Gå til innhold

Corona-hysteri i kollektiv, er dette greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 10stk totalt som bor i kollektiv. Hvor alle har eget bad bortsett fra 4 av oss. Hvor vi deler 2 og 2. Jeg deler med hun som har dessverre blitt helt hjernevasket av media. Hun innbiller seg at corona er det **** som kan skje deg og har gjort så mye tiltak hjemme hos oss at jeg nesten flyr på veggene. 

Ting hun har gjort: 

- Hengt opp plakater på ytredøren, soveromsdørene, kjøleskap og toalett. 

- Stilt krav at ALLE må ta antibac før og etter de forlater kollektivet (hun er alltid i stua, så hun driver å observerer om vi faktisk gjør det) 

- Jeg deler dusj med henne, og må ta temperaturen (sjekke for feber) før jeg dusjer for å være sikker på jeg ikke er syk. Hun mener at hvis jeg er syk så er dusjen en bakteriebombe (jeg må sende bilde av temperaturen til henne på facebook slik at hun ikke får hetta når hun skal dusje når jeg for eksempel ikke er hjemme) 

- Hvis noen glemmer å ta antibac eller ikke holder seg for albuen når en nyser men nyser heller i hånden, så skjeller hun vedkommende ut og truer med å få dem kastet ut

Alle som bor i kollektivet er unge og relativt friske og har godt immunsvar, inkludert hun som er hysterisk. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er så stressa. Men er dette grei holdning ? Er dette greit siden det er faktisk et farlig virus som er ute å går? Hun mener sikkert godt men det blir så slitsomt i lengden. 

Han ene vi bor med har nevnt om å få hun hysteriske kasta ut, siden hun bringer kvalme, men 😕

Anonymkode: c2ddf...bc4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Febermåling før dusj er på trynet.. 🤔 

Anonymkode: 96379...d12

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Febermåling før dusj er på trynet.. 🤔 

Anonymkode: 96379...d12

Ja, er litt merkelig. Men hun mener at det er bare for å være på den sikre siden

- AB

Skrevet

Det er helt innafor å ta forhåndsregler i disse dager, antibac (selv om vanlig håndvask med vann og såpe er bedre) er noe alle bør gjøre, coronatider eller ikke. Febermåling før dusj er litt i overkant da, men likevel...

Det er jo greit nok at dere alle er friske og sterke, men noe av poenget er jo å hindre smittespredning i samfunnet forøvrig, litt på samme måte som at de som kan bør vaksinere seg - vi må tenke på de som ikke er sterke og friske som oss selv.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som bor i kollektivet er unge og relativt friske og har godt immunsvar, inkludert hun som er hysterisk. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er så stressa. Men er dette grei holdning ? Er dette greit siden det er faktisk et farlig virus som er ute å går? Hun mener sikkert godt men det blir så slitsomt i lengden. 

Hun høres hysterisk ut, men tiltakene er ikke iverksatt av hensyn til oss unge og spreke. Vi skal forsøke å holde oss sykdomsfrie for å unngå å smitte de svake blant oss og for å sikre at ikke alle blir syke på likt. Trusselen er at helsevesenet ikke har kapasitet til dem som trenger behandling hvis vi ikke begrenser smitten.

Anonymkode: 290f8...d15

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen bør sette seg ned med henne og opplyse hun litt. Ikke bare litt men mye.

Helt greit å si at det er fint om alle er flinke til å vaske henda og/eller sprite hendene etter å ha vært ute. Men alt det andre er hysteri.

Ja og å hoste og nyse i albuen er jo greit det og men trenger ikke true med å kaste ut de som glemmer seg...

Anonymkode: 94580...17b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen bør sette seg ned med henne og opplyse hun litt. Ikke bare litt men mye.

Helt greit å si at det er fint om alle er flinke til å vaske henda og/eller sprite hendene etter å ha vært ute. Men alt det andre er hysteri.

Ja og å hoste og nyse i albuen er jo greit det og men trenger ikke true med å kaste ut de som glemmer seg...

Anonymkode: 94580...17b

Hun ene jeg bor med har gitt beskjed til henne igår at hun må være snillere med hvordan hun gir beskjed, istedenfor å skjelle oss ut. Men hun mener det er til vårt beste og er noe vi må forvente fra henne når viruset er så farlig 😕

- ab 

• Liker 1
Skrevet

Kan du dele dusj med en av de andre en periode?

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler dusj med henne, og må ta temperaturen (sjekke for feber) før jeg dusjer for å være sikker på jeg ikke er syk

Du må jo ikke la henne styre hva du gjør!
Bruk sunn fornuft og ikke la henne få oppføre seg kontrollerende. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 10stk totalt som bor i kollektiv. Hvor alle har eget bad bortsett fra 4 av oss. Hvor vi deler 2 og 2. Jeg deler med hun som har dessverre blitt helt hjernevasket av media. Hun innbiller seg at corona er det **** som kan skje deg og har gjort så mye tiltak hjemme hos oss at jeg nesten flyr på veggene. 

Ting hun har gjort: 

- Hengt opp plakater på ytredøren, soveromsdørene, kjøleskap og toalett. 

- Stilt krav at ALLE må ta antibac før og etter de forlater kollektivet (hun er alltid i stua, så hun driver å observerer om vi faktisk gjør det) 

- Jeg deler dusj med henne, og må ta temperaturen (sjekke for feber) før jeg dusjer for å være sikker på jeg ikke er syk. Hun mener at hvis jeg er syk så er dusjen en bakteriebombe (jeg må sende bilde av temperaturen til henne på facebook slik at hun ikke får hetta når hun skal dusje når jeg for eksempel ikke er hjemme) 

- Hvis noen glemmer å ta antibac eller ikke holder seg for albuen når en nyser men nyser heller i hånden, så skjeller hun vedkommende ut og truer med å få dem kastet ut

Han ene vi bor med har nevnt om å få hun hysteriske kasta ut, siden hun bringer kvalme, men 😕

da kan du jo fortelle henne at corona er et virus og ikke en bakterie. er like stor sjans for å bli smittet i dusjen som ellers i huset. 

Anonymkode: 8e7a5...076

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette her er jo overhodet ikke greit. Slike som henne kan faktisk ikke bo i kollektiv. Da må hun bo alene, men helst hadde det beste vært om hun hadde fått hjelp for denne angsten og tvangen. 

Anonymkode: 3a302...712

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare si NEI? Hun er ikke sjefen din. Kjeft tilbake.

Når det er sagt, så bør dere sammen innføre skjerpede rutiner til hygiene. F.eks at man alltid vasker hendene sine med såpe så fort man kommer hjem. Og ofte ellers. Antibac er bare for når man ikke har vann og såpe tilgjengelig.

Anonymkode: 5904f...b22

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Økt fokus på håndhygiene er bra, men hun har overhodet ingen rett til å kjefte på dere.

Febermåling før dusj er helt bak mål. Det hadde je nektet, og hvis hun da ikke turde å bruke dusjen fikk det være hennes problem. Hva skal du liksomgjøre hvis du nå skulle bli syk? Ikke lov ådusje før du blir frisk igjen?

Med mindre denne jenta eier leiligheten og leierut til dere andre, så er det bare å svare nei når hun kommer med urimelige krav. Dersom hun kjefter er det bare å si at dette gidder jeg ikke, også gå fra henne. Jeg hadde glatt gått inn på mitt eget rom og lukket døren rett forran henne.

Anonymkode: 3e0af...d0c

• Liker 13
Skrevet (endret)

Noen mennesker har det klikket helt for. Fascistiske tendenser. Glad jeg ikke bor i et kollektiv. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Antibac på vei inn og ut er jo tullete når dere har såpe og vann tilgjengelig.

Febermåling før dusj er ekstremt. Hun har vel så stor sannsynlighet for å bli smittet når hun beveger seg rundt i «fellesområdene». Kanskje hun burde holde seg inne på sitt eget rom mest mulig når hun er så engstelig?

Anonymkode: 68c44...f52

• Liker 7
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hun bar ingen rett til å kreve et bilde av deg. Bare si nei. 

Anonymkode: 5c75b...196

• Liker 1
Skrevet
På 9.3.2020 den 13.51, LeneXCII skrev:

Du må jo ikke la henne styre hva du gjør!
Bruk sunn fornuft og ikke la henne få oppføre seg kontrollerende. 

Enig! Og jeg er altså litt corona hysterisk selv (pga graviditet). Men synes ikke man kan pålegge omgivelsene mer enn å følge de offisielle retningslinjene. Samboer har F.eks invitert til familieselskap, men så lenge vi forholder oss til retningslinjene er det mitt ansvar å jobbe med meg selv for å håndtere det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det fortsatt like rigid fire måneder etterpå?

Anonymkode: a5c91...da9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig, man må jo kunne kreve at de man bor med opprettholder smittevern. 

Anonymkode: 86c27...156

• Liker 1
Skrevet

Å vaske hender når man kommer hjem er en god vane. Like godt å innarbeide den først som sist.

• Liker 2
  • Opprett ny...