AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Er ung voksen og vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette, så spør derfor her Er nyansatt i en stor bedrift. En av mine ledere er en godt voksen mann. Han er gift og har en datter på min alder. Har ved flere anledninger følt at han ser på meg (i lunsjen f.eks), men vet jo ikke hvordan han er mot andre.. Han har flere ganger kommentert hvordan jeg er kledd (at jeg ser fin eller stilig ut), en annen gang da det bare var vi til stedet, satt han seg helt inntil meg da han skulle vise meg noen bilder på tlf. Jeg syntes det var ganske ubehagelig.. Tenker at han bare er litt «dum» og ikke tenker over hva han gjør, eller motsatt, at han spiller hyggelig og litt dum for å kunne gjøre disse tilnærmingene. Synes han er ekkel og guffen. Tenkte kanskje å høre litt med en annen kvinnelig kollega om hun har merket noe, men er litt redd for å «lage en greie». Hva synes dere? Er dette seksuell trakassering eller er jeg på bærtur? Anonymkode: 474b2...610
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Nei. Vent til han begynner å ta deg på rumpa, puppene og slikt. Da begynner det å bli alvorlig seksuell trakassering. Da kan du gå til de rette kanaler. Anonymkode: e38ab...e50 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Skjønner godt at det er ubehagelig, men tror ikke du har noen sak om det ikke blir sagt eller gjort noe mer konkret. Om jeg var deg ville jeg sett det an litt, men prøvd å trekke meg litt unna om han var for nærgående. Håper det ordner seg! Anonymkode: 20f97...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ung voksen og vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette, så spør derfor her Er nyansatt i en stor bedrift. En av mine ledere er en godt voksen mann. Han er gift og har en datter på min alder. Har ved flere anledninger følt at han ser på meg (i lunsjen f.eks), men vet jo ikke hvordan han er mot andre.. Han har flere ganger kommentert hvordan jeg er kledd (at jeg ser fin eller stilig ut), en annen gang da det bare var vi til stedet, satt han seg helt inntil meg da han skulle vise meg noen bilder på tlf. Jeg syntes det var ganske ubehagelig.. Tenker at han bare er litt «dum» og ikke tenker over hva han gjør, eller motsatt, at han spiller hyggelig og litt dum for å kunne gjøre disse tilnærmingene. Synes han er ekkel og guffen. Tenkte kanskje å høre litt med en annen kvinnelig kollega om hun har merket noe, men er litt redd for å «lage en greie». Hva synes dere? Er dette seksuell trakassering eller er jeg på bærtur? Anonymkode: 474b2...610 nei dette er ikke seksuell trakassering Anonymkode: 18be5...a73 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Skjønner ikke helt hva som skal være trakassering her. Han høres jo bare hyggelig ut. Anonymkode: 7c55b...a6e 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Herregud, det er ikke seksuell trakassering. Hadde du tenkt det samme om sjefen var kvinnelig? Nei? Da er det heller ikke det med en mann... Nå må folk slutte å rope seksuell trakassering for alt mulig - det blir for dumt.. Anonymkode: 24f87...d86 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Vent til han begynner å ta deg på rumpa, puppene og slikt. Da begynner det å bli alvorlig seksuell trakassering. Da kan du gå til de rette kanaler. Anonymkode: e38ab...e50 Nei. Hun skal ikke vente til det har gått så langt at hun blir tatt på. Er du rar?! Trekk deg unna og hold avstand, blir han for nærgående allikevel så sier du ifra til ham, gir han seg ikke da så tar du det høyere opp. Anonymkode: 516f3...251
Gjest theTitanic Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ung voksen og vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette, så spør derfor her Er nyansatt i en stor bedrift. En av mine ledere er en godt voksen mann. Han er gift og har en datter på min alder. Har ved flere anledninger følt at han ser på meg (i lunsjen f.eks), men vet jo ikke hvordan han er mot andre.. Han har flere ganger kommentert hvordan jeg er kledd (at jeg ser fin eller stilig ut), en annen gang da det bare var vi til stedet, satt han seg helt inntil meg da han skulle vise meg noen bilder på tlf. Jeg syntes det var ganske ubehagelig.. Tenker at han bare er litt «dum» og ikke tenker over hva han gjør, eller motsatt, at han spiller hyggelig og litt dum for å kunne gjøre disse tilnærmingene. Synes han er ekkel og guffen. Tenkte kanskje å høre litt med en annen kvinnelig kollega om hun har merket noe, men er litt redd for å «lage en greie». Hva synes dere? Er dette seksuell trakassering eller er jeg på bærtur? Anonymkode: 474b2...610 Nei. Du kan ikke lage oppstyr ut av at noen har sett på å deg litt for lenge eller på en viss måte. Dessuten kan det hende han bare er vennskapelig eller vil inkludere deg.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Hun skal ikke vente til det har gått så langt at hun blir tatt på. Er du rar?! Trekk deg unna og hold avstand, blir han for nærgående allikevel så sier du ifra til ham, gir han seg ikke da så tar du det høyere opp. Anonymkode: 516f3...251 nærgående fordi han sier ho er pent kledd og viser henne bilder? da må jeg varlse ledelsen siden det da er flere som driver med trakassering Anonymkode: 18be5...a73
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: nærgående fordi han sier ho er pent kledd og viser henne bilder? da må jeg varlse ledelsen siden det da er flere som driver med trakassering Anonymkode: 18be5...a73 Jeg har ikke sagt noe om trakassering. Anonymkode: 516f3...251
Hakadaki Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 De tingene du nevner er ikke nødvendigvis ment slik fra hans side. Så jeg ville ikke diskutert dette med en kollega med fare for å skape rykter på arbeidsplassen. Det er ingen tjent med. Hvis en kvinnelig kollega hadde gjort nøyaktig det samme så hadde man ikke dratt samme konklusjon. Når det er sagt så er det helt innafor å markere at du ikke synes noe om det. Men du kan gjøre det på en ufarlig måte hvis det er slik at du synes det er ubehagelig å være for direkte. Setter han seg for nær kan du trekke deg unna/flytte deg. Ser han for mye på deg så kan du spørre om han lurer på noe. Gir han deg komplimenter på utseende så kan du si at du setter mer pris på å bli fortalt om du gjør en god jobb. Etc. Enkelte menn kan ha en litt klønete fremtoning når alt de egentlig ønsker bare er å inkludere deg som ny i arbeidsmiljøet.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hva som skal være trakassering her. Han høres jo bare hyggelig ut. Anonymkode: 7c55b...a6e Ja han er det, men på en uhyggelig måte. Uansett, jeg mener han burde være mer bevisst på hvordan dette kan oppfattes. Jeg har ikke oppmuntret han på noe vis, har vel heller vært litt avvisende. ts Anonymkode: 474b2...610
Frøknen Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 (endret) Det du beskriver er ikke seksuell trakassering. Mest sannsynlig så er mannen helt uvitende om at det er slik du føler det og jeg syntes absolutt ikke du skal gjøre en greie ut av det basert på dette. Du kan jo risikere å ødelegge ryktet til en grei og snill mann. Jeg skjønner du syntes det er ubehagelig, men jeg foreslår du trekker deg ut av disse ubehagelig situasjonene når de oppstår og om det utvikler seg til noe av seksuell natur så må du selvsagt si ifra. Endret 9. mars 2020 av Frøknen 1
The Kitten Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ung voksen og vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette, så spør derfor her Er nyansatt i en stor bedrift. En av mine ledere er en godt voksen mann. Han er gift og har en datter på min alder. Har ved flere anledninger følt at han ser på meg (i lunsjen f.eks), men vet jo ikke hvordan han er mot andre.. Han har flere ganger kommentert hvordan jeg er kledd (at jeg ser fin eller stilig ut), en annen gang da det bare var vi til stedet, satt han seg helt inntil meg da han skulle vise meg noen bilder på tlf. Jeg syntes det var ganske ubehagelig.. Tenker at han bare er litt «dum» og ikke tenker over hva han gjør, eller motsatt, at han spiller hyggelig og litt dum for å kunne gjøre disse tilnærmingene. Synes han er ekkel og guffen. Tenkte kanskje å høre litt med en annen kvinnelig kollega om hun har merket noe, men er litt redd for å «lage en greie». Hva synes dere? Er dette seksuell trakassering eller er jeg på bærtur? Anonymkode: 474b2...610 Hva jeg syns? Jeg syns du er på bærtur. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, Hakadaki skrev: De tingene du nevner er ikke nødvendigvis ment slik fra hans side. Så jeg ville ikke diskutert dette med en kollega med fare for å skape rykter på arbeidsplassen. Det er ingen tjent med. Hvis en kvinnelig kollega hadde gjort nøyaktig det samme så hadde man ikke dratt samme konklusjon. Når det er sagt så er det helt innafor å markere at du ikke synes noe om det. Men du kan gjøre det på en ufarlig måte hvis det er slik at du synes det er ubehagelig å være for direkte. Setter han seg for nær kan du trekke deg unna/flytte deg. Ser han for mye på deg så kan du spørre om han lurer på noe. Gir han deg komplimenter på utseende så kan du si at du setter mer pris på å bli fortalt om du gjør en god jobb. Etc. Enkelte menn kan ha en litt klønete fremtoning når alt de egentlig ønsker bare er å inkludere deg som ny i arbeidsmiljøet. Takk for innspill, skal prøve på det. Men må legge til at jeg flyttet meg en gang i lunsjen, men da flyttet han etter. ts Anonymkode: 474b2...610
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 Det høres ut som en som prøver å gjøre så du som nyansatt føler deg velkommen og inkludert, ikke noe trakassere med det... Anonymkode: 724bd...c99 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, det er ikke seksuell trakassering. Hadde du tenkt det samme om sjefen var kvinnelig? Nei? Da er det heller ikke det med en mann... Nå må folk slutte å rope seksuell trakassering for alt mulig - det blir for dumt.. Anonymkode: 24f87...d86 Er du kvinne selv? Har aldri opplevd at en kvinnelig sjef eller leder har satt seg helt inntil og lent seg over med tlf, slik at man lett kan komme borti puppene osv. Ts Anonymkode: 474b2...610 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 Du kommer neppe noen vei med å gå videre med dette nå. Jeg ville sørget for å unngå situasjoner hvor dere er alene i samme rom, unngå å sitte ved siden av hverandre etc. Vær høflig, men avmålt. Vær spesielt obs på sosiale sammenhenger med alkohol. Da bør du sørge for at du alltid er sammen med andre kvinner. Du skulle ikke vært nødt til å ta forholdsregler, men sånn er det dessverre... Anonymkode: 08206...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #19 Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kommer neppe noen vei med å gå videre med dette nå. Jeg ville sørget for å unngå situasjoner hvor dere er alene i samme rom, unngå å sitte ved siden av hverandre etc. Vær høflig, men avmålt. Vær spesielt obs på sosiale sammenhenger med alkohol. Da bør du sørge for at du alltid er sammen med andre kvinner. Du skulle ikke vært nødt til å ta forholdsregler, men sånn er det dessverre... Anonymkode: 08206...ce0 Jeg er forresten enig i at det ikke er seksuell trakassering. Men det KAN komme til å skje i fremtiden, og med strategiene over kan man gjøre det vanskeligere for vedkommende. Anonymkode: 08206...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #20 Skrevet 9. mars 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du kvinne selv? Har aldri opplevd at en kvinnelig sjef eller leder har satt seg helt inntil og lent seg over med tlf, slik at man lett kan komme borti puppene osv. Ts Anonymkode: 474b2...610 Jeg er kvinne selv ja. Uansett: som flere nevner så prøver han nok bare å få deg til å føle deg velkommen på en ny arbeidsplass. Ville ikke nevnt det til noen med mindre han faktisk gjør noe fysisk, du risikerer å se fryktelig dum ut, no offence. Alt trenger ikke være seksuell trakassering!! Anonymkode: 24f87...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå