Gå til innhold

Hvorfor kler dere barna kjønnsnøytralt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Da må dere ha hjemmeundervisning og fullstendig isolasjon. For venninnene hennes på skolen vil sikkert gå med slike klær. Og da blir du en skikkelig kjip mor hvis du forbyr henne det. 

Hun skal begynne i Steinerbarnehage, så godt mulig vi slipper unna.

Anonymkode: 22282...992

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun skal begynne i Steinerbarnehage, så godt mulig vi slipper unna.

Ok, det oppklarer det meste 😁

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hege, jeg viste svigersøsteren min denne tråden, og det hun har å si: "samme pokker hva slags farge klærne har, bare datteren tar på seg noe i det hele tatt..!"

For å si det sånn, det er visst en fase som har vare i to måneder nå, hvor å få på klær er en kamp, og har endt opp med klær i en pose, og niesen min i pysj rett i barnehagen, for man velger sine kamper klokken sju om morgenen 😂

Anonymkode: af0df...f42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Ok, det oppklarer det meste 😁

Ja. Vi valgte Steinerbarnehage fordi vi liker kjønnsnøytrale klær...

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Vi valgte Steinerbarnehage fordi vi liker kjønnsnøytrale klær...

Men etter denne barnehagen kommer skolen. Datteren din kommer til å ha venninner i gata. Slektninger på besøk osv. Hvordan har du tenkt å skjerme henne fra rosa prinsesser? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har brukt alle farger på guttene mine, rett og slett fordi jeg ikke knytter farger til kjønn. Og det er fortsatt jeg som handler klærne og legger da grunnlaget for hvilke klær de bruker (dvs. jeg legger fram klær til dem fordi de vil det, men når de velger klær selv, blir det jo blant klærne jeg har kjøpt). Jeg har alltid unngått å kjøpe blått til dem, av den enkle grunn at de nesten alltid får blå klær når de får klær i gave. Og jeg liker variasjon, og kjøper derfor alle de andre fargene, hvor resultatet er at det også fins en del blå klær i garderobene deres. Og antakelig fordi de vant til å kle seg i diverse farger, velger de selv også andre farger enn blått og grått når de velger helt selv.

Når det gjelder trykk og den generelle stilen på klærne, kan jeg ikke fordra typiske "tøffe" gutteklær, hvor gutter liksom skal stimuleres til å være tøffe. Eller den veldig yndige prisessestilen som skal bygge opp under jenter som søte og at utseendet skal være det første man kommenterer når man treffer dem. Men det virker som det er mye enklere som guttemamma å styre unna typiske "tøffe" klær, mens det er mye hardere krav blant småjenter om å kle seg i prinsesseklær. Så jeg hadde nok syns hele den klesgreia var vanskeligere om jeg hadde jenter. Men selv da ville jeg selvsagt latt dem ha på seg noe rosa prinsessegreier i blant om de ønsket det. Men ja, jeg ville forsøkt å påvirke dem til å generelt ha på seg mer praktiske klær og bruke hele fargekartet.

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Det slår meg at flere foreldre snakker kun om hva DE liker. Men det er jo barna som skal ha disse klærne på. Ikke foreldrene. 

Men hvor tror du småjentene som kun vil gå i rosa eller prinsesseklær har blitt påvirket? Tror du det er noe de har funnet opp helt selv? Det er jo såklart indirekte påvirkning fra andre. Og jeg forstår ikke hvorfor det er noe mer greit enn at barna påvirkes av sine egne foreldre...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Men etter denne barnehagen kommer skolen. Datteren din kommer til å ha venninner i gata. Slektninger på besøk osv. Hvordan har du tenkt å skjerme henne fra rosa prinsesser? 

Wow, du skjønte ikke at jeg var ironisk? Jeg har selvsagt ikke valgt kun pga av at vi foretrekker kjønnsnøytrale klær. Og nei, vi lever ikke i et vakuum, så jeg kan ikke skjerme henne fra prinsesse-greier (dessverre), men vi vil påvirke henne til å holde seg unna sånt så lenge vi klarer. Jeg vil heller at hun vil være Pippi enn en glorete rosa-disney-prinsesse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mye kjønnsnøytralt på datteren min, ganske enkelt fordi endel typiske jenteklær er stygge. Noe av det styggeste jeg kan tenke meg av jenteklær er blekrosa Disneyklær med masse glitter og trykk. Det er så stygt at det ganske enkelt aldri kjøpes og jeg bare gir det videre om noen skulle gi noe sånt til oss. Jeg kler ungen i kule og praktiske klær i farger jeg liker. Hun kler ikke så mye jordfarger, så det går mest i lilla, blått og grønt, og aldri rosa, særlig ikke blekrosa. Det er så stygg farge.

I farger DU liker..  

Det er mange barn som syntes rosa glitter greier er stas. Det er tross alt en grunn til at dette selger godt. Noen, men ikke alle selvsagt. Jeg kler barna i klær DE liker. Noen ganger syntes jeg noen av plaggene er tåpelige og direkte stygge, men det er jo ikke til meg. Barn er ofte glad i glade farger. Det som man kan si noe om er å lære dem hva som passer sammen så dagens antrekk blir en enhet. Men det tar tid før de ser den. 

Anonymkode: ec392...5cb

• Liker 5
Skrevet

Det har hele tiden vært litt hipp som happ her. 

Da de var små, typ under 2 år, bodde de egentlig i sparkebuksene fra nøstebarn, og der hadde vi flere farger, og jenta brukte de blå etter broren, liksom. 
På sommerhalvåret var det mer hipp som happ, men jeg kjøpte sjelden klær med trykk på. 

Så var det en periode der jenta ville ha råååååsa, og da fikk hun det. 

Nå er hun snart 11 år, og favorittklærne er baggy dongri eller joggebukse, med hettegenserne etter broren. Hvis hun ikke vil ha 70-talls stil selebukse med 70-talls stil genser. (Ungen ser ut som hun er zappet hit fra 1974 strengt tatt) 
Hun vil ha gult, alt skal være gult. Hun skyr rosa og lilla som pesten. 

Gutten på 13 vil ha joggebukser, t-skjorte og collage genser, enkelt og greit. Og ikke noe trykk på genseren. Så han er veldig "plain". *ler* 

Jeg lar egentlig ungene styre selv, så lenge de er praktisk kledd, og kledd etter vær og føre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Vi har faktisk fått kompliment for at datteren vår går i så "morsomme" klær. Dette er da klær i gode materialer, komfortable, praktiske og i sterke og ofte kjønnsnøytrale farger. 

Vi har selv fått det 😂 jentene i barnehagen gikk i ganske rolige farger, og jeg elsker å kle henne i litt mer sprak, hun har fått masse skryt for klærne. Her er det sjokkrosa joggebukser som er favoritten :)

Anonymkode: 8848e...a85

Skrevet
22 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men hvor tror du småjentene som kun vil gå i rosa eller prinsesseklær har blitt påvirket? Tror du det er noe de har funnet opp helt selv? Det er jo såklart indirekte påvirkning fra andre. Og jeg forstår ikke hvorfor det er noe mer greit enn at barna påvirkes av sine egne foreldre...

Påvirkning er greit, men ikke forbud. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

I farger DU liker..  

Det er mange barn som syntes rosa glitter greier er stas. Det er tross alt en grunn til at dette selger godt. Noen, men ikke alle selvsagt. Jeg kler barna i klær DE liker. Noen ganger syntes jeg noen av plaggene er tåpelige og direkte stygge, men det er jo ikke til meg. Barn er ofte glad i glade farger. Det som man kan si noe om er å lære dem hva som passer sammen så dagens antrekk blir en enhet. Men det tar tid før de ser den. 

Du syns jenter BØR ville ha rosa glorete klær? Hva hvis jeg klarer å påvirke jenta mi til å foretrekke kjønnsnøytrale klær, er det feil påvirking syns du?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du syns jenter BØR ville ha rosa glorete klær? Hva hvis jeg klarer å påvirke jenta mi til å foretrekke kjønnsnøytrale klær, er det feil påvirking syns du?

Nei, påvirke er greit. Men forby er ikke det. Det er heller ikke greit hvis jenta di vil ha rosa klær og du sier at denne fargen er stygg og teit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har selv fått det 😂 jentene i barnehagen gikk i ganske rolige farger, og jeg elsker å kle henne i litt mer sprak, hun har fått masse skryt for klærne. Her er det sjokkrosa joggebukser som er favoritten :)

Anonymkode: 8848e...a85

Så kult! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så prippen at jeg ikke bruker de rosa klærne datteren vår har fått i gave, men jeg styrer unna det når jeg kjøper klær selv. Det er både med tanke på at yngre barn skal arve dem, og at det er mange andre fine farger der ute. Det går mye i gult, og en del rødt, oransje, lilla, lyseblått og grønt. Jeg syns grått er så kjedelig, så styrer unna det også. 

Hun er bare 2 år da, og er mest opptatt av hvem hun har fått dem fra, knapper eller eventuelle dyr/figurer på klærne. 😂

Anonymkode: c4f6f...27d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke påvirke, men la henne velge ting hun liker, ikke ting hun føler hun må velge for å tilfredsstille deg. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er klart foreldre velger klær, og at man kjøper stort sett det en selv liker. 

Men jeg skulle ønske foreldre var litt mer bevisst på dette med å legge føringer for jente- og guttefarger. En guttebaby som kun kles i blå traktorklær vil neppe ønske seg røde klær som 3-åringer plutselig. Og likeledes for jentebabyer, de får kanskje en rosa periode i bhg. Hvorfor legge så veldig til rette for rosa FØR det er ønsket?

Dette er fordomsfullt, men rosa babyprinsesser og blå babyprinser gjør at jeg tror foreldrene er mindre reflekterte.. Mange foreldre som ser heldigvis fallgruvene i klesindustriens dyrking av kjønnsroller. 

Anonymkode: 88603...ab2

Det er vel også poenget til mange av oss som har svart 😊 vi liker jordfarger, grønn orange og grønn. 

Og siden lyserosa og lyseblå er baby farger etter kjønn i manges øyne er det farger jeg har lyst til å holde meg unna. Pastellfarger generelt synes jeg ikke er så fint. Babyen blir jo blek i den. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om hva jeg, du, tante, onkel, far, mor synes, det handler om hva den som skal ha på klærne synes. 

Så klart kan du begrense det til vanlige klær (altså ikke prinsessekostyme til hverdags), men å skulle nekte barnet ditt noe bare fordi du ikke liker noe blir idiotisk. 

Anonymkode: b60ac...ceb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Daria said:

Da tantebarna var små, kjøpte jeg klær jeg likte til dem. Nå kjøper jeg klær (jeg tror) de liker - det er de som skal gå med dem. Selv hadde jeg sterke meninger om klærne mine fra jeg kunne snakke og vet hvor viktig det kan være å få gå med klær man selv liker. Klær er identitet, også for barn.

Men hvorfor er det du som skal bestemme hva som er komfortabelt? Kjoler til hverdags er det mest komfortable jeg kan tenke meg... Jeg har hatt så mange diskusjoner med mamma opp gjennom årene (jeg er snart 40, hun må fortsatt kommentere av og til...) over klær hun mener er upraktiske/ukomfortable i gitte situasjoner, og som jeg aldri har hatt problemer med. Selv får jeg mareritt ved tanken på å måtte iføre meg jeans, men det betyr jo ikke at det ikke er favorittplagget til mange andre.

Fordi jeg har en sønn i skolealder som ville gjort hva som helst for å få gå i kjole på skolen, men jeg gir han ikke lov fordi jeg vet hva det fører til. Unger er slemme. Hvis min datter en dag ønsker det samme, blir svaret det samme for henne. Hvorfor skal hun få lov når ikke han får lov? Det handler om å beskytte barna sine. 

Også synes jeg faktisk ikke skjørt og kjole er hverdagsklær, men pynteklær. Og det må jeg få lov til å synes. 

Anonymkode: ca879...ebf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...