usunt for noen med diabetes uansett, sukkeret blir skyhøyt

Skrevet

Er ikke den verste matpakken dette. Er mest nysgjerrig på hvordan du vet at dette er matpakken til barnet hver dag? Ringer du de å spør hva hun får i matpakken daglig? Er du læreren hennes?

Merkelig.. og merkelig hva folk skal bry seg med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om de som sender barna med loff og nugatti hver dag.... Enkel brødmåltid er helt ok.Yoghurt er ok,bra å regulere magen med. 

Anonymkode: efab1...301

Det sende jeg med i 8 år i matboken, ble  kanskje spist 2, 3 biter. Heller det enn ingen ting i magen, hele dagen. 

Anonymkode: dee15...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...