Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i teorien helt imot å sykemelde seg unødig, men nå begynner det å kjennes nødvendig. Men er det riktig? Bare for å ha nevnt det, så søker jeg på nye jobber allerede, så vet jeg må skifte beite.. 

Så til saken. Jobber i en liten bedrift, butikk, med veldig få ansatte. Jeg ble ansatt sist, med hovedansvar å være i butikken, men også andre oppgaver. Problemet er at opplæringen har vært helt fraværende, type "se nå, nå kjører jeg bilen. Nå er det din tur!" uten å forklare hvordan og hvorfor ting blir gjort. Jeg får stadig skyld for ting jeg har gjort galt (grunnet manglende opplæring), men også ting som er andres feil, bare at det ikke vil innrømmes. Kunne fortalt MYE mer, men det er bortkasta. 

Jeg gruer meg hver dag til å gå på jobb, sliter med søvnen fordi jeg går gjennom butikken og oppgavene i hodet for å finne ut hva jeg potensielt "har gjort galt", som jeg kan få kjeft for dagen etter. Jeg gråter ofte etter jobb, og er generelt deppa, noe som selvfølgelig går ut over familieforholdene. Har vond klump i magen hele tiden, med unntak av kanskje lørdagskveld, hvor jeg har fri dagen etter.. 

Vet som sagt at jeg må bytte jobb, og er i søkinga, men er det potensielt mulig å sykemelde seg fram til ny jobb dukker opp? Har ikke egentlig LYST til det, for føler det blir misbruk av systemet.. Men er ikke dette egentlig et helseproblem, når det går ut over søvn, matlyst og generelt humør..? 

Anonymkode: 974f8...00f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet av leder på en tidligere arbeidsplass og ble sykemeldt på bakgrunn av det. Men det er jo, som du også skriver, ingen varig løsning. Tror jeg var sykemeldt i 3 uker og så sa jeg opp. Fikk slippe oppsigelsestiden når situasjonen var som den var. Fikk da erklæring fra legen på grunnen til at jeg sa opp slik at jeg slapp karantene på dagpenger. Ordnet seg med jobb etter et par måneder. :) 

Anonymkode: 7ffb6...601

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man mistrives så kraftig på jobben sin at det fører til sykemelding, så bør man søke ny jobb. Det blir jo ikke endring eller bedring etter en sykemelding. Folka er de samme, miljøet er det samme. Forskjellen er at du har hentet deg inn en periode, men du utsetter deg for det samme igjen like etterpå.

Blir du psyk av jobben din så finn en annen jobb. 

Anonymkode: 345ef...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke du som sykemelder deg, men du kan jo gå til legen og forklare hvordan det ligger an så kan legen gjøre en vurdering om jobben går såpass ut over helse at de ønsker å sykemelde deg i en periode. Bra at du søker nye jobber, håper du får en ny jobb snart :)

Anonymkode: 515ac...6b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er vanskelig ville jeg også øvd på å legge vekk tanker og bekymringer om jobben når du ikke er på jobb. Om det dukker opp tanker om jobben så annerkjenn at du tenker det men utsett å gruble mer på det til et gitt tidspunkt. Øv på dette hver gang. Forsøk å distraher deg selv om tankene dukker opp, gjør noe lystbetont, gå tur, se på TV, snakk med venner/kjæreste/familie osv. Google selvhjelp mot angst, det er mye av de samme teknikkene du kan bruke. Inntill du får ny jobb så kan dette hjelpe deg å få det litt bedre :)

Anonymkode: 515ac...6b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det blir rett, det er mange som mistrives i jobben, gjerne så mye at det går utover privatlivet og helsa. Men vær aktiv i søkeprosessen. Har du sagt ifra at du trenger opplæring på de forskjellige områdene?

Anonymkode: 84539...bd2

Skrevet

Sykemelding er hvis du er syk. Liker man ikke jobben sin. Kan man søke nye jobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Morpheus skrev:

Sykemelding er hvis du er syk. Liker man ikke jobben sin. Kan man søke nye jobber.

Blir man syk av jobben sin så spør man legen etter sykemelding frem til man har ny jobb. Jeg gjorde dette. 

Anonymkode: 345ef...2f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i hovedinnlegget, så er jeg klar over at jeg må bytte jobb, og at jeg søker det som kan søkes på. 😊 Problemet er at det ikke alltid er like lett å få ny jobb på dagen. Og jeg synes som sagt selv at det er "unødvendig" bruk av sykemelding, men det går jo på helsa løs.. Jeg har gått med denne følelsen i over et halvt år, snakka med daglig leder om manglende opplæring, samt også bedt om å bli sendt på kurs for å bedre forstå fagfeltet, men det er tydeligvis uaktuelt. Jeg prøver så godt jeg kan å smile og være hyggelig tilbake, og gjøre jobben så godt jeg kan. Men det er jævlig tungt å være positiv når man bare har lyst til å legge seg ned å hyle. 

AnonymBruker
Skrevet

Din helse. ditt ansvar

Anonymkode: 94191...fe9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Din helse. ditt ansvar

Anonymkode: 94191...fe9

Og det betyr at man ikke kan sykemeldes? Er det kun brukket bein og lårhalsbrudd som kan sykemeldes? (altså, fysisk sykdom) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler for å sykemelde deg så burde du gjøre det. Ikke vent for lenge med å gjøre det. Klem til deg 🌸

Anonymkode: abe8f...c17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det betyr at man ikke kan sykemeldes? Er det kun brukket bein og lårhalsbrudd som kan sykemeldes? (altså, fysisk sykdom) 

Hvis vi for enkelhets skyld likestiller sykemelding og sykepenger (som egentlig ikke er helt det samme):  Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger

https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/nav-arbeidslivssenter-oslo/nyheter-oslo/rett-pa-sykemelding-nar-du-ikke-er-syk

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmeldt

Anonymkode: 97902...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...