Gå til innhold

Er ikke mat den beste medisinen eller skal alle spise altfor mye sukker, junk food og drikke brus hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser i nettaviser at Berit Nordstrand får mye kritikk for å fremme et godt kosthold, men er ikke mat den beste medisin? Er ikke god og sunn mat, det som styrker imunnforsvaret, eller skal vi alle spise mye sukker, junk food og drikke brus hele tiden?

I artikkelen står det at Kaveh Rashidi går så langt som å kalle Berit en trussel mot folkehelsen, men når jeg sjekker opp berit nordstrand sin nettside på nett finner jeg ikke noe som jeg tolker som en trussel. Hun skriver om sunn og vegansk-vegetarisk mat.

Er det ENESTE alle bør gjøre å bare ta influensavaksine, god håndhygiene og svelge piller, for så å bare drikke brus, spise sukker og masse junk food fordi det er det som er legers råd da forskerne ikke har funnet ut noe annet at sunn mat kan ha positiv innvirkning på helsen? Kan vi ikke gjøre noe i tillegg til å forbedre egen helse og unngå influensa / sykdommer?

Den jeg ser på som direkte farlig i den her situasjonen er lege Kaveh Rashidi... og tran har det vel vært lenge før å ta. Hva er så galt med det? Jeg var oppvokst med tran. At noen lager sine egne tranprodukter med nye tranprodukter enn møllers tran, er ikke det bare bra?

https://www.dagbladet.no/kultur/nordstrands-rad-som-hinter-om-kjop/72150044
https://www.dagbladet.no/nyheter/lege---hun-er-en-trussel-mot-folkehelsa/72124284

Anonymkode: ab9ca...d62

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du leser jo uttalelsene til Kaveh Rashidi som fanden leser bibelen. Hvor sier han at det beste er å spise sukker og junk food?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ENESTE alle bør gjøre å bare ta influensavaksine, god håndhygiene og svelge piller, for så å bare drikke brus, spise sukker og masse junk food fordi det er det som er legers råd da forskerne ikke har funnet ut noe annet at sunn mat kan ha positiv innvirkning på helsen? Kan vi ikke gjøre noe i tillegg til å forbedre egen helse og unngå influensa / sykdommer?

Polarisering lenge leve. :ler: 

Anonymkode: afa59...fb4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den farmasøytiske industrien tjener ikke på mat vet du...

Anonymkode: ccb48...b8a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Den farmasøytiske industrien tjener ikke på mat vet du...

Stemmer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2020 at 10:20 AM, AnonymBruker said:

Jeg leser i nettaviser at Berit Nordstrand får mye kritikk for å fremme et godt kosthold, men er ikke mat den beste medisin? Er ikke god og sunn mat, det som styrker imunnforsvaret, eller skal vi alle spise mye sukker, junk food og drikke brus hele tiden?

I artikkelen står det at Kaveh Rashidi går så langt som å kalle Berit en trussel mot folkehelsen, men når jeg sjekker opp berit nordstrand sin nettside på nett finner jeg ikke noe som jeg tolker som en trussel. Hun skriver om sunn og vegansk-vegetarisk mat.

Den jeg ser på som direkte farlig i den her situasjonen er lege Kaveh Rashidi... og tran har det vel vært lenge før å ta. Hva er så galt med det? Jeg var oppvokst med tran. At noen lager sine egne tranprodukter med nye tranprodukter enn møllers tran, er ikke det bare bra?

https://www.dagbladet.no/kultur/nordstrands-rad-som-hinter-om-kjop/72150044
https://www.dagbladet.no/nyheter/lege---hun-er-en-trussel-mot-folkehelsa/72124284

Var jo ikke det som var poenget til Kaveh - han kritiserte Nordstrand for faglige udokumenterte råd for influensaforebygging, eks c og d vitamin-tilskudd. Tilskudd av dette (som Nordstrand tilfeldigvis selger) forebygger ikke influsensa.

men: Sunn mat ser selvsagt positivt.

hun har en historie med snodige råd, med dårlig vitenskapelig belegg. eks motstand mot stivelse (korn og slikt), sukker (med dårlig dokumentasjon) m.m.

hvor i all verden har du det fra at at det er legers råd "..og svelge piller, for så å bare drikke brus, spise sukker og masse junk food"?

hvor i all verden har du det fra at at "forskerne ikke har funnet ut noe annet at sunn mat kan ha positiv innvirkning på helsen? " jo visst, det har forskere og legevitenskapen vist lenge

Anonymkode: 81a10...9cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor i all verden har du det fra at at "forskerne ikke har funnet ut noe annet at sunn mat kan ha positiv innvirkning på helsen? " jo visst, det har forskere og legevitenskapen vist lenge

Anonymkode: 81a10...9cc

Så det har de visst lenge ja, de har helt koll på dette her. Men hva man spiser frem til man evt. blir smittet av influensa er altså helt og totalt uten betydning.

AnonymBruker
Skrevet

Leser mellom linjene ;)

AnonymBruker
Skrevet

Berit Nordstrand har faktisk peiling. Lege, seksbarnsmor, og livsnyter. Oppegående, sunn og positiv dame. Også er hun veldig flott. Sikkert derfor mange kommer med ekle stikk mot henne.

Anonymkode: 34b7e...6db

• Liker 2
Skrevet

Blir du sjuk så blir du sjuk, da hjelper det ikke om du tar tran og spiser grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Det ER problematisk at man benytter sin status som lege til å få tyngde bak påstander som faktisk ikke legevitenskapen har dokumentert. Det at man er lege betyr heller ikke at man kan noe særlig om kosthold, da må man lytte til ernæringsfysiologer.

Anonymkode: a3efa...96f

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Berit Nordstrand har faktisk peiling. Lege, seksbarnsmor, og livsnyter. Oppegående, sunn og positiv dame. Også er hun veldig flott. Sikkert derfor mange kommer med ekle stikk mot henne.

Legestudiet fokuserer vel ikke mest på kosthold? At hun har mange barn og er livsnyter - er litt skeptisk til at det kvalifiserer henne som ekspert på virus og forebygging av sykdom. Ellers hadde vi hatt mange eksperter rundt omkring.

Jeg har sett litt for mange produkter kommet ut av det selskapet til å stole helt på at alle slike kommentarer er basert på forskning. Hun mener nok det beste, men vet hun best?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, applestories skrev:

Legestudiet fokuserer vel ikke mest på kosthold? At hun har mange barn og er livsnyter - er litt skeptisk til at det kvalifiserer henne som ekspert på virus og forebygging av sykdom. Ellers hadde vi hatt mange eksperter rundt omkring.

Jeg har sett litt for mange produkter kommet ut av det selskapet til å stole helt på at alle slike kommentarer er basert på forskning. Hun mener nok det beste, men vet hun best?

Hun har selvfølgelig ikke gått ut og sagt at dette kan stoppe smitten direkte. Det er bare ordene hennes som har blitt vridd på. Å få i seg nok næring, balanse mellom aktivitet og hvile, er det hun oppfordrer til. Noe som vil styrke immunforsvaret på sikt, uavhengig av hva vi måtte møte i fremtiden. Det er ikke det samme som å garantere fullstendig immunitet, slik noen får det til å høres ut som hun har påstått.

Som utdannet lege er hun selvfølgelig oppegående. Det studiet er knallhard konkurranse på. Kan godt være hun har fordypet seg i kosthold utenom, for alt vi vet.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har selvfølgelig ikke gått ut og sagt at dette kan stoppe smitten direkte. Det er bare ordene hennes som har blitt vridd på. Å få i seg nok næring, balanse mellom aktivitet og hvile, er det hun oppfordrer til. Noe som vil styrke immunforsvaret på sikt, uavhengig av hva vi måtte møte i fremtiden. Det er ikke det samme som å garantere fullstendig immunitet, slik noen får det til å høres ut som hun har påstått.

Som utdannet lege er hun selvfølgelig oppegående. Det studiet er knallhard konkurranse på. Kan godt være hun har fordypet seg i kosthold utenom, for alt vi vet.

Sunt kosthold og aktivitet er gode råd, året rundt. Artikkelen som nevnet over ser ut til å være skrevet i fjor (?), nyttårshelgen nevnes i hvert fall. Jeg kan ikke se noe i den andre artikkelen om at hun har garantert immunitet mot noe. Jeg ser på nettsidene hennes at der på forsiden er to artikler om influensa, der den ene inkluderer tips om hennes egne "Tran uten transmak". Artikkelen er både tagget med "corona" og dette er nevnt fire steder i artikkelen. Igjen, hun selger egne produkter (kan man gjøre slik uten å merke artikkelen med reklame? usikker hvor grensen går), så jeg skjønner godt at man blir skeptisk.

Om hun har fordypet seg i kosthold eller ei vet tydeligvis verken du eller jeg. Jeg regner med det ville stått tydelig på bloggen om hun har det. Jeg kan ikke finne det, med det ganske imponerende; "lege,spesialist i klinisk farmakologi, spesialist i rus – og avhengighetsmedisin, og kognetiv terapeut" [sic].

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...